Wat is er nieuw

Ancistrus dolichopterus, of toch niet?

Lysanne

Well-known member
Lid geworden
8 juli 2009
Leeftijd
36
Een vriendin van mij heeft een aquarium opgehaald met deze vis er in. Onze vraag is, is het een Ancistrus dolichopterus of toch niet. Zo niet, welke is het dan wel?
De vis is nu zo een 13 cm a 14 cm groot. Als ik wil, mag ik deze vis houden, maar kan deze in mijn 80x40x40 bak die over een tijdje ingedraaid is?

Sorry, kreeg geen betere foto.

491133lysanne_0_84_20160120_135458.jpg

Dat is een mannelijke Ancistrus cf cirrhosus. Een Ancistrus dolichopterus ziet er zo uit:

mpcdrJWFV3QPNaBlgLv6Kitlgy_s4afw.jpeg

Wat zwemt er nog meer in dat 80cm aquarium?

Hmmm, verkeerd gekeken dan...?

Er zit nu nog niets in die bak aangezien die aan het indraaien is.
Er komen vuurtetra's, corydoras paleatus, harem honinggoerami en x aantal vuurgarnalen.

Mijn ancistrussen stoeien alleen onderling, zijn heel vreedzaam tegen andere vissen (oa corydoras), kan prima in jouw aquarium, leg er wel wat kienhout in, want daar schuilen ze graag onder/tussen.

Let er wel op dat je je aquarium niet te vol stopt met vissen, want anders zal je veel moeten verversen. Ancistrussen eten vrij veel, wat resulteert in veel uitwerpselen.

Succes met je bakje.

Ancistrus cf cirrhosus wordt vaak verkocht onder de naam Ancistrus dolichopterus. En zo staat de Ancistrus cf cirrhosus ook vaak op internet en in boeken.

Eigenlijk is de Ancistrus cf cirrhosus een kruisig van diverse soorten.

Een vis die 15cm wordt kan niet in een 80cm bak. Wat vaak wel verkeerd wordt aangeraden.

Waarom niet botia? Beestje heeft geen zwemruimte nodig en verroert zich niet totdat er eten in de bak komt.

Teveel vervuiling moet uiteraard voor gewaakt worden.

Heb je weleens een Ancistrus van 15cm in een 80cm bak gezien? Dan begrijp je waarom.

Daarnaast ziet het er natuurlijk niet uit zo'n grote vis in zo'n bakje.

Zo'n 15 cm monster in een meterbak ziet optisch al niet te briljant uit...
Komt bij dat het nog extra (te) vol wordt rond de bodem als de wens is een fatsoenlijke groep Corydoras te huisvesten.

Maar de aantrekkingskracht van de beestjes is ook hel begrijpelijk.

Dat zit ik nu dus met een klein groot probleempje...
De bak die opgehaald is door mijn vriendin moet opnieuw indraaien en is een aquafish panorama 60. Daar kon de vis dus absoluut niet blijven. Nu zit deze vis bij mij in mijn juwel rekord 600. Dat dit te klein is, had ik al begrepen toen ik de lengte van de vis zag... Maar het beestje moest toch ergens ondergebracht worden... Mijn 80x40x40 bak staat nu 2 weken te draaien, dus daar kon ik m ook niet in onderbrengen.

Ik hoop nu dus stiekem heel erg dat iemand hem een goed tehuis kan geven.

De corydoras kunnen naar die vriendin als deze vis hier moet blijven...

Ik heb zojuist een belrondje gedaan of aquariumzaken hier in de buurt hem over willen nemen.
Ik noem verder even geen namen, maar 1 van de bedrijven vertelde mij dat deze 'algeneter' niet groter wordt dan dat hij nu is. Dit is een uit de kluiten gewassen man en zal absoluut niet groter worden volgens die persoon. Pleco (of zo iets) die worden veel groter (30 cm) en zouden geen gewei krijgen... Deze vis kon volgens die persoon gewoon in mijn bak blijven.

Zo veel mensen, zo veel verschillende antwoorden... Af en toe best lastig...

Gelukkig heb ik ook een bedrijf gevonden die hem wel een tweede kans wil geven. Volgende week zal ik hem daar naar toe brengen. Ze konden me er niets voor terug geven, maar dat vind ik nog het minst belangrijke.

Lysanne zei:
Gelukkig heb ik ook een bedrijf gevonden die hem wel een tweede kans wil geven. Volgende week zal ik hem daar naar toe brengen. Ze konden me er niets voor terug geven, maar dat vind ik nog het minst belangrijke.
En weet je dan of hij wel goed terechtkomt?

Ga maar na: 0 euro inkoop (want gratis overgenomen); paar euro verkoop plus mooi verhaal dat 'ie niet groter wordt en voor de inkomsten van handelaar is winst gewoon 'gerecycled'.

Als je er dan toch nietts voor krijgt: beter bied je hem eerst eens aan via het forum / marktplaats en vraag je informatie (+foto) over het aquarium van de persoon die hem wil overnemen. Kun je ten minste zelf beoordelen of 'ie goed terechtkomt. Het is echt niet zo dat het diertje die tijd bij jou niet zou kunnen uitzitten.

Moet er wel even bij vermelden dat het niet naar dat bedrijf is waar ik die info zo net over neerschreef.

Ik begrijp je verhaal. En dat is ook zo, kan je geen ongelijk geven. Ik dacht er goed aan te doen, dat ie dan beter af is. Maar er niet over nagedacht wat daarna... Zal hem hier, in het juiste topic natuurlijk, aanbieden.

In ieder geval bedankt.

Je bent goed bezig! :petjeaf:

Kijk, je 80 cm aquarium is waarschijnlijk niet echt ideaal. Maar ronduit dramatisch is het ook niet en dat geeft je gewoon 'lucht' om een beter onderkomen te vinden. Zo lang je dat niet hebt gevonden houd je hem, simpel.
(en als je op marktplaats vraagt om de afmetingen en foto van iemands bak -waar tegenover staat dat 'ie gratis is- en iemand reageert niet weet je meer dan voldoende)

Dank 😀

Ja oke, dat snap ik. Maar hoe makkelijk is het als je gewoon op google een afbeelding van een ander pakt... 😉

Ik bedoel, 100% zeker weten doe je nooit. Tenzij ik m zelf ga brengen. Maar dan nog weet je niet wat er daarna gebeurd...

touch�, maar dan dit:

de mensen die het spelletje 'raad de naam van de vis' op het forum wel eens spelen en daarbij valsspelen door de afbeelding te 'plakken' in Google (en zo de gezochte vis vinden, of niet omdat de plaatser ervan bekend is met dit soort spelbederf en foto's gebruikt die niet zomaar via Google te vinden zijn (ondergetekende)) weten je exact uit te leggen hoe je dat kan checken.

Vraag Bertus maar eens, die is er wel eens van verdacht zich van die techniek te bedienen 😉 😀

Aha oke. Wist niet dat dat ook al kon hahaha.

Maar goed, hij staat in ieder geval hier aangeboden en zal m ook nog eens op marktplaats zetten. En anders inderdaad maar mee over verhuizen volgende week naar de 80 bak. En kijken of tie een beter tehuis gaat krijgen en anders maar hier oud worden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan