Wat is er nieuw

Andere pomp voor juwel 60

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thijssen_S
  • Startdatum Startdatum
T

Thijssen_S

Guest
Ik heb een kweekbakje staan voor een koppel Ramirezi.
Als bijvis heb ik een groepje van 10 nannostomus.
Het bakje draait nu ruim 2 maanden en heb ik opgestart met water, bodem en filtermateriaal uit de grote bak.

Het pompje wat er nu inzit is een juwel bioflow 280. Omdat ik het idee had dat deze te weinig stoming gaf (er zit een panty om het filter heen voor evt jongen)en er regelmatig een kaamlaag ontstond, heb ik er een klein pompje bijgehangen.
Toch meet ik telkens weer no3 10. Nu weet ik dat dat minder giftig is dan no2, maar toch zou ik dat liever lager zien.
Overigens meet ik geen ammoniak, dat is wel gunstig.

Nu overweeg ik om een andere pomp in de bak te zetten. Maar in een juwel 60 ben je wel enigszins beperkt door de hoogte en ik wil ook geen te sterke stroming.

Wat zou een goede optie zijn als filter??

Dan denk je verkeerd hoor 😉 . Planten hebben juist nitraat en fosfaat nodig om te kunnen groeien. Ik heb een no3 van tegen de 40 mg hier. 10 is een prima waarde in de regel voor een gemiddelde bak.
Het mag ook gerust nog wat hoger hoor want het is tot 50mg of hoger niet schadelijk.

Mmmm... in de grote bak heb ik eigenlijk altijd no2 en no3 en ammoniak 0. Planten groeien daar super (geen CO2 wel easycarbo) en in de kleine bak doen de planten het maar matig (ook easycarbo). Verlichting is uiteraard wel minder, 1 tl.
In de kleine bak maakt me het niet zo heel veel uit als de planten minder goed groeien, maar ik wil het water zo schoon mogelijk hebben voor de Ramirezi. De no3 meet ik zelfs een half uur na een waterwissel van 50%! Overigens is de no3 voor de waterwissel niet veel hoger.
En de kaamlaag dan?

Groetjes, Sandra

Het kan zijn dat de productie van de bak aan nitraat net voldoende is voor de planten.
Voor de planten is heel belangrijk dat ze nitraat en fosfaat ter beschikking hebben tesamen met co2 en plantenvoeding.
Als er 1 element ontbreekt dan stokt de groei en dan krijg je in de regel algen.
Ramirezi s hebben wel graag schoon water.
Een kaamlaag kan door vele oorzaken ontstaan. Teveel voeding of een wat minder werkend filter bijvoorbeeld.

Dus toch het filter 😉.

Ik ga eens kijken naar een klein buitenfilter. Scheelt ook weer ruimte in de bak!

Overigens is de kaamlaag weg sinds ik het tweede pompje erin heb gehangen, dus gok dat inderdaad de filtercapaciteit niet afdoende was.

Co2 zou ik voor de grote bak misschien nog wel overwegen, maar is zo'n investering... En de planten doen het dus goed.
Overigens wel wat algen op de ruiten en achterwand maar verder vrij weinig. Ach, je moet wat te wensen houden toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan