Wat is er nieuw

Ancistrussen blijven sterven

JurgenvZ

Well-known member
Lid geworden
4 april 2014
Beste mede aquarianen,

Ik worstel met een probleem in mijn bak. Enkele maanden geleden vond ik een dode ancistrus in mijn bak. Geen reden tot directe paniek, maar heb de boel wel in de gaten gehouden en geen gekke zaken gezien in mijn waterwaarden (beneden benoemd). Een maand later de 2e en laatste ancistrus dood gevonden. Ik heb een kuur bactyfec toegevoegd op aanraden van mijn lfs en deze na afloop van de kuur netjes uitgefilterd. enkele weken laten 2 nieuwe ancistrussen toegevoegd, waarvan ik 2 weken geleden de eerste en gisteren de 2e dood uit het aquarium heb moeten vissen. Ik sta voor een compleet raadsel.

Overigens bevat de bak een klein stukje kienhout, een kokosnootje en worden ze bijgevoerd met chips en af en toe een spirulinatabletje.

Ik heb er wel een Sera co2 tablettenbakje in hangen waar ze regelmatig op zitten, maar dit hangt er pas enkele weken in en zou de eerdere sterfgevallen dus niet verklaren.

Hieronder heb ik de basisvragen ingevuld:

Wat is je bakmaat ?
79x38x42 cm

Wat zijn je waterwaarden ?
ph: 7
gh: 8
kh: 5
no2: 0
no3: 10
po4: 0,25
NH3: 0

Alles met druppeltest gemeten. Met de digitale meter komt de ph ommenabij de 7,1 uit.

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
De standaard jewel binnenfilter.

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Eens per week 10-15% 50/50 kraan + osmose

Om welke vis(sen) gaat het ?
Ancistrussen. Overigens heb ik ook enkele halfwasse guppen uit de bak moeten vissen, maar dit heeft mijns inziens ook te maken met de niet optimale waterwaarden voor de guppies

Wat zijn de medebewoners ?
6* botia sidthimunki
5* gup (1 volwassen vrouw, 4 halfwassen)
5* zebra danio

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Neen.

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
het enige wat mij echt opviel was een witte prop bij de anus.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Bij deze 2 niets. er is namelijk niets vreemds te bespeuren aan het gedrag. een dikke maand voordat de laatste 2 zijn toegevoegd is wel een kuur bactyfec de bak in gegaan, maar deze is een kleine maand geleden er ook weer uitgefilterd met een nieuwe koolfilter.

Hoelang heeft de vis het al ?
nvt

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
anderhalve maand

Heb je een foto van de symptomen?
zie hier een foto van boven en onder:

jpO4vDc7CgBcBAIaGzHTZmYFSwvVpAMQ.jpeg

jpO4vDc7CgBcBAIaGzHTZmYFSwvVpAMQ.jpeg

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want mijn kennis houdt hier op.

Alvast heel erg bedankt!

Jurgen

Geef je ook gekookt voer.
Spruiten,broccoli, en komkommer, gekookt mosseltje?

En waarom osmose? ????

En dit.Sera co2 tablettenbakje

Ik voerde geen gekookt voer bij, maar heb niet het idee dat de ancistrussen er dun uit zagen. integendeel, ze waren goed aangekomen in de tijd dat ze bij me geweest zijn.

osmose omdat bij ons de gh en kh van het kraanwater vrij hoog is. dit vang ik op door osmose met kraanwater te mengen.

wat is je vraag over het tablettenbakje? waarom dat erin hangt? voor het toevoegen van co2. overigens denk ik niet dat het hieraan ligt. De sterfte was al gaande voordat dat bakje erin ging.

Jurgen

Eigenlijk is bak ook veelste klein voor deze vissen. Mijn koppel was 15 en 16cm groot.

@botia: ja en nee. de mijne waren nog maar 5 cm. de planning is om over een half jaar een bak te laten bouwen met een maat rond de 140-150 cm. daar zouden ze dan in belanden.

voor visjes van dit formaat kan deze bakmaat volgens mij geen oorzaak tot sterfte zijn denk ik.

De maat bak is het sterfte probleem ook niet.Maar ik dacht dat dat je ze blijvend in zo'n klein bakje zou houden en dan is een Ancistrus geen slimme keuze.

Volgens mij is dit een voedselprobleem. Wat algenwafers en af en toe wat levend of diepvriesvoer verlangen ze wel. Dus niet alleen plantaardig.

Diepvries bloedworm en daphnia worden 1-2 keer per week gevoerd. ook algenwafels en spirulina kregen ze regelmatig.

zoals ik al aangaf was het de bedoeling deze vissen straks in een groot aquarium te zetten. Voor jongere dieren zie ik geen problemen in een bak van 80 cm. Maar goed, meningen verschillen! 🙂 in elk geval dank voor de jouwe!

Ik heb 2x een bak gehad als ik daar Corydorassen in deed waren ze met enkele weken dood zonder verklaarbare reden. Zoiets lijkt hier ook aan de hand te zijn.

Als je goed leest verschillen onze meningen niet. 😉

Dat vind ik het lastige met Ancistrussen. Ze zijn ijzersterk, maar ze kunnen van het ene op het andere moment ineens doodliggen. Ik durf echt niet te zeggen wat hier aan de hand is, maar kon er bij mijn eigen Ancistrussen ook nooit achterkomen.

Nou, ik heb er weer 50 jongen bij,verdorie.
Dacht dat ik alle mannen eruit had.
0,8 mm zijn ze weer.
Krijgen hier alles wat gekookt wordt.

Heb ze nu in alle maten.
vanaf 0,8 mm tot 15 cm. en alles wat er tussen zit.
Grauw, geel, wit gestreept staartje.

Botia zei:
Ik heb 2x een bak gehad als ik daar Corydorassen in deed waren ze met enkele weken dood zonder verklaarbare reden. Zoiets lijkt hier ook aan de hand te zijn.

Als je goed leest verschillen onze meningen niet. 😉

klopt!!

iemand anders misschien nog idee�n over wat er aan de hand kan zijn?

Ik neem in elk geval geen ancistrussen meer, voordat ik iets van een reden kan ontdekken. Ik wil niet dat er nog meer vissen nodeloos overlijden.

Gaf je ze ook weleens komkommer? Ik begreep dat dit de darmen goed schoonmaakt. Het zou de witte bult misschien verklaren

EToiz3VCttn5jTF0ONSXyl_KE3fiULJM.jpeg

Voor een maand.in de diepvries.

Spruitentijd is voorbij,dus moet over op diepvries. bij de super.

Hoi Jurgen,

Ik heb ook dwergbotia's en ancistrussen en eigenlijk nooit problemen gehad. Eerst in een kleine bak, 70 liter en nu in een 300 liter. In het begin ook geen groente bijgevoerd en dat ging ook goed. Nu voer ik wel komkommer en daar zijn ze bij mij gek op.
Dit verklaart dus niet waarom ze bij jou doodgaan, ik zou het ergens anders in zoeken..

Groetjes Barry

Barry-incpiria zei:
Hoi Jurgen,

Ik heb ook dwergbotia's en ancistrussen en eigenlijk nooit problemen gehad. Eerst in een kleine bak, 70 liter en nu in een 300 liter. In het begin ook geen groente bijgevoerd en dat ging ook goed. Nu voer ik wel komkommer en daar zijn ze bij mij gek op.
Dit verklaart dus niet waarom ze bij jou doodgaan, ik zou het ergens anders in zoeken..

Groetjes Barry

Dank voor je reactie. Ik zet er voorlopig geen ancistrussen meer in. Als ik geen idee heb over de doodsoorzaak, wil ik niet nog meer doden op mijn geweten hebben.

Jurgen

Ik hoor genoeg van Botia soorten die zuid-amerikaanse bodembewoners dood pesten. Zou voor mij de meest waarschijnlijke oorzaak zijn

jeroenw zei:
Ik hoor genoeg van Botia soorten die zuid-amerikaanse bodembewoners dood pesten. Zou voor mij de meest waarschijnlijke oorzaak zijn

Meen je dat nou? sidthimunki's zijn wel erg druk en nadrukkelijk in het bodemgebied aanwezig. Zou dit ook op zo'n korte termijn (ca. een maand) een doodsoorzaak kunnen zijn?

Wat voor achterwand heb je? Zelf gemaakt?

Intercooler zei:
Wat voor achterwand heb je? Zelf gemaakt?

Neen. Heb een achterwand uit de winkel, maar deze is al wel wat ouder.

JurgenvZ zei:
jeroenw zei:

Meen je dat nou? sidthimunki's zijn wel erg druk en nadrukkelijk in het bodemgebied aanwezig. Zou dit ook op zo'n korte termijn (ca. een maand) een doodsoorzaak kunnen zijn?

Wat mij betreft wel. Heb je niks gezien? Waren de lijken aangevreten? Hoe zat het met de vinnen?

Echt? En sidthimunki's zijn nog wel zo klein. Ik heb ze zelf sinds gisteren en kan het me niet voorstellen. Ze zijn alleen met elkaar bezig en niet op een agressieve manier.

En de combinatie met Corydoras, Jeroen?

jeroenw zei:
JurgenvZ zei:
jeroenw zei:

Wat mij betreft wel. Heb je niks gezien? Waren de lijken aangevreten? Hoe zat het met de vinnen?

nee, maar ik houd het altijd nauwlettend in de gaten, zeker bij beestjes waarvan ik er maar 1-2 in de bak heb. De vis was compleet intact.

Mijn ervaring met sidthimunki's is ook dat ze vreedzaam zijn.. wel bezitterig als het op voedsel aan komt, maar meer ook niet.. Aan de andere kant is het altijd een mysterie wat zich snachts in de bak afspeelt..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan