Ancistrus: ziek of zwanger?

Marjo1975

Member
Lid geworden
11 april 2021
Berichten
6
Leeftijd
49
IMG_6513.jpeg
IMG_6513.jpeg
hoi allen,

Vandaag viel me dit op… wat me een beetje zorgen baart is het blaasje bij de staart en dat ze zo opgeblazen is. Ziek of zwanger is mijn vraag.
Bedankt voor jullie input alvast!
 
Wow, wat een buik! Heb weinig kennis van plecos maar heb medelijden met moeder of patiënt! Poeh! Hoop dat iemand je t verlossende antwoord kan geven
 
Ik ben niet een groot ancistruskenner, maar dit ziet er niet gezond uit. Wat voer je je vissen? Ik zit te denken aan bloat....
 
Poeh dit is niet goed nee...Lijkt een probleem met het verteren te hebben, of teveel voer aanwezig in je aquarium. Wat en hoe voer je haar? Ik zou haar voor nu apart zetten en paar dagen proberen gematigd geblancheerde erwtjes te laten eten. Eet ie die niet verder niets voeren. Als je zoekt op "swollen pleco" op het internet vind je meerdere soortgelijke gevallen.
 
Dank jullie wel, ik ga er mee aan de slag!
De andere is gezond, dus deze gaat apart!
 
Mijn baby ancistrus is gisteren overleden aan dit probleem.

De zwelling is vocht wat de vis vast houd. Dan kan een indicatie zijn dat de vis of interne problemen heeft, of een verstopping van zn (lange) darmkanaal. Het is tenslotte een vis die veel vezels nodig heeft om zn eten te verteren.
Dierlijke eiwitten kan een oorzaak zijn. Ook kan het probleem een ziekte of parasiet zijn.

Het probleem is dat je nooit zeker kan stellen wat het is. Wat je wel zeker kan stellen, is dat als haar buik knapt en ze wel besmet is met een ziekte ze alle andere vissen zal besmetten dus het is goed dat je haar appart heb gezet.

Ik vind het erg toevallig dat jij hier ook last van hebt met een vis. Ik zou bijns denken dat de temperatuur schommelingen van de laatste dagen een rol zou kunnen spelen.

De vis kan je het beste helpen door hm erwtjes te geven, vezels. Komkommer geef ik zelf wel eens. Maar in deze toestand wilt ze waarschijnlijk niet eten.

Ik heb mijn ancistrus in een bak water gedaan met een lage dosering zout er in. Je hebt 2 keuzes of je hoopt dat ze dr vocht vanzelf kwijt raakt of je helpt haar een handje. Ik weet niet hoe goed of slecht zout water voor ancistrus is. Maar zout onttrekt het vocht uit het lichaam van de vis. Iets wat zal moeten gebeuren. Goedschiks of kwaadschiks.

Wat staat gebeuren is dat ze vis dikker word, ze zal blaren/blaasjes. Krijgen. Deze zullen knappen en een soort brandwonden veroorzaken. Als je het water niet schoon houd dat komen daar infecties in wat de vis zal nekken.

Al dit is vermoeiend voor de vis. Dit kan een proces van weken worden. Zoals ik vorig jaar met een vis van me ervaren had. Toen papa ancistrus de eitjes op gegeten had en door de dierlijke eiwitten een verstopping kreeg.

De vis zal waarschijnlijk niet of bijna niet eten. Dit put de vis uit. De vis zal over zn zwelling heen moeten komen. Zout is vermoeiend voor de vis als de dosering te hoog is. Infecties zijn vermoeiend de behandelingen zijn vermoeiend. Alles put de vis uit. Dus hoe minder je hoeft te doen hoe beter. Je zou dus ook kunnen overwegen de vis in te slapen in mijn ervaring kan zn vis er bijna niet over heen komen...

Twijfel in iedergeval niet te lang als het een te lange lijdensweg word. Voor de vis én jouzelf. Want jij moet achter blijven met een goed gevoel. Het gevoel dat je het juiste hebt gedaan. Het kan namelijk heel goed zijn dat de vis weinig last zal hebben van heel het proces.
 
Even een paar aanvullingen op Don's verhaal: lage dosering zout is rustgevend voor vissen, omdat ze helpt bij hun waterwisseling , hoge dosering juist weer niet. Vergelijk het maar met onze temperatuurbeleving: lager dan 22-24C kost energie, maar hoger net zo goed.

Een vis kan zeer zeker pijn voelen, en al zie je niet direct of een vis pijn heeft of niet, ziek is ziek= niet goed voelen. Zo'n vis gaat over op instinct en doet zijn uiterste best niet op te vallen, en dus niet tot prooi te worden, maar ga er maar van uit dat je vis zich echt niet lekker voelt.
Euthanasie is dus hoe drastisch en definitief ook, zeer zeker een optie.
 
Een vis kan zeer zeker pijn voelen, en al zie je niet direct of een vis pijn heeft of niet, ziek is ziek= niet goed voelen.
Zeggen dat vissen lijden aan de pijn is het vermenselijken er van. Ze kunnen prikkels ervaren die gelinkt zijn aan pijn. Maar het is niet bewezen dat ze er aan lijden. Het kan voor ze als een jeukerig gevoel aan voelen, of misschien "voelen" ze niets maar reageert hun lichaam er automatisch op. Bepaalde dieren hebben alleen basis instinct. Ze hebben niet van die uitgebreide gedachten.

Ik zat gisteren nog een docu te kijken over een vrouw die vanaf haar 3de tot haar 7de in de jungle heeft geleefd, en opgevoed is door apen.
Ze vertelde dat ze iets gegeten had wat haar ziek maakte. Haar menselijke emoties kwamen omhoog. Terwijl 1 van die apen er genoeg van kreeg. Hij gooide haar in het water. Toen ze er uit kwam raapte ze zichzelf bij elkaar, spuigde alles uit en vermande zichzelf.

Dieren ervaren pijn anders dan wij. Je zou je maar moeten voorstellen dat de jagers en verzamelaars om elk wissewasje naar de hutjesarts zouden gaan. Ze waren heel anders in het leven ingesteld. Pijn zit maar tussen je oren. En leed is een versterker daarvan.

Een vis vecht tot het bittere eind. Simpelweg omdat hij pijn ervaart als een bijkomstigheid waar hij weinig aan kan veranderen. We kunnen een vis jammer genoeg niet vragen of hij het opgeeft of niet... Hoewel je soms vissen zo moeilijk ziet zwemmen. Dan weet je dat het zo ver is in mijn ogen. Hoewel het dan nog de vraag, wat wilt de vis écht zelf... Dikke kans dat het vechten tot de laatste adem is. Zoals de vis ingesteld is voor de harde wereld waar hij in leefd.

Het is simpelweg niet bewezen of het werkt zoals we denken. En iedereen mag er zn eigen ding van denken. Maar het is geen feit 😄
 
Sorry, maar dat is het wél. Vissen ervaren pijn en doen hun best om er aan te ontkomen. Als je wilt, zoek ik voor je op wie dat onderzocht heeft, maar het is onderzocht én bewezen.
Verder denk ik dat we daar niet meer in dit draadje op in moeten gaan. Stuur me maar een pb als je het er niet mee eens bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Terug
Bovenaan