Wat is er nieuw

Ancistrus dolichopterus of Ancistrus cf. cirrhosus?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kermit de kikker
  • Startdatum Startdatum
K

kermit de kikker

Guest
Of toch een andere soort?

619635_0_82_foto_2.jpg

396417_0_82_foto_3.jpg

432916_0_82_foto_1.jpg

Volgens mij zie ik een Ancistrus cf. cirrhosus met beschadigde rugvin.

@Jelle Nee er zit een stukje in het zand. 😀

ahh, je hebt de foto gedraaid. Fijn dat scheelt me mijn nek draaien 😛

maar dus wel Ancistrus cf. cirrhosus?
Hoe duur zijn deze wanneer ze zo'n 8-12cm zijn?

Volgens mij worden ze hier bij de lfs voor 4,95 verkocht.

Een vrouwtje zo te zien, mannelijke vissen krijgen een 'gewei' op hun hoofd. Ze zijn inderdaad niet heel duur, jonge Ancistrussen zijn al te verkrijgen voor �0,50.

Ludger zei:
Een vrouwtje zo te zien, mannelijke vissen krijgen een 'gewei' op hun hoofd. Ze zijn inderdaad niet heel duur, jonge Ancistrussen zijn al te verkrijgen voor �0,50.

Of gratis, als iemand een man en een vrouw samen heeft en niet door heeft dat er iedere maand 100 jongen bij kunnen komen.

Een betere foto om er zeker van te zijn En stiekem ook omdat ik deze erg goed gelukt vindt 😀

318381_0_82_foto_2.jpg

Heeft deze vis ook een Nederlandse naam?

Antennemeerval, maar je kan beter de wetenschappelijke benaming aanhouden omdat Nederlandse benamingen voor verwarring kunnen zorgen.

De goed gelukte foto maakt in ieder geval zonder ook maar een spoortje van twijfel duidelijk dat het hier om een man gaat. Een mannelijke Ancistrus cf. cirrhosus wel te verstaan, .

Nederlandse ("triviale") namen?
Ik heb deze vis al aangeboden gezien als "antennemeerval".
Maar ook als "monster-algeneter". Stomme naam, want monsters zijn het zeker niet!
En ook als "borstelneusmeerval". Misschien beter, want de mannen hebben een soort "borstel" op hun neus. Maar de vrouwtjes niet!
De wel erg triviale naam "huis-, tuin- en keuken Ancistrus" is volgens mij nog wel het meest geslaagd.

Wetenschappelijke namen (in dit geval dus: Ancistrus cf. cirrhosus) zijn handiger, in het algemeen. Helaas is deze soort daarop, in ieder geval bij viswinkels, een uitzondering.
Ze worden daar namelijk schaamteloos ook verkocht als Ancistrus dolichopterus, Ancistrus leucostictus en Ancistrus temmincki; allemaal bestaande wetenschappelijke soortnamen, maar w�l van andere soorten! (hoewel de A. temmincki volgens mij een - weliswaar foute - naam voor dezelfde 'soort' is.

En om het n�g moeilijker te maken: Ancistrus cf. cirrhosus is g��n soortnaam. De term "cf." betekent namelijk niets anders dan "lijkend op". Of alle vissen die aan de beschrijving voldoen ook werkelijk van dezelfde soort zijn, is dus nog niet bekend.

Dat zou het verschil in de genoemde grootte kunnen verklaren.

Maar ze lijken daarentegen wel genoeg op elkaar om het volgende te kunnen stellen.

Ancistrus cf. cirrhosus is een vrij gemakkelijk te houden aquariumvis, die weinig eisen aan waterwaarden en -temperatuur stelt. Hoewel ook levend en gedroogd dierlijk voer wordt gegeten zijn het heel behoorlijke algeneters.
Wel is een aquarium van ongeveer een meter nodig om 1 (volwassen) vis te houden, en vraagt elke volgende vis pakweg een halve meter. Gehouden als koppel blijken ze buitengewoon vruchtbaar, vaak worden er m��r jongen geboren dan er kunnen worden verkocht of zelfs weggegeven.

Ik heb zelf een alleenstaande man en heb daar veel plezier van.

Als jouw aquarium 1 meter (of liefst nog ietsje meer) breed is, zou ik je aanraden deze vis zeer zeker te houden. Maar ik zou er zeker g��n vrouwtje bij zetten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan