Wat is er nieuw

Andinoacara pulcher sp. 'Electric Blue'; goede keuze ???

Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Leeftijd
59
Hallo allemaal,

Na al mijn antwoorden in dit topic, nu ook maar eens een vraag.

Ik heb al meerdere keren (op internet èn in het echt) een soort gezien die ik erg mooi vind, en ik denk erover die aan het bestand in mijn aquarium toe te voegen:
een koppel Andinoacara pulcher sp. 'Electric Blue'.

Ik lees over die soort verschillende berichten op het internet.
Volgens sommige bronnen is het een probleemloze beginnersvis die ik probleemloos zou kunnen houden.
Maar ik lees ook dat het een soort is die fanatiek in de bodem graaft (ik wil een royaal beplante gezelschapsbak met de nadruk op Zuid-Amerika, dus dat zou ik niet fijn vinden) en die bovendien vrij agressief kan zijn naar andere soorten, wat ik ook niet echt wil.

Op dit moment heb ik een wat chaotisch bestand met heel wat "overgebleven" exemplaren:
1 A. cf. cirrhosus (blijft),
5 A. splendens (restbestand, gaat),
1 A. thomasi (restbestand, krijgt nieuwe partner of gaat),
2 H. multispinosa (blijft),
5 H. sweglesi (restbestand, wordt uitgebreid of gaat),
2 M. boesemanni (restbestand, gaat),
7 O. macrospilus (blijft),
14 P. axelrodi (blijft, wordt misschien uitgebreid),
9 P. brevis (blijft),
1 T. chuna (restbestand, gaat),
2 T. leeri (blijft).
Als ik de A. pulcher nu zou aanschaffen zou dit er dus (voorlopig) bij moeten kunnen.

Het bestand voor de toekomst zal zijn:
1 A. cf. cirrhosus,
10 H. sweglesi (of school Melanotaenia praecox, of school Hyphessobrycon pulchripinnis, of school Pseudomugil furcatus)
7 O. macrospilus,
14 (of 20, of 30) P. axelrodi,
9 P. brevis,
2 T. leeri

Wie kan mij hierover (liefst uit eigen ervaring) een advies over geven?

Ik heb
1/3 T. Leeri
6/5 congozalmen (p. Interruptus)
1/1 Adinoacara pulcher electric blue
En groep c. Sterbai
In rio 450 zitten

De a pulcher zijn vooral territoriaal als ze eitjes,jongen hebben. Dan bewaken ze een cirkel van 50cm diameter rondom
Maar eigenlijk niet echt agressief
Als er geen nest is is er eigenlijk geen interactie met de andere vissen ,wel met elkaar, onderling vechten ze wel eens.
Zie filmpjes, fotos in men foto album, link hieronder
Echt graven doen ze niet, wel rond hun eitjes/nest verplaatsen het zand wel wat maar eerder beperkt

Als je nog vragen hebt laat maar weten

Ik heb
1/3 T. Leeri
6/5 congozalmen (p. Interruptus)
1/1 Adinoacara pulcher electric blue
En groep c. Sterbai
In rio 450 zitten

De a pulcher zijn vooral territoriaal als ze eitjes,jongen hebben. Dan bewaken ze een cirkel van 50cm diameter rondom
Maar eigenlijk niet echt agressief
Als er geen nest is is er eigenlijk geen interactie met de andere vissen ,wel met elkaar, onderling vechten ze wel eens.
Zie filmpjes, fotos in men foto album, link hieronder
Echt graven doen ze niet, wel rond hun eitjes/nest verplaatsen het zand wel wat maar eerder beperkt

Als je nog vragen hebt laat maar weten
Hoi Wout,

Als je een vraag stelt hoop je stiekem vaak al op een bepaald antwoord, en dit was het antwoord dat ik wilde!

Het zou dus wèl kunnen!
De Otocinclus, de tetra's en de zalmpjes vermijden de A. pulcher in de bovenlaag van de bak of aan de andere zijkant.
De Herotilapia multispinosa zijn sowieso wel tegen hen opgewassen, en er is onderin genoeg ruimte voor beiden.

Goed nieuws dus, maar voor de zekerheid wacht ik andere reacties/ervaringen nog even af .....

Er zijn niet veel mensen (denk dat Wout het enige actieve lid is) op het forum die deze vis houden, dus echt veel hands-on ervaring zal je niet krijgen :))

Maar inschattend met mijn allround cichliden kennis:
Gedrag technisch voorzie ik niet veel problemen.

Alleen bij nestjes zou het mis kunnen gaan, de ene cichliden is de andere niet.
En als de multispinosa en Pulcher tegelijkertijd een nest hebben blijft er weinig plek over voor de andere bodembewoners, die ook niet aan die mate van "agressie" gewend zijn :))

Zat even wat te spitten, kwam in een video een flink uitgevallen man tegen.
Of kardinalen daar veilig bij zijn i.v.m. gevaar van opeten... daar kan ik zo snel niks over vinden.

Wat ik heb gelezen is dat nakweek-exemplaren in het het aquarium in het algemeen niet heel groot worden, Herotilapia multispinosa wordt volgens mij groter en dat is (tot nu toe) geen probleem geweest met de kardinalen. Maar als er tòch leden met ervaring zijn hoor ik dat gaag, want ik neem niet graag risico's met mijn visjes.

Mijn man is ongeveer 17cm, vrouw 13cm
Er zitten nog 3 oude neons bij, rest van school , al een jaar of 5 oud.
De pulchers doen er niets mee

Oei, 17 cm is toch ècht wel een maatje groter dan H. multispinosa.
Misschien kan ik dan toch beter naar iets kleiners uitkijken .....
Aan de andere kant, als ze de kleine tetra's (@woutDR: welke soort heb je, trouwens) met rust laten zouden er hier wat dat betreft ook weinig problemen te verwachten zijn. Maar laten ze bij jou ook de planten een beetje met rust?

P. innesi
Planten heb ik geen last van ze

Nou, P innesi zijn zeker niet groter dan P. axelrodi, en kleinere vissen heb ik niet.
En de planten hebben er dus ook geen last van.
Het zou dus kunnen.

Helaas maakt dat mijn keuze nog steeds niet echt heel veel makkelijker.
Ik twijfelde tussen een koppel A. pulcher sp. 'Electric Blue' en een groepje Nannacara anomala (dambordcichlide).

Maar ik denk, alles afwegende, dat ik toch maar op zoek ga naar een koppel A. pulcher.
Ik vind ze zó mooi .....

Ik heb inmiddels besloten dat ik in mijn bak een koppel A. pulcher sp. 'Electric Blue' wil.
De concurrentie zou hooguit van de H. multispinosa kunnen komen, en ik denk dat die hun mannetje (vrouwtje) wel kunnen staan. Uit voorzichtigheid ga ik ongeveer halverwege de bak een groot stuk kienhout plaatsen dat voor ononderbroken zichtlijnen moet zorgen.
En ik heb de foto's en video's van @woutDR goed bekeken, zijn bodem ziet er behoorlijk intact uit en zoveel planten als hij heeft gaan er bij mij niet groeien .....

Een koppel dus, en de rest van het bestand ga ik daar dan op afstemmen.

Vervelend is natuurlijk wel dat je nergens een KOPPEL kunt kopen.
Een man èn een vrouw (die elkaar dan nog eens niet persé leuk hoeven te vinden) bemachtigen is al lastig genoeg.
Want in de handel zie je meestal alleen jonge vissen, waarvan het geslacht nog niet duidelijk is..

Het beste idee lijkt mij dan ook om een groepje te kopen. Maar ik heb dit nog nooit op die manier gedaan, en ik vraag me af hoeveel ik er dan zou moeten kopen.

Twee lijkt me sowieso een te grote gok.

Drie dan?
Dan heb ik òf 3m 0v (ongewenst), òf 2m 1v (niet gewenst, maar dan hoef ik er maar één te slijten), òf 1m 2v (lijkt me geen probleem, maar misschien kan ik iemand blij maken met een vrouw), òf 0m 3v (in welk geval ik dus 1 of 2 vrouwen voor 1 man zou moeten zien te ruilen).
En dan nòg is 1m + 1v nog geen koppel.

Of misschien meer?
Maar dàn moet ik, nadat zich een par heeft gevormd, wèl voor meerdere vissen een ander prettig thuis zien te vinden!

Wie kan mij hierover een goed advies geven?

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels besloten dat ik in mijn bak een koppel A. pulcher sp. 'Electric Blue' wil.
De concurrentie zou hooguit van de H. multispinosa kunnen komen, en ik denk dat die hun mannetje (vrouwtje) wel kunnen staan. Uit voorzichtigheid ga ik ongeveer halverwege de bak een groot stuk kienhout plaatsen dat voor ononderbroken zichtlijnen moet zorgen.
En ik heb de foto's en video's van @woutDR goed bekeken, zijn bodem ziet er behoorlijk intact uit en zoveel planten als hij heeft gaan er bij mij niet groeien .....

Een koppel dus, en de rest van het bestand ga ik daar dan op afstemmen.

Vervelend is natuurlijk wel dat je nergens een KOPPEL kunt kopen.
Een man èn een vrouw (die elkaar dan nog eens niet persé leuk hoeven te vinden) bemachtigen is al lastig genoeg.
Want in de handel zie je meestal alleen jonge vissen, waarvan het geslacht nog niet duidelijk is..

Het beste idee lijkt mij dan ook om een groepje te kopen. Maar ik heb dit nog nooit op die manier gedaan, en ik vraag me af hoeveel ik er dan zou moeten kopen.

Twee lijkt me sowieso een te grote gok.

Drie dan?
Dan heb ik òf 3m 0v (ongewenst), òf 2m 1v (niet gewenst, maar dan hoef ik er maar één te slijten), òf 1m 2v (lijkt me geen probleem, maar misschien kan ik iemand blij maken met een vrouw), òf 0m 3v (in welk geval ik dus 1 of 2 vrouwen voor 1 man zou moeten zien te ruilen).
En dan nòg is 1m + 1v nog geen koppel.

Of misschien meer?
Maar dàn moet ik, nadat zich een par heeft gevormd, wèl voor meerdere vissen een ander prettig thuis zien te vinden!

Wie kan mij hierover een goed advies geven?

5-7 stuks, en dan kijken wat eruit komt.
De kans bij 7 stuks is goed aanwezig dat er zelfs 2 koppels uitkomen, kan je zelf de mooiste erin laten zitten.

Moet bak technisch wel mogelijk zijn om ineens 5-7 stuks te plaatsen natuurlijk.

anders bij de cichlide speciaalzaken gaan rondvragen of ze wat voor je kunnen betekenen, soms worden er wel eens bewezen koppels ingebracht, maarja dat moet je dan net treffen :))

Ik zou er 5 nemen om te starten
Eens aan @GynnadVis vragen die heeft deze week net een paar gekocht

Ik heb ze gehaald bij Aquabeek en daar hebben ze erg zorgvuldig gekeken of het een man en vrouw was, natuurlijk 100% zekerheid heb je nooit, maar het makkelijkste verschil is dat bij de man loopt de rugvin uit in een punt terwijl bij het vrouwtje deze wat ronder is.

De blauwe acara's zijn hier nog niet zo groot (5 a 7 cm) en zitten met volwassen H. multispinosa en ze kijken niet eens naar elkaar om. Kan natuurlijk nog veranderen als de blauwe acara's wat groter worden, maar dat lijkt voorals nog niet het geval.

Heb ze even op de foto gezet, hieronder een foto van het mannetje, daarbij kun je duidelijk zien dat de rug vin uitloopt in een punt:

full

Terwijl bij het vrouwtje is dit meer rond:

full

Nu zou het kunnen zijn dat het bij jongere vissen altijd rond is en dat het nog kan uitgroeien in een punt, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan