Wat is er nieuw

Andere spraybar, nu algen op het raam

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Beste,

Ik heb vorige week een nieuwe spray bar gemaakt.
Gaatjes iets verder uit elkaar en geboord op 1,5 mm.
Nu na een week heb ik alweer behoorlijk wat algen op de ramen wat ik hiervoor haast niet had.
Zou de nieuwe spray bar hier de oorzaak van kunnen zijn?
Heb vandaag de gaatjes naar 2 mm geboord.

Zou de nieuwe spray bar hier de oorzaak van kunnen zijn?
Ja en nee, als er veel stroming op de voorruit staat kan dat een punt wezen dat er geen voeding bij komt met algen als resultaat, maar dat mag niet meer zijn dan een klein beetje welke je bij wekelijks onderhoud zo wegveegt, en pas na een (bijna) week zichtbaar word,zo niet dan is er wat anders aan de hand, mogelijk een Co2 probleem,maar dan moeten we meer gegevens hebben.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met de wat grotere gaten.

Soms zie je in deze tijd op de ramen wat meer algjes doordat er meer zonlicht op de voorruit valt maar of dat zo is bij jouw dat kan ik niet zo bepalen.

Maar een andere spraybar zou eigenlijk niet de oorzaak moeten zijn?

Ik durf niks met zekerheid te zeggen maar ik denk van niet want een spraybar geeft in de regel juist een betere distributie.

Even een opmerking. Ik ben juist weer terug gegaan naar de JBL spraybar 12/16 voor het JBL 902 filter. Inwendig kan i.m.o. en dat van eigenlijk de 1e die mij die reactie gaf, @tuinkabouter waarvoor dank, misschien de doorstroming voor de l/uur geknepen wordt. LFS advies 1 buis lijkt me weinig!?

Laatst bewerkt:
Je moet een oorzaak niet in de spraybar zoeken maar bij een tekort. En dat is bij groene alg aanslag een CO2 tekort. Bij de zachte variant en harde variant kan dat normaal gezien ook een distributie probleem zijn. De harde variant wijst ook op een CO2 tekort naast dat er wellicht ook wat fosfaat nodig is. Maar een spraybar zorgt voor een betere verdeling. Denkelijk is er juist door de betere deling een hogere toevoeging van CO2 nodig. Je moet dus niet je spraybar weghalen maar zorgvuldig je CO2/fosfaat meten.

Hoi Ben,

Ik snap wat je bedoeld, maar ik heb niets verandert behalve de spray bar.
Voor dat ik de spray bar verandert had had ik er geen last van.
Ik had een spray bar, maar heb een nieuwe gemaakt met knietjes zodat hij beter past en ben begonnen met kleinere gaatjes 1,5 mm die nu inmiddels 2,5 mm zijn.

Zit het over de gehele ramen en wat zijn de waterwaarden?

Hoi Ben,

Ik had een spray bar, maar heb een nieuwe gemaakt met knietjes zodat hij beter past en ben begonnen met kleinere gaatjes 1,5 mm die nu inmiddels 2,5 mm zijn.
Dat lijkt zo he? Maar door de spraybar te veranderen verbeter je wellicht de doorstroming van je aquarium waardoor voeding nu bij al je planten terecht komt en die beter groeien als voorheen. Hierdoor kan er nu een tekort aan voeding zoals co2 ontstaan waardoor je die alg krijgt. Terug gaan naar de originele situatie zou dit probleem natuurlijk kunnen oplossen maar je kunt ook kijken of je het probleem met de voeding kunt oplossen. Dan heb je en een betere groei en geen alg 😉

Ik ben zeker geen expert op dit gebied en weet ook niet zeker of bovenstaande in jouw situatie van toepassing is, ik wil alleen zeggen dat het kan lijken alsof je alleen de spraybar aanpast en er nu ineens alg gaat groeien maar het effect daarvan waarschijnlijk veel breder is dan je denkt.

Hoi Ben,

Nou, misschien was ik niet helemaal duidelijk en begrijpen we elkaar niet. Doordat je een veel betere verdeling hebt in je water, je bemesting dus overal komt, door een betere spraybar kan het zijn dat je CO2 vraag hoger is. Wanneer je daar dan niet aan voldoet krijg je dus een tekort wat ook kan resulteren in groende alg. Je moet dan juist niet je spraybar weghalen, want die zorgt er nu net voor dat je bemesting beter wordt verdeeld. Je moet gewoon je CO2 toevoer aanpassen aan de vraag! Daarom schreef ik hierboven ook al, het probleem zit in een tekort NIET in je spraybar.

Ah, als je het zo bekijkt.
Zal iets meer co2 toevoegen en ff afkijken hoe de bak daar opreageert.

Kun je alle waarden eens meten en posten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan