Andere T5 verlichting

Z

Zora

Guest
Ik krijg een Rio 180 met twee weken.

Nu zit daar 2x Juwel Highlite T5 Day verlichting in.

Er komen geen planten in die veel licht vragen.

Is het afdoende met de huidige verlichting of kan ik beter iets vervangen?

Zo ja hoe en/of wat?

Heeft bijvoorbeeld de bouwmarkt ook T5 TL buizen en welke zou ik dan moeten nemen?
Kleurcode enz.?
Heeft iemand een idee van de prijzen in de bouwmarkt voor TL5 lampen?

Waar ik persoonlijk van hou is een warme zachte uitstraling.
Geen felle verlichting.
Maar belangrijkste is dat de vissen/planten voldoende hebben aan de verlichting.

De High-lite Day was op zich niet fel vond ik maar het leek wel wat "ijzig" qua kleur.
Net of de bak heel licht gekleurd was.
Of komt dat wel goed als er eenmaal water in zit?
 
Met en zonder water maakt al een heel verschil.
Ik zou pas gaan vervangen als je ze gezien hebt met het water en beplanting erin.
Als je hout gebruikt kan dit ook nog een geel/bruine kleur afgeven.
 
De T5 geeft op zich meer dan voldoende licht.
 
99% zeker dat de bouwmarktlampen een andere maat hebben!!!
 
Ok, dus 2x de Highlite Day is prima voor de planten en vissen?
 
AadMec zei:
99% zeker dat de bouwmarktlampen een andere maat hebben!!!

Je bedoeld 100% denk ik Aad ;) . Bij de ZJuwel T5 passen er geen gewone buizen in uit de bouwmarkt zoals van bv Philips.
Dat is ook de reden dat ik op Ferplast bakken ben overgegaan.
 
jessicapilon zei:
AadMec zei:
99% zeker dat de bouwmarktlampen een andere maat hebben!!!

Je bedoeld 100% denk ik Aad ;) . Bij de ZJuwel T5 passen er geen gewone buizen in uit de bouwmarkt zoals van bv Philips.
Dat is ook de reden dat ik op Ferplast bakken ben overgegaan.

Maar er passen dan wel andere T5 in van bijvoorbeeld Dennerle of Arcadia?
Of echt alleen van Juwel zelf?
 
Ja die van dat soort merken wel denk ik maar de niet aquariumlampen hebben een andere lengte. de merken die jij noemt zijn speciaal voor aquaria en die zullen best passen.
Wel kun je een soort adapter kopen om toch de T5 van philips te kunnen gebruiken.
 
Ik hou het eerst gewoon op de lampen die er bij zitten, de Juwel High Lite Day T5.


Deze lampen zijn wel goed voor planten/vissen?

Als dat zo is, ga ik gewoon eerst deze verlichting gebruiken.
 
Mijn enige ervaring met de standaard lampen is dat ik ze te fel vond en heb ze veranderd voor een special-plant en color lamp.
 
Van welk merk, Seabait?
 
Ja hoor dat is geen probleem.
Mooi is anders, maar smaken verschillen.

Met 9000 Kelvin zou het licht meer blauwachtig zijn.
Vaak worden deze gecombineerd met de planten lampen van zo rond de 4000 Kelvin (Nature denk ik).
Deze lampen zitten meer tegen het rode aan.

Maar voor plantengroei/vissen zou het niet zoveel uitmaken.
Uit eigen ervaring worden planten wel sneller rood met lagere kleurtemperaturen.
 
Van Dennerle maar bedenk me net dat ik de speicial-plant laatst verwisseld heb voor een nature van Juwel om het verschil te zien maar maakt volgens mij niks uit behalve de prijs.
 
Als ik de lampen van Juwel even apart neem in mijn vraag nu,... welke twee moet ik dan kiezen voor een warme, niet te felle uitstraling, maar wel dat de lampen goed zijn voor planten/vissen.

En welke zouden dat kunnen zijn van Dennerle?

Een mix van Juwel en Dennerle mag wat mij betreft ook wel trouwens.
 
Die van Dennerle en de combi heb ik toch al gezegd,Special-plant en de color lamp of de nature ipv de special-plant.
Van Juwel de nature en wat anders of nog een nature bv maar is net wat je zelf het mooiste lijkt.
 
Blauw wordt geassocieerd met kil.
Rood met 'warm'.

Ik heb verder niet echt verstand van al die merknamen tbh, maar je zou kunnen kijken naar 1x <4000+ Kelvin lamp zoals Special-plant.
 
Ik zou eerst even aankijken wat je ervan vindt Zora :)

Bevalt het: niks aan doen.
Bevalt het niet: dan kun je beginnen met een lamp vervangen door een wat 'warmere', bijv. de JBL Solor Tropic Ultra (4000 K) of de Juwel High-Lite Nature (4100 K), of de Dennerle Special Plant (3000 K).

Ligt er een beetje aan waar je woont, maar ken je niemand met een ander aquarium in de buurt waar je eens kan gaan kijken? Of iemand van het forum? Wie weet brengt dat je nog op idee�n.

~ Ivo
 
Ik zou het eerst ook even afwachten, zeker aangezien je ook drijfplantjes van mij over wilde nemen, dit geeft het licht ook alweer een hele andere uitstraling...
 
Mascha&Ivo zei:
Ligt er een beetje aan waar je woont, maar ken je niemand met een ander aquarium in de buurt waar je eens kan gaan kijken? Of iemand van het forum? Wie weet brengt dat je nog op idee�n.

~ Ivo

Ik mag van een winkel tegen die tijd oude/gebruikte lampen lenen en als die mij naar het zin zijn dan kan ik van dat soort de nieuwe lampen kopen.

Maar wie weet vind ik het ook wel mooi lijken met de lampen erin die al bij het aquarium zitten.

Even afwachten nog dus :)
 
Heeydaar,
Van de t5's heb ik zelf een 4tal hangen.
2 warm daglicht 830 uit mijn hoofd
1 koud licht 845
1 helder licht 865, voor een goede plantengroei.

Nu heb je niet veel beplanting geef je zelf aan, en maar 2 tl's, ik zelf zou 1 warm wit en 1 koud witte aanschaffen.
Op internet even google uitpluizen, had ze toen voor nog geen 3 euro per tl van 120cm.
 
DutchAquahouse zei:
Nu heb je niet veel beplanting geef je zelf aan,

Waar zeg ik dat dan? :)

Er gaan juist veel planten in komen.
Niet stampvol natuurlijk, maar kaal gaat het zeker niet worden :)
 
"Er komen geen planten in die veel licht vragen" die zin had ik even iets te snel gelezen:$ er komen dus wel degelijk plantjes in.
In dat geval zal ik ook de koude witte laten vallen voor een helder daglicht.
1x 830 warm wit
1x 865 helder daglicht.
 
DutchAquahouse zei:
"Er komen geen planten in die veel licht vragen" die zin had ik even iets te snel gelezen:$ er komen dus wel degelijk plantjes in.
In dat geval zal ik ook de koude witte laten vallen voor een helder daglicht.
1x 830 warm wit
1x 865 helder daglicht.

Alleen zijn die dus niet in de juiste maat te verkrijgen.
Zoals gezegd is er een verschil in maat tussen de "bouwmarktlampen" en die van de aquariummerken (qua lengte hebben die de T-8 lengte !!!).

Slimme jongen die aquarium-gasten (Asterix en Obelix zeiden het al)
 
"Er komen geen planten in die veel licht vragen" die zin had ik even iets te snel gelezen:$ er komen dus wel degelijk plantjes in.
In dat geval zal ik ook de koude witte laten vallen voor een helder daglicht.
1x 830 warm wit
1x 865 helder daglicht.
 
franketrank zei:
Ja hoor dat is geen probleem.
Mooi is anders, maar smaken verschillen.

Met 9000 Kelvin zou het licht meer blauwachtig zijn.
Vaak worden deze gecombineerd met de planten lampen van zo rond de 4000 Kelvin (Nature denk ik).
Deze lampen zitten meer tegen het rode aan.

Maar voor plantengroei/vissen zou het niet zoveel uitmaken.
Uit eigen ervaring worden planten wel sneller rood met lagere kleurtemperaturen.

De genoemde kleuren zien wij niet he !!
9000K : Heel helder, wit ogend licht
3000/4000K : Geel ogend licht
 
DutchAquahouse zei:
"Er komen geen planten in die veel licht vragen" die zin had ik even iets te snel gelezen:$ er komen dus wel degelijk plantjes in.
In dat geval zal ik ook de koude witte laten vallen voor een helder daglicht.
1x 830 warm wit
1x 865 helder daglicht.

Zoals gezegd : Niet te krijgen voor Juwel T5
 
Bericht is perongeluk 2maal geplaatst.
 
Aangezien ik een aantal maanden geleden ook ben over gestapt naar een t5 lichtbalk van Juwel en gezocht heb naar andere lampen, kan ik je zeggen dat alleen Dennerle lampen heeft die dezelfde maat voeren, ik heb de High Lite Nature van Juwel achter en de Trocal Color plus van Dennerle voor.
 
ronrijn zei:
Aangezien ik een aantal maanden geleden ook ben over gestapt naar een t5 lichtbalk van Juwel en gezocht heb naar andere lampen, kan ik je zeggen dat alleen Dennerle lampen heeft die dezelfde maat voeren, ik heb de High Lite Nature van Juwel achter en de Trocal Color plus van Dennerle voor.

Er zal denk ik wel ��n T5 omgewisseld gaan worden, maar niet meteen.
Eerst maar eens zien hoe dit staat.
Mocht ik wel gaan verwisselen,... welke lamp moet dan voor/achter?

De Color lamp ( welk merk weet ik nog niet) zal denk ik voor moeten en de Juwel Highlite Day T5 achter?


Dennerle past dus,.... Arcadia en Sylvania ook toevallig?

Weet iemand dat?

Ik wil in elk geval geen disco ( felle verlichting) in de bak hebben, mag best wel wat een gedimd ( donkere) uitstraling hebben.
Als de planten maar genoeg licht krijgen.
 
Nee, in Juwel bakken met T5 verlichting passen all��n Dennerle lampen.
 
ronrijn zei:
Nee, in Juwel bakken met T5 verlichting passen all��n Dennerle lampen.

Ok, bedankt.
 
De plantenlamp moet achter en de kleurlamp voor, toch?
 
Dat doen de meeste wel ja, maar je smaak moet natuurlijk je keuze bepalen vind ik.
 
ronrijn zei:
Nee, in Juwel bakken met T5 verlichting passen all��n Dennerle lampen.

Dat klopt niet volgens mij Ron.
 
Terug
Bovenaan