Wat is er nieuw

Ancistrus Red longfin

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dick kwekertje
  • Startdatum Startdatum
D

Dick kwekertje

Guest
Ik heb een pracht paar Ancistrus Red Longfin, ze hebben al een enkele keer een nest jongen gehad. Helaas gaat het mis als de jongen het nest verlaten dus overgaan van de doorzak naar echt eten. De jongen beginnen helemaal niet met eten, binnen een week zijn ze allemaal dood. Ze zwemmen ook een beetje wiebelig door de bak als ze uitzwemmen. Er is totaal niets aan te zien, de ouders zijn in goede conditie, als ik in die zelfde bak enkele andere jongen van een ander koppel Ancistrus doe (als test) blijven die wel leven.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van de sterfte?

Wat voer je ze? en heb je een foto van je bak? en wat doe je zoal aan onderhoud terwijl de ouders dat nest hebben?

voeding is goed spirulina tabletten en granulaat voor de ouders verder courgette en komkommer. Onderhoud van de kweekbak is prima 2 filters erop 100% zuiver water van goede kwaliteit.
Nee probleem zit hem er in dat als de jongen uit het nest gaan dat ze dan waggelend zwemmen (ze lijken dronken) en ze gaan dan 1 voor 1 door zonder te gaan eten. Als je een gezond nest hebt dan
gaan ze bijna gelijk algen eten aan de ruiten etc. maar deze doen dat niet. Denk zelf dat het een erg zwakke soort is, was benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.
Kan echt wel kweken hoor had afgelopen half jaar 500 L144 longfine die groot zijn geworden en 300 Ancistrus red die ook goed gingen. Heb veel ervaring met vis kweken dus weet hoe het moet maar dit is een
beetje rare toestand doe niets fout maar toch gaan ze dood. groet Dick

Als je niks fout doet gaat er niks dood, simpel zat, rode longfins zijn net zo makkelijk/moeilijk als wildkleur longfins en L144 longfins, wij kweken al jarenlang ancistrussen en heb daar dan ook een zeer ruime kennis in.
Maar met info als : onderhoud is prima, waterwaardes zijn prima, kan ik niks en kan ik ook niet helpen.

Was het maar zo simpel als je nu redeneert, was de eerste in Nederland die de Orinoco Altums kweekte met duizenden te gelijk dus weet echt wel iets van waterwaardes. Nog steeds kweek ik die en de groothandel koopt ze altijd van mij. Ook van hoe je een kweekbak voor Ancistrus inricht en onderhoud, ik weet van PH KH nitriet en nitraat waardes kienhout etc. etc. daar moet het ook niet gezocht worden anders zouden de andere Ancistrussen het toch ook niet doen. Ik denk meer aan het feit van zeer zwakke doorgekweekte soort. Sorry dat ik misschien wat bod over kom maar ben beroeps kweker geweest dus echt met kennis van zaken, maar dit is gewoon een vreemd verschijnsel en dan alleen die Red longfine, of misschien toch een koppel die zwakke jongen produceert?

Was het maar zo simpel als je nu redeneert, was de eerste in Nederland die de Orinoco Altums kweekte met duizenden te gelijk dus weet echt wel iets van waterwaardes. Nog steeds kweek ik die en de groothandel koopt ze altijd van mij. Ook van hoe je een kweekbak voor Ancistrus inricht en onderhoud, ik weet van PH KH nitriet en nitraat waardes kienhout etc. etc. daar moet het ook niet gezocht worden anders zouden de andere Ancistrussen het toch ook niet doen. Ik denk meer aan het feit van zeer zwakke doorgekweekte soort. Sorry dat ik misschien wat bod over kom maar ben beroeps kweker geweest dus echt met kennis van zaken, maar dit is gewoon een vreemd verschijnsel en dan alleen die Red longfine, of misschien toch een koppel die zwakke jongen produceert?

Ik vind het altijd wel lachwekkend als men zegt ik heb dat gekweekt en dat gekweekt.. dat is fijn voor je. Maar toch kom je met de vraag waarom je ancistrussen dood gaan. Dan is je beroepskweek verhaal totaal niet relevant bij deze.

Nicolientje-W vraagt je vragen om te helpen. En jij gaat allemaal verhalen vertellen over dat je het allemaal wel weet.

Dan heb ik ook zo iets van succes ermee.

Jij hebt een probleem en wij willen helpen. Of je nou een beroepskweker was of niet.

Think about it.

Ps sorry dat ik zo bot over kom 😀

Dat is het lastige van fora, mensen moeten altijd duidelijk zijn over waardes. Concrete waardes gaan altijd boven subjectieve opmerkingen! "Goede pH" is altijd slechter dan "mijn pH=6,8". Want sommige mensen vinden "Persoon X" ook een goed persoon terwijl andere mensen iemand dan een massamoordenaar vinden ;-)

Objectieve beschrijvingen zijn altijd neutraal, nu zijn er mensen beledigd etc. etc.

Ik hou en kweek ook al "eeuwen" vissen, maar maak soms nog steeds beginners fouten! Van fouten leer je! Maar dan moet je wel willen "vertellen" en luisteren .....

("By the way", mijn aantal "Santa Isabel" is door een erg domme beginnersfout ook van 10 naar 9 gezakt.)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan