Wat is er nieuw

Ancistrus temminckii eet planten + voeding vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Annie
  • Startdatum Startdatum
A

Annie

Guest
Ik heb een hele mooie vis gezien die ik graag in mijn toekomstige, grotere bak wil hebben.

Alleen heb ik dus gelezen dat ze graag planten eten, klopt dat?

Het gaat om deze vis: Ancistrus temminckii

Hebben ze voorkeur voor bepaalde planten of eten ze alles?

Welke voeding is geschikt voor deze vis?

Voeding
Ancistrussen zijn herbivoren. Dit betekent dat ze alleen groenvoer eten. Het voedsel moet bestaan uit algen, geblancheerde groenten (groenten die je even kort in kokend water houdt) en voedseltabletten (algentabletten) voor bodemvissen. Geschikte groentes zijn bijvoorbeeld geblancheerde doperwten die je openkerft, of geblancheerde broccoli. Ancistrus dolichopterus eet ook de restjes voer die andere vissen laten liggen op. Kienhout in de bak is noodzakelijk, omdat ze door het schrapen over het hout voedingsstoffen (cellulose) binnenkrijgen.

Nou,hier eten ze alles, spruiten,komkommer ,mosselen, tabletten,watt er in valt is voor hun.
Heb er nu denk 200. geel en grauw.

Ze eten vooral echinodorus_soorten en je kan ze om dit te voorkomen bijvoeren met komkommer mar dat geeft geen garantie dat ze van je planten afblijven.

dolle ancistrus zei:
Ze eten vooral echinodorus_soorten en je kan ze om dit te voorkomen bijvoeren met komkommer mar dat geeft geen garantie dat ze van je planten afblijven.

Ik wil sowieso geen echino's erin hebben.
Maar wel Javavaren, Anubia en Crypto's en een Rode Lotus.

Zullen ze dit met rust laten?

Eenmaal in de bak kan ik ze erg moeilijk uitvangen, denk ik 😀

Wat moet ik ze verder te eten geven?
Pleco-tabs ofzo?

dolle ancistrus zei:

Ik heb die er ook instaan,zijn ze nog nooit aangekomen.
Ze kunnen wel de alg afschrapen,en een gaatje maken.

Ja, ik heb een kleine echinodorus waar ze wel van afblijven maar als ik een nieuwe koop wordt die wel opgegeten. Geen idee waarom.

tenImbtPLRBb_Kd8cXUFETNRRQJTJjkg.jpeg

Vallen wel gaten in,in dat donkere bos.

Dat doet de Ancistrus dus, Bertus?

Met welke voeding ( uit de winkel) zou ik ze verder bij kunnen voeren dan?

Dan weet ik dat alvast voor later.

Nee,kan ook voedings tekort zijn,toen de lateriet op was.

Helemaal met Bertus eens. Sommige bladeren worden bruin en zacht, waardoor de Ancistrus wellicht op dat moment aan de bladeren begint te knabbelen, maar geen van mijn 6 exemplaren eten de goede bladeren.

Nu moet ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat dat opgaat voor de Ancistrus cf Cirrhosis en de L144. Weet niet of het ook voor deze Ancistrus geldt.

Denk trouwens dat Bertus de foto plaatste ivm de jonge Ancistrus bij zn duim.

Ik geloof ook niet dat Ancistrussen van je planten zullen eten.
Ik heb ze ook altijd gehad en hebben altijd mijn Echinodorussen met rust gelaten.

Ik heb hier de zogenaamde geelpuntalgeneter en dat is dacht ik een Ancistrus (al weet ik dit niet zeker).
Deze eet ook altijd van 1 Echino aan de bladeren. Schraapt er dunne plekken in en dat was dan het blad.
Ik geef nu ook meer groente erbij en het is nu stukken minder maar af en toe pakt hij wel die ene Echino nog.

Edit: Als het goed is heb ik de Ancistrus cf. cirrhosus

De ancistrus dolichopterus eet zeker aan je planten als er te weinig voeding is. Ik heb (veel te veel) nestjes gehad en als de kleintjes te lang in het aquarium zaten waren de bladeren van de echinodorussen bijna kaal/doorzichtig. Er viel bij mij niet tegenop te voeren, zoveel kleintjes, zodra die er weer uit waren konden mijn planten weer een beetje herstellen.

Bij mij eten de Ancistrussen niet aan de planten, wanneer ze genoeg te eten hebben zullen ze dit volgens mij niet zo snel doen.

SaskiaP zei:
De ancistrus dolichopterus eet zeker aan je planten als er te weinig voeding is. Ik heb (veel te veel) nestjes gehad en als de kleintjes te lang in het aquarium zaten waren de bladeren van de echinodorussen bijna kaal/doorzichtig. Er viel bij mij niet tegenop te voeren, zoveel kleintjes, zodra die er weer uit waren konden mijn planten weer een beetje herstellen.

Zeker weten dat je de Ancistrus dolichopterus had? Die ziet er namelijk zo uit:

LlXDE47WMSPOnN2F3knLxNDeCtpzuzr1.jpeg

(Wordt vaak verward met de veel voorkomende Ancistrus welke Ancistrus cf. cirrhosus wordt genoemd.

@ Ludger, Het zou ook de andere kunnen zijn, hoewel ik ze onder deze naam heb gekocht bij de speciaalzaak. Maar volgens mij is dit minder relevant voor de discussie.

De meeste, zo niet alle, ancistrussen zijn herbivoren/omnivoren en zullen bij voedseltekort uiteindelijk aan je planten gaan eten (het lijkt meer op schrapen/zuigen), maar als je er maar een paar hebt en ze vinden genoeg voedsel hoeft dat helemaal niet te gebeuren hoor....

AadMec zei:
Helemaal met Bertus eens. Sommige bladeren worden bruin en zacht, waardoor de Ancistrus wellicht op dat moment aan de bladeren begint te knabbelen, maar geen van mijn 6 exemplaren eten de goede bladeren.

Nu moet ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat dat opgaat voor de Ancistrus cf Cirrhosis en de L144. Weet niet of het ook voor deze Ancistrus geldt.

Jonge sturisoma. 1 cm.

Mijn ervaring met ancistrussen is dat ze het vooral op de groot bladige echinodorus soorten hebben voorzien,maar als ze voldoende groenvoer krijgen het meestal mee zal vallen. Zelf voer ik ze Courgettes, spruiten en ook wel eens paprika.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan