Ancistrus jonkies


Grootsnor

Active member
Lid geworden
20 november 2012
Berichten
41
Locatie
Eindhoven
Hoi,

Sinds een kleine 2 weken hebben wij een stuk of 50 ancistrus jonkies in onze bak.
Superleuk en mijn vriendin vindt het helemaal geweldig.

Nu is het wel zo dat wij een binnenfilter van Juwel in de bak hebben zitten, waar een aantal jonkies erg graag tussen gaan zitten rondom de opening.
Is dit iets om wel/geen zorgen om te maken (als ze groeien dat ze er niet meer uit komen bijv) of kunnen we beter een stukje gaas ervoor maken zodat ze er niet in kunnen?

We hebben geen andere bak die geschikt is om ze in te doen.
Alle visjes op één na hebben het overleefd, gelukkig is de bak dus kerngezond :)
Wanneer ze wat gegroeid zijn willen we ze gaan verkopen of weggeven.
 
3 dingen: start vast een tweede bak op waar je straks de jonkies als ze wat groter zijn naartoe kan verhuizen want 50 schijterts in je bak gaat je filter niet bijbenen als ze wat groter zijn.
ten tweede, wees ajb niet eigenwijs en verkoop de jonkies pas bij 6 maanden oud (op mp staan helaas veel gevallen waarin jonkies van 2-3 maanden oud verkocht worden waarbij 90% van de verkochte jonkies overlijdt omdat ze nog te weinig weerstand hebben)
ten derde: ancistrussen kweken als konijnen en krijgen nesten van 100+ baby's iedere maand, dus hou daar rekening mee

In antwoord op je vraag: ik zag elders op dit forum dat Juwel er een module voor heeft die je ervoor kan zetten
 
Thanks voor de heads up. Dit was inderdaad wat ik gelukkig al gelezen had :) Ik ga de pijp waar de jonkies nu in geboren zijn weghalen zodat ze hier niet nog meer eitjes in gaan leggen. Mocht ik vandaag toch alweer eitjes tegenkomen zal ik zorgen dat ik inderdaad zo snel mogelijk even de tweede bak opstart. We hebben er wel eentje maar die is dus leeg en niet ingedraaid.
Ook ga ik de jonkies niet verkopen of wegdoen voordat ze een half jaartje oud zijn inderdaad.

Die module van Juwel al ik eens even zoeken. Voorkomt dan ook dat de garnalen telkens de filter in gaan :)
 
Trouwens, is er een handige manier om deze rondzwemmende jonkies te vangen zodat we ze kunnen overzetten?
 
Trouwens, is er een handige manier om deze rondzwemmende jonkies te vangen zodat we ze kunnen overzetten?
Hout in je bak? dan neem je een megagroot schepnet (steel inkorten tot 3 cm werkt makkelijker), hout beetje optillen, schepnet eronder en dan de hele boel boven water halen, vallen de jonkies vanzelf in het schepnet
 

Terug
Bovenaan