Wat is er nieuw

Ancistrus?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarciaH
  • Startdatum Startdatum
M

MarciaH

Guest
Ongeveer 9 maanden geleden heb ik deze 4 visjes gekocht. In de winkel werd mij verteld dat dit ancistrussen zijn en dat ze niet al te groot worden. Nu heb ik gemerkt dat 1 van de 4 erg klein blijft in vergelijking met de anderen. De kleine is nog geen 5 cm en de grote ancistrussen zijn al 10 cm lang.

Mijn vraag dus:
- Zijn dit ancistrussen?
- Weet iemand welk type?
- Kan het zijn dat de kleinste(de 4e) een vrouwtje is en daardoor zo klein blijft?

Foto's:

nummer 1
nummer 2
nummer 3
kleine ancistrus

De foto's van de eerste 3 zijn van vorige maand. Wanneer ze vanavond in het zicht komen, zal ik nieuwe foto's maken. Op het moment zitten ze nog verstopt. De 4e foto is wel van vandaag
 
Dat zijn allemaal Ancistrus cf. Cirrhosus. De vis op de eerste heeft inderdaad een rare plek, misschien gevochten of zoals Bertus al zei, schimmel?

Mannelijke Ancistrussen krijgen altijd een gewei, dit krijgen ze als ze ongeveer 7cm. Vrouwtjes krijgen geen gewei, maar soms wel wat kleine stekels.
 
Die vlek is volgens mij vuil dat langsrijdt, er is mij nog nooit iets aan rare plekken opgevallen aan de ancistrussen. Vis nummer 1 had al heel vroeg een (klein) gewei, al na 4 maanden ofzo. Die heeft nu een gigantisch gewei. Volgens mij hebben vis 2 en 3 nu ook een gewei, maar kan ze nu niet goed op de foto zetten.
Vis 4 is net zo oud als de andere 3, daarom vind ik het ook zo raar dat hij nog zo klein is.

De vissen zitten inderdaad in een kale bak. Ze zitten bij een paar jonge karpers. Ik had het idee dat ancistrus 4 opgejaagd werd door de andere ancistrussen daarom heb ik hem 2 maanden geleden over geplaatst naar een andere bak. In beide bakken ligt kienhout dat ze met alle liefde aanvallen.

Morgenochtend denk ik dat ik wel weer foto's kan maken. Zal dan eens proberen 2 en 3 duidelijk erop te zetten, want volgens mij hebben zij wel een klein gewei.
 
De eerdere foto's waren een maand oud. De vissen zien er nu zo uit.

nummer 1

nummer 2

nummer 3

Mijn vragen:
- Nummer 2 en 3 lijken mij ook mannetjes?
- Je ziet nummer 1, 2 en 3 groeien erg hard, zou het kunnen dat 4 bijna niet groeit omdat het wellicht een vrouwtje is? Zoals eerder aangegeven heb ik deze 4 vissen alle 4 tegelijk gekocht en waren ze toen evengroot.
 
Is die kleine geen Ancistrus Temminckii?
 
@ Bertus: Het programma kan ik niet openen op mijn mac.
Sinds dat mijn bodem en planten eruit zijn, zijn mijn waterwaarden stabiel en op orde. Toen ik er bodem en planten in had had ik veel nitraat/nitriet en ammoniakpieken.
Mijn hoofdbewoners zijn een paar jonge karpers die vernielen alles wat los en vast zit.

@ Kira: Wat is het verschil? Ik ben echt een totale leek op dit gebied.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1419352
Hier staat dat de vis die jij noemt niet verkrijgbaar is in de handel.
 
Foto uploaden naar forum op Mac, iPad, iPhone....
Ik doe het via Photobucket account. Foto uploaden naar Photobucket en de link uit dat programma hier in je topic plaatsen.

Je kunt ook uit tinypic de link hier plaatsen, zodat de foto direct zichtbaar is..
Link van je foto uit tinypic geplakt.

mjshz9.jpg
 
@ Fozzy, ja dat snap ik. Ik vind de foto's alleen zo groot daarom zet ik ze in url.... Is het meer gewenst ze als plaatje te posten?
 
Is net zo makkelijk toch? Zien de bezoekers de foto direct.
 
Ik ben deze week bij de winkel geweest waar ik hem gekocht heb. Zij konden mij niet vertellen waarom de ene ancistrus zo klein bleef. Ze had enkele idee�n:
1. De andere vissen(die wel groeien) zijn pleco's.
Dit lijkt mij niet. De andere ancistrussen groeien nog steeds door, maar zien er anders uit dan pleco's. Bovendien is de kleine ancistrus gestopt met groeien nadat hij 5 cm was.
2. De vis is ziek.
Dit lijkt mij ook niet. De vis beweegt in het donker erg goed en komt ook altijd eten.

Kira droeg aan dat het misschien een Ancistrus Temminckii is. Dit heb ik ook gevraagd in de winkel. Deze soort wordt niet verkocht in de winkel. En ze vertelde mij dat zij ervanuit gaat dat de vissen die zij aangeleverd krijgen ook echt de vissen zijn die zij vragen. Zij zegt dus dat het 100% zeker geen Ancistrus Temminckii kan zijn.

Afgelopen week heb ik de ancistrus teruggeplaatst in het grote aquarium. De kleine ancistrus is nu volledige opgenomen tussen alle andere vissen (mannetjes?) Heb de vissen langdurig geobserveerd en de kleine ancistrus wordt niet meer weggejaagd. Hij mag zelfs gebruik maken van hun schuilplaatsen terwijl zij er zelf inzitten.

Ook heb ik vandaag een foto weten te maken van 2 ancistrussen samen op de ruit. De kleine en 1 van de grotere(mannetjes?)

Heeft er iemand ook maar een enkele logische reden waarom deze ene ancistrus zo klein blijft? Hij lijkt niet meer te groeien.
Voor de duidelijkheid. Beide vissen zitten aan hetzelfde dichtstbijzijnde raam geplakt.

Y7ygi4_bExI0dCKwkjM8Wiwu2_8WwoYP.jpeg
 
rechts is een mannetje..

hoe oud is die kleine??
ze zijn volwassen na 1.5 tot 2 jaar volgens mij.
en ze kunnen jaren lang groeien ze worden max +-14 cm
 
Ik heb alle 4 de vissen nu ongeveer 9 maanden toen ik ze kocht waren ze allebei evengroot
 
tja kan een stumpertje wezen he ..
 
Bij Maanvissen die je ook dat wel dat sommige dieren zonder reden mini blijven.


Ancistrus temminckii (soortnaam altijd met een kleine letter). Zou wel kunnen. Je moest eens weten hoeveel vissen van een anders soort tussen andere soorten meekomen van Groothandels. Het komt regelmatig voor.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan