Wat is er nieuw

Ancistrussen met gespleten staarten

RubenM

New member
Lid geworden
26 oktober 2021
Leeftijd
33
Goede middag,

Sinds enkele dagen merk ik op dat de ancistrussen die ik heb een gespleten staart hebben (zie foto's van 3 verschillende ancistrussen).

Een 2-tal weken geleden zijn we gestart met een bactopur kuur omdat enkele plattys en mollys last hadden van vinrot, ook de ancistrussen hadden witten puntjes aan het vinnen. Deze witte punten zijn nog steeds zichtbaar bij hen, de andere vissen zijn er veel beter aan toe dan voor de kuur.
(Mijn vriendin plaatst een ander topic enkele weken geleden over dit vinrot probleem: Hier te vinden)

Tijdens deze bactopur kuur werd er om de 2 dagen een waterwissel gedaan. Na een week behandeling hebben we nog 2 waterwissels van 80% gedaan en 1 van 50%. Ook tegelijk een 4-tal dagen op actieve kool gefilterd om de laatste bactopur eruit te krijgen. Daarna hebben we de filter opnieuw aangesloten (2 dagen geleden) die al die tijd op een leeg aquarium heeft gedraaid om onze bacteriën niet kwijt te spelen.

Tijdens deze behandeling hebben we ook de lichten uit gelaten in het aquarium. Na een aantal dagen begonnen de ancistrussen te verbleken van kleur. Na de bactopur kuur hebben we de lichten opnieuw ingeschakeld en een uur later waren de ancistrussen opnieuw zo goed als zwart. Ik weet niet of dit relevant is voor het probleem maar wou het toch even vermelden.

Wanneer we ze voederen lijken ze het eten niet te vinden, uiteindelijk vinden de andere vissen het voedsel en eten het op, we weten dus niet of ze voldoende eten.

De ancistrussen lijken er niet echt last van te hebben.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?

Aquarium specs:
350 Liter aquarium
Licht staat aan in 2 tijden voor een totaal van 8,5 uur
Temperatuur staat op 25 graden
Filter is een oase 600 thermo biomaster

Bevolking:
5 ancistrussen
1 zwaarddrager (gered uit ander aquarium)
5 tal garnalen (ook gered uit zelfde aquarium)
4 skalaars
4 black mollys
25 platys

Bijlagen

• 20211114_203347.jpg
    20211114_203347.jpg
    174.9 KB · Weergaven: 155
  • 20211114_203505.jpg
    20211114_203505.jpg
    214.3 KB · Weergaven: 135
  • 20211114_203439.jpg
    20211114_203439.jpg
    195.4 KB · Weergaven: 137
  • 20211114_211525.jpg
    20211114_211525.jpg
    101 KB · Weergaven: 147
  • 20211114_210838.jpg
    20211114_210838.jpg
    377.2 KB · Weergaven: 129
Foto2 en foto3 is vinrot, verkleuren van d evissen staat hier los van

Als vissen ziek worden is er altijd een oorzaak (dat kan stress zijn, dat kan verkeerde bewoners zijn, dat kan verkeerde waterwaardes zijn)
Ik vermoed in dit geval verkeerde waterwaardes, die witte steen is een zogenaamde maansteen en pure kalk, die langzaam oplost in water en je waardes dus enorm de verkeerde kant opsturen.

Advies: steen eruit en komende week iedere 2 dagen 25% verversen

Wat is je NO2 en NH3 nu?

Stuk courgette met lepeltje verzwaren en erin liggen die vinden ze zekers wel.

Foto2 en foto3 is vinrot, verkleuren van d evissen staat hier los van

Als vissen ziek worden is er altijd een oorzaak (dat kan stress zijn, dat kan verkeerde bewoners zijn, dat kan verkeerde waterwaardes zijn)
Ik vermoed in dit geval verkeerde waterwaardes, die witte steen is een zogenaamde maansteen en pure kalk, die langzaam oplost in water en je waardes dus enorm de verkeerde kant opsturen.

Advies: steen eruit en komende week iedere 2 dagen 25% verversen
Vind het wel vreemd dat er na een kuur van 1 week met bactopur onmiddellijk weer vinrot zou zijn.

Wat de witte staan betreft gaat het hier over een valse steen van kunststof (net omdat we geen invloed willen op het water door de steen). Onze waterwaardes werden iedere dag gemeten tijdens de kuur en deze waren oke.

Vind het wel vreemd dat er na een kuur van 1 week met bactopur onmiddellijk weer vinrot zou zijn.

Wat de witte staan betreft gaat het hier over een valse steen van kunststof (net omdat we geen invloed willen op het water door de steen). Onze waterwaardes werden iedere dag gemeten tijdens de kuur en deze waren oke.
Kan ook de naweeën zijn van vinrot en dat geneest vanzelf (gaat wel een paar maanden overheen), gescheurde staart van foto1 komt vaker voor en is niks verontrustends.

wat zijn je water waardes dan? en waarmee meet je? (strips of druppeltest)

Die witte stukjes staart lijkt mij gewoon te horen. Hebben sommige van mij ook. De scheuren dat is minder maar vinrot moet genezen en wil niet zeggen dat de staart weer word zoals voorheen.

Op 1e foto zie ik een witte bek?

Wat is je NO2 en NH3 nu?
NO2 is 0,05 en NH4 (NH3 kan ik niet meten) is < 0,05

Stuk courgette met lepeltje verzwaren en erin liggen die vinden ze zekers wel.
Ik heb komkommer liggen, ik kan dit even proberen?

Kan ook de naweeën zijn van vinrot en dat geneest vanzelf (gaat wel een paar maanden overheen), gescheurde staart van foto1 komt vaker voor en is niks verontrustends.

wat zijn je water waardes dan? en waarmee meet je? (strips of druppeltest)
Klinkt alvast beter 🙂
Waardes worden gemeten met een druppeltest van JBL

Die witte stukjes staart lijkt mij gewoon te horen. Hebben sommige van mij ook. De scheuren dat is minder maar vinrot moet genezen en wil niet zeggen dat de staart weer word zoals voorheen.

Op 1e foto zie ik een witte bek?
Klopt, deze heeft ze al langer maar de laatste dagen lijkt het wat erger geworden.

NO2 is 0,05 en NH4 (NH3 kan ik niet meten) is < 0,05

Ik heb komkommer liggen, ik kan dit even proberen?
Komkommer bevat 98% water dus voedt totaal niet en werkt juist honger in de hand, courgette is al beter, daarnaast kun je gekookte bloemkool, gekookte brocolli gekookte spruitjes voeren, rauwe paprika vinden ze ook lekker en geblancheerde spinazie

Je NO2 is te hoog, die moet absoluut 0 zijn, dus zolang je no2 meet: verversen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan