Andere verlichting in SF Aqua60 bouwen

M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen.

Ik heb al enkele jaren een SF Aqua60 panorama aquarium. Hierin zit een PL lamp in een beschermkap. Op zich werkt de lamp nog prima, maar het is inmiddels al weer een jaar of twee geleden sinds ik de lamp vervangen heb, dus ik moet langzamerhand weer op zoek naar een nieuwe lamp. Het grote probleem van de huidige verlichting vind ik dat hij nogal warm wordt, waardoor de temperatuur in de zomer in het aquarium hoger wordt dan nodig is (op dit moment al 26°C en nu is het buiten nog helemaal niet zo warm, mijn andere aquaria, met andere verlichting blijven een paar graden koeler). Ik gebruik de bak voor garnalen en een beetje als reserve aquarium/opgroeibak, dus die extra warmte heb ik helemaal niet nodig en is eerder juist nadelig. Ook vind ik 24watt best wel veel voor zo'n relatief klein bakje.

Ik vraag me af of het mogelijk is om iets van Led verlichting in de bak te maken. Er zitten vrij simpele planten in (wat mos en bv crypto's), dus de lichtopbrengst is niet super belangrijk. Ik zat te denken om b.v. de huidige lamp en lamphouder uit de beschermkap te halen, maar de kap zelf te laten zitten en daar dan een aantal ledstrips in te zetten. Dan zijn die automatisch waterdicht en hoef ik er niet per se op te letten dat ik een waterdichte variant heb.

Is er iemand die dit al eerder gedaan heeft en is het mogelijk om dit te doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Tuurlijk alles is mogelijk.
Zou wel gwn waterdichte strips gebruiken gezien het nog altijd in een gesloten kap zit.
Kabel doorvoer van de oude lamp kan je wel gebruiken voor de nieuwe
 
Je kan natuurlijk ook gewoon een PL led lamp kopen. Ben je gelijk klaar zonder verbouwen.
 
Tuurlijk alles is mogelijk.
Zou wel gwn waterdichte strips gebruiken gezien het nog altijd in een gesloten kap zit.
Kabel doorvoer van de oude lamp kan je wel gebruiken voor de nieuwe

Onder de beschermkap is de deksel nogal ongelijk met overal verhogingen enz.
Dat is misschien niet helemaal zichtbaar op deze foto, maar wel hoe het er ongeveer uitziet.

IMG_0870_web_zpswulhy7uq.jpg


Mijn idee was om de lamp met de fitting en de kabel aan de rechterkant eruit te halen en dan in de 'doorzichtige hoes' de led strips te plaatsen. Dus niet de hele unit eruit halen, maar alleen wat er binnenin zit. Waarschijnlijk is het daar binnen een stuk rechter dan in de kap zonder de unit en dan ze zijn gelijk beschermd, waardoor ik voor hetzelfde geld waar ik normaal waterdichte strips voor zou kopen ik nu strips met meer leds per meter kan kopen.



Je kan natuurlijk ook gewoon een PL led lamp kopen. Ben je gelijk klaar zonder verbouwen.

Het is zo'n 4 pins PL lamp (volgens mij PL-L) en een led-versie daarvan kan ik nog niet echt vinden op internet. Wel die met een soort vierkante aansluiting, maar niet deze. En als ik ze kan vinden, staat er bv dat de bedrading moet worden aangepast of zijn ze relatief duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is zo'n 4 pins PL lamp (volgens mij PL-L) en een led-versie daarvan kan ik nog niet echt vinden op internet. Wel die met een soort vierkante aansluiting, maar niet deze. En als ik ze kan vinden, staat er bv dat de bedrading moet worden aangepast of zijn ze relatief duur.
Bij deze Philips zie ik niet staan dat bedrading moet worden aangepast en is in 4 pins uitvoering.
https://www.elektrobode.nl/products...q-3-54117300?gclid=CIKX17nH8tQCFcOZGwodeK0EnQ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het. Lampen zijn idd en stuk duurder en HF-vsa moet verwijderd worden. Geen idee of dat laatste veel werk is.
 
Hier werkt de foto niet helaas.. geen idee wat je bedoeld
 
Hier werkt de foto niet helaas.. geen idee wat je bedoeld

Het lijkt erop dat je tegenwoordig voor Photobucket moet betalen ofzo...Wat niet handig is, is dat ik hem wel gewoon zie, dus je hebt zelf geen idee dat hij het niet doet.

Nog een poging:
FRcUvK8E1uhD1RDQbd3l18pJYqvvlg5z.jpeg
 
Ja dan zou je idee wel kunnen werken.
 
Zou wel zorgen dat je sterke leds koopt, die kap is niet volledig doorzichtig, dus de standaard ledstrips zouden wel eens flink tegen kunnen vallen.
 
Kan er eigenlijk iemand zeggen of led verlichting veel minder, een weinig minder of eigenlijk zowat dezelfde hoeveelheid warmte afgeeft als TL buizen (voor dezelfde lichtintensiteit) ?

Ik heb een oude led lamp van Aqualantis en die wordt behoorlijk warm.
Op basis van deze persoonlijke ervaring zou ik dan ook eerder een oplossing zoeken door de warmte trachten af te voeren (ventilatie) dan door over te schakelen naar led verlichting.
 
Kan er eigenlijk iemand zeggen of led verlichting veel minder, een weinig minder of eigenlijk zowat dezelfde hoeveelheid warmte afgeeft als TL buizen (voor dezelfde lichtintensiteit) ?

Ik heb een oude led lamp van Aqualantis en die wordt behoorlijk warm.
Op basis van deze persoonlijke ervaring zou ik dan ook eerder een oplossing zoeken door de warmte trachten af te voeren (ventilatie) dan door over te schakelen naar led verlichting.


Op Wikipedia staat het volgende:
De huidige ledlamp geeft zo'n 50% van z'n opgenomen energie af in licht. Bij een fluorescentielamp (spaarlamp of tl-buis) is dit zo'n 35% en bij een gloeilamp 10%. De rest wordt afgegeven in warmte aan de omgeving.


Op andere plekken op het internet kom ik zelfs tegen dat een led-lamp 80% van de energie omzet in licht.

Ik weet niet zeker of ik het helemaal goed interpreteer, maar het verschil is volgens mij best groot. Even afgezien van de lichtsterkte, maar stel dat je een 24W T5 vervangt voor een 8w led. Dan produceert de T5 24x0,65= 15,6watt warmte en de led maar 8x0,5= 4watt. Als je uit gaat van 80% lichtopbrengst is dat zelfs maar 8x0,2= 1,6watt. Dat vind ik best wel een groot verschil en een andere lamp erin zetten lijkt me dan veel minder gedoe dan proberen om extra ventilatie te krijgen.
 
In hetzelfde artikel op Wikipedia kom ik tegen "De lichtopbrengst in lumen per watt is 5 à 6 keer zo hoog als bij een gloeilamp."

Bij opzoekwerk m.b.t. leds heb ik al zeer verschillende cijfers gezien en is er in de laatste 5j zeker nog veel evolutie geweest in zowel rendement als kleurweergave.
M.a.w. het is altijd wat in functie van de 'generatie' leds waarover het gaat. Maar ik ben het er volledig mee eens dat leds de toekomst zijn.

Als de TS zijn lamp gewoon kan ruilen voor een ledlamp zal dat weinig werk geven, maar als hij alles moet vervangen is er al even snel een ventilator geplaatst en moet hij in de winter niet extra verwarmen (wat hij misschien ook zal moeten doen als hij een ventilatieopening maakt :) ).

P.S. De lengte tussen vsa en TL-lamp dient kort gehouden te worden m.b.t. het hoogfrequente signaal dat zijn goede werking verliest (capacitieve werking van draad).
 
Ik ben de TS.

In de bak zitten al een groot aantal ventilatie openingen. Daarnaast staat het aquarium in een goed verwarmde ruimte en haal ik zonder verwarming het hele jaar door minimaal zo'n 22-23°C, dus die heb ik sowieso niet of nauwelijks nodig voor wat ik met de bak wil.
Daarnaast vind ik nog veel meer voordelen aan Led zitten, dan alleen het warmte verhaal. Bijvoorbeeld het feit dat er nu een 24w lamp boven een 54L bak hangt, wat ik idioot veel vind, als ik bekijk dat ik ook 100L bakken heb, die ik met een 18watt T8 lamp verlicht. Op het gebied van het verbruik valt met led best wat te besparen (zeker omdat ik helemaal niet zoveel licht nodig heb voor de planten die in de bak staan). Daarnaast worden de lampen die erin zitten steeds moeilijker verkrijgbaar en elke x jaar een nieuwe lamp is ook weer een extra kostenpost t.o.v. led.
 
TS :stom:

Ik ben zeer geïnteresseerd in techniek maar even wantrouwig t.o.v. verkopers. De eerste spaarlampen die ik gekocht heb zijn zeker niet lang genoeg meegegaan om hun meerprijs terug op te brengen, laat staan te besparen.

De betere leds zijn ook pas de laatste jaren verschenen en persoonlijk wacht ik dus nog wat af om wijzigingen te doen. De prijzen die men momenteel vraagt zijn niet mals.
 
Ik heb niet heel veel ervaring met Led, maar de ervaring die ik gehad heb, was erg positief. Ik heb in het verleden een SF Qubie gehad (na een tijdje ingeruild voor een groter aquarium) met zo'n 'losse' led lamp erboven. Gewoon wit licht, geen rgb ofzo en die bak heeft altijd super gedraaid met planten die het prima deden.

Wat ik nu op het oog heb is ook helemaal niets bijzonders of duur ofzo. Je kunt voor iets meer dan €20 een kant en klare set van 1m kopen, die je op maat kunt maken. De stukken die over zijn, kun je met een connector aan elkaar maken, waardoor ik uit een meter 2 hele strips en nog een iets korter stuk kan halen. Dat wil ik dan onder de kap zetten, waardoor ik geen waterdichte leds hoef te kopen. Als ik naar de lichtopbrengst per meter kijk, moet dat genoeg zijn...
 
Terug
Bovenaan