Wat is er nieuw

Ancistrussen gaan dood. Co2 te hoog?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nielsst
  • Startdatum Startdatum
N

Nielsst

Guest
Beste allemaal,

Ik heb vanavond 6 ancistrussen gekocht op Marktplaats.
Het probleem is sinds ik ze overzette lagen ze op de rug en ademden zeer langzaam.
Bij mijn andere vissen is er niks aan de hand.
Ik heb ze wel goed laten wennen aan de nieuwe waterwaardes.
In mijn aquarium heb ik wel een hoog co2 gehalte(25 mg/L)
Kan dit het probleem zijn?

Groet niels

Ik heb niet genoeg praktijkervaring maar wil je niet zonder reactie alhier naar bed sturen:

Ik ken theorien die zeggen dat ancistrussen niet heel happy zijn met hoge CO2-waarden. Dat zou gelden voor alle vissen die ook 'lucht' ademen. Ter geruststelling, in het boek waarin ik dit vind (Air-Breathing Fishes: Evolution, Diversity, and Adaptation
edited by Jeffrey B. Graham) staat ook dat specifiek ancistrussen zich in 2-6 uur aan de nieuwe omstandigheden aan kunnen passen.

Hoe goed is goed laten wennen? Bij dergelijke waarden-op-het-randje is heel langzaam overwennen het devies. Dus niet een kwartiertje.
Voor nu, al dan niet voor de zekerheid; waterwisselen (30/40% ofzo), en de co2 effies wat terugschroeven.

Het belangrijkste zijn de PH en de NO2.

Door teveel CO2 kan de KH (buffer voor de PH) wegvallen, dan is het Water te zuur en daar kunnen vissen aan doodgaan.
Ook de NO2 kan een rol spelen, deze moet optimaal rond de 0 zitten, te hoge NO2 betekent een vervuild aquarium en dat kan door overvoeden, te vaak en teveel water verversen of een filter met te weinig capaciteit.

Zolang ik die waardes niet weet kan ik u helaas niet veel verder helpen.

aquariaan26 zei:
Door teveel CO2 kan de KH (buffer voor de PH) wegvallen, dan is het Water te zuur en daar kunnen vissen aan doodgaan.
Door te veel CO2 de KH wegvallen? Vertel vertel... dit zou namelijk indruisen tegen wat doorgaans het verhaal is...

Overigens is het nogal riskant om slechts ��n of twee waarden als (de) belangrijkste te bestempelen. Je laat andere - zeker! - belangrijke waarden zo buiten beschouwing, wat het risico van tunnelvisie met zich brengt. Een andere z��r belangrijke waarde is de osmotische druk, bijvoorbeeld, of de temperatuur. Of sterker nog: bij veel waarden gaat het niet een om de waarde zelf (als deze zich niet in het extreme bevindt, en voor dat extreme moet je ofwel je best doen ofwel er gaat iets heel anders mis), maar om het te overbruggen verschil in een bepaalde tijd.

Nielsst zei:
Ik heb ze wel goed laten wennen aan de nieuwe waterwaardes.
h�e precies heb je het overwennen gedaan?

Bij toevoegen van juiste hoeveelheid CO2 kun je de PH op de juiste waarde krijgen en stabiel houden. (het is beter de CO2 in de avond uit te zetten want dan nemen de planten geen CO2 op).

De KH staat nauw samen met de PH en heeft ook invloed op het CO2 gehalte, bij teveel CO2 verstoor je de balans in het aquarium en dat zie je terug in de PH en de KH. De PH is te laag en de KH is vaak weggevallen, oftewel KH is 0.

Dat CO2 iets aan de pH doet is bekend.
Dat CO2 iets aan KH zou doen is nu juist wat er altijd wordt tegengesproken.
Toch op zijn minst in niet heel extreme omstandigheden.

In normale omstandigheden in het aquarium geldt: de KH is op een bepaald moment een gegeven, in het water is een bepaalde hoeveelheid CO2 opgelost (al dan niet door toevoeging), de pH rolt daaruit. Niet anders.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan