Wat is er nieuw

Andere bodem

Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedemorgen, ik had als bodem een ophoging van lavasplit, en daarover grind. Bak draait 3 maanden. Vanmorgen grind eruit gehaald, en een florabase pro ph verlagende bodem geplaatst. Lavasteen is blijven liggen. Bij deze bodem kunnen de vissen er direct terug in.

Vanwege de troep besloten toch een 100 procent waterwissel te doen. Filters hebben uiteraard doorgedraaid. Er staan nu 2x jbl e402 en een 902 op te draaien. Wilde eigenlijk eind van de week de vissen plaatsen maar de lfs wil dat ik ze vandaag afhaal. Gaat om corydoras panda. Kan het veilig?
 
Goedemorgen, ik had als bodem een ophoging van lavasplit, en daarover grind. Bak draait 3 maanden. Vanmorgen grind eruit gehaald, en een florabase pro ph verlagende bodem geplaatst. Lavasteen is blijven liggen. Bij deze bodem kunnen de vissen er direct terug in.

Vanwege de troep besloten toch een 100 procent waterwissel te doen. Filters hebben uiteraard doorgedraaid. Er staan nu 2x jbl e402 en een 902 op te draaien. Wilde eigenlijk eind van de week de vissen plaatsen maar de lfs wil dat ik ze vandaag afhaal. Gaat om corydoras panda. Kan het veilig?

door de bodem te verwijderen ben je een hoeveelheid biologische werking van je bak kwijt.

hoe lang draaien de filters al op de bak? En wanneer heb je daar voor t laatst onderhoud aan gepleegd?
 
Als de filters echt goed zijn ingedraaid moet een gemiddeld bestand wel kunnen en ik heb dat al enkele keren gedaan. Wel zuinig voeren in het begin en de waterwaarden controleren.
 
Corydoras wil je op zandbodem hebben; dus wat dat betreft sowieso al geen fan van deze combo. Ik ken de details van florabase niet uit mn hoofd; maar ik zou het geheel gewoon als nieuwe bak beschouwen. 1e week dagelijkse 50% waterwissel, 2e week om de dag, 3e week om de 3 dagen en vanaf 4e week 1x per week. Daarmee kun je met levende have indraaien.
 
Corydoras wil je op zandbodem hebben; dus wat dat betreft sowieso al geen fan van deze combo. Ik ken de details van florabase niet uit mn hoofd; maar ik zou het geheel gewoon als nieuwe bak beschouwen. 1e week dagelijkse 50% waterwissel, 2e week om de dag, 3e week om de 3 dagen en vanaf 4e week 1x per week. Daarmee kun je met levende have indraaien.


Ok je blijkt gelijk te hebben dat corydoras met soil niet optimaal is. Ik heb ze dan ook niet genomen. Zijn er meer bodembewoners die een beetje schoonmaken en goed op een ph verlagende soil kunnen? (Geen garnalen)
 
Ok je blijkt gelijk te hebben dat corydoras met soil niet optimaal is. Ik heb ze dan ook niet genomen. Zijn er meer bodembewoners die een beetje schoonmaken en goed op een ph verlagende soil kunnen? (Geen garnalen)
Een vraagje hierop aansluitend. Geldt dat voor alle corydoras soorten?
 
Ik denk het wel. Ze willen zand door de kieuwen spoelen en daar voedsel uithalen. Dat gaat met soil korreltjes nooit lukken
 
Volgens mij kunnen Cory s prima op een wat grovere bodem zolang die maar afgerond is en niet scherp. Ik heb ze altijd op de boden van Hornbach gehad, het Aquasand.
 
Cory's zijn geen echte zand-kieuwspoelers, ze zijn opportune aaseters en kunnen een veelvoud aan bodems aan.
Bij soilbodems spoelen ze natuurlijk niet met soil maar zuigen en spoelen ze tussen de korrels door en wroeten de soil schoon tot een diepte van zo'n anderhalve centimeter.
De discussie wat optimaal is is er een van alle tijden.
Ze worden in ieder geval niet belemmerd qua levensduur of voortplanting puur omdat er soil wordt gebruikt.
 
Dat is ook wat ik ervan weet Joff en op het Aquasand deden ze goed hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Cory's zijn geen echte zand-kieuwspoelers, ze zijn opportune aaseters en kunnen een veelvoud aan bodems aan.
Bij soilbodems spoelen ze natuurlijk niet met soil maar zuigen en spoelen ze tussen de korrels door en wroeten de soil schoon tot een diepte van zo'n anderhalve centimeter.
De discussie wat optimaal is is er een van alle tijden.
Ze worden in ieder geval niet belemmerd qua levensduur of voortplanting puur omdat er soil wordt gebruikt.

Dus deze bodem (florabase pro) is prima voor ze? Zijn vrij zachte korrels
 

Bijlagen

  • 20210918_150640.jpg
    20210918_150640.jpg
    280.1 KB · Weergaven: 72
Zolang het niet scherp is zou ik me er niet te druk om maken. Heb ze hier op JBL Manado gehadz ging ook prima. Natuurlijk zullen ze het niet door de kieuwen zeven, maar ze konden prima eten vinden.
 
De funtabs zijn favoriet hier in de corybak, de tetras wachten tot de cory's gaan spoelen en dan komt er elke keer een wolkje voedsel boven de cory's uit. Daar gaan de tetra's helemaal op los.
 
Dat corydoras op grind en soil overleven betekent niet dat het ideaal voor ze is.

Ik zie de corydoras nu op het zand veel enthousiaster woelen dan op het (afgeronde) fijne grind dat ik eerst had 🙂
 
Om te woelen zal veel grover zand of grind te grof zijn maar ja of dat het welzijn/leeftijd beinvloed dat durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb corydoras op een dennerle grindbodem gehad, zogenaamd corydoras safe.
Maar de corydoras waren al hun baarddraden kwijt geraakt.

Nu heb ik een hele tijd zand. En de corydoras vinden dat veel leuker. Ook zijn alle baarddraden weer terug gekomen.
Ze wroeten nu tot hun ogen in het zand.
Echt heel leuk.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan