Antennebaars waarschijnlijk flagelaten?


L

Laniakea

Guest
Hallo allemaal. De laatste 2-3 dagen heb ik opgemerkt dat een van mijn antennebaarsjes Electric blue moeite heeft met ontlasting. Ze heeft een witte sliert en die komt maar niet van dr lichaam af. Op internet staat dat dit waarschijnlijk flagelaten / gatenziekte is. Ik heb nu de medicatie colombo flagellex besteld, deze komt morgen binnen. Mijn vraag is hoe ik het beste de behandeling aan moet pakken. antennebaars apart behandelen of samen met de rest van het aquarium?

Verder zijn alle tips welkom om ervoor te zorgen dat ze het gaat overleven. Ik hoop dat ik er in n vroeg stadium bij ben.

Overige info:
Bak 125L
Waterwaarden zijn goed (nitraat ietswat hoger ; mogelijke oorzaak - wordt aan gewerkt)
Zwemt samen met een vuurstaart, molly's, platy's en maanvissen. Ze heeft ook 1 soortgenootje.

Foto's :

20170310_000304.jpg


20170310_000240.jpg
 
Zou het wel kunnen zijn maar ben geen expert,het zijn eigenlijk ook geen vissen om in een gemiddelde gezelschapsbak te houden want ze hebben een hele lage ph nodig.
Hebben ze dat niet krijg je dit soort nare dingen helaas.
 
@Seabait
Ja klopt, dit had ik ook nagevraagd aan een aquarium speciaal zaak. Die zei dat dit niet zoveel kwaad kon omdat ze al zolang doorgefokt zijn dat de negatieve effecten minimaal zijn. Heb hem nu 3 maanden en het is ook vrijwel altijd goed gegaan.

@Alex FCG
Ik voer ze gevarieerd eten: vlokvoer en droogvoer, minimaal twee keer per week diepvriesvoer en twee dagen per week een dagje eten overslaan.

Weet iemand of de medicatie in het hele aquarium moet of de vis het beste in quarantaine behandeld kan worden? Ik ben dit weekend niet thuis dus zal mijn moeder duidelijk uitleg moeten geven over het toepassen van de medicatie. In de online beschrijving van colombo flagellex staat dit niet specifiek beschreven.
 
Er zijn verschillende soorten flagellaten. Besmettelijke en niet besmettelijke.

Als dit de enige is met de verschijnselen kun je hem beter apart behandelen zodat de medicatie je bacterieen in je filter niet aantasten. Half aquariumwater en half vers water en goed beluchten. De rest even goed in de gaten houden. Zo gauw je er nog eentje zie met dezelfde symptomen zal je je hele aquarium moeten behandelen.

Let op je PH met toedienen van de medicatie. Staat volgens mij in de gebruiksaanwijzing.

Succes en hopen dat je visje weer snel beter is.
 
@michelle1

Dankjewel voor de tips. Ik geef het door en hopelijk wordt ze inderdaad weer beter!
 
@Seabait
Ja klopt, dit had ik ook nagevraagd aan een aquarium speciaal zaak. Die zei dat dit niet zoveel kwaad kon omdat ze al zolang doorgefokt zijn dat de negatieve effecten minimaal zijn. Heb hem nu 3 maanden en het is ook vrijwel altijd goed gegaan.

Doorfokken heeft meestal juist niet zo'n positief effect op de gezondheid van dieren dus maakt het in dit geval helemaal een uitdaging.
Is dat dezelfde speciaalzaak die je geholpen heeft met de rest van je vissenbestand?

Hopelijk redt de vis het idd.
 
Nog vergeten. Van manuas heb je een potje diploral dat je kunt geven na een flagellaten behandeling. Sterkt de vis weer beduidend aan.
 
@Seabait

Nee, de intratuin hielp mij met het vissenbestand. Ik weet dat dit geen optimaal bestand is, maarja dit is achteraf. Er werd mij sowieso bar weinig verteld, vandaar dat ik naar een speciaalzaak gegaan ben en het internet afzoek (en oa dit forum tegenkwam! :)). Overigens hebben ze verder goede kennis dus heb er vertrouwen in.

@michelle1

Dankje! Ik zal hier direct naar op zoek gaan wanneer ik verbetering zie.

@vriend van de cory
Ja, kreeg vandaag helaas te horen dat ie ook weinig tot niets at. Probeer nu diepvriesvoer.

Kleine update:
Alsnog vlug naar huis gegaan, vond t te moeilijk aan een ander over te laten. Heb de vis in quarantaine geplaatst. 50% aquariumwater, 50% warm kraanwater. Is nu ~25 graden. De medicatie is vervolgens toegevoegd. Ze ademde en bewoog erg snel met dr vinnen, hopelijk is dit gewoon de stress vanwege de nieuwe bak. Ze heeft het diepvriesvoer helaas nog niet opgegeten. Ik kan verder niet afwachten want ik moet meteen weer weg :/

Hopen voor t beste..
 
Top dat je zelf even naar huis ben gegaan.

Niet willen eten is een normaal verschijnsel bij flagellaten. Hopen dat hij over een paar dagen wel wat eet want dan werkt de medicatie beter.
 
Ik ben nu weer thuis. Ik had mijn ouders gevraagd of ze een fatsoenlijke quarantaine bak konden halen voor mij, zodat ik deze vandaag in kon richten. Op het moment zit ze in een soort kom en dit is niet zo fijn voor vissen heb ik begrepen (helaas kom het niet anders).

Kan ik bij de nieuwe bak opnieuw de medicatie toedienen of is het verstandiger om het water over te gieten?

Er lijkt trouwens verbetering te zijn, want ze heeft weer deels bruine poep.

IMG-20170313-WA0003.jpg
 
Ik zou weer een lekker fris bakje ervan maken. Weet je zeker dat je waterwaardes qua NO 2 en NH3/4 goed zijn. Ze blijft er toch niet zo heel lang meer in. Dan nieuwe dosis medicatie erbij doen voor die paar dagen dat ze er nog in moet.

Ik weet niet of het soort visje ook groen voer lust? Probeer eens een doperwt te voeren. Dit werkt laxerend zodat de darmen wat sneller werken. Erwtje ff in magnetron garen, velletje eraf halen.
 
@michelle1 Als het geen kwaad kan, kan ik dit altijd proberen. Klinkt in ieder geval alsof ze dat nodig heeft. Ik zal het morgen tijdens het voeren eens geven. Ze at vanmiddag trouwens ook eindelijk weer een beetje diepvriesvoer, dus ik heb goede hoop! Heel erg bedankt voor alle tips
 
Goed dat ze ook weer wat eet. Dat brengt de medicatie ook door de darmen dus er is tenminste progressie.

Niet willen eten is een gevolg van flagelaten.

Volgens mij kan groenvoer nooit echt kwaad. Geen blik ofzo hoor daar zit een hoop troep, zout enz. In. Ik doe altijd diepvries, biologisch. Hopen dat ze het lust....

Laat weten of ze het lust en weer de oude is na de medicatie.

Vergeet niet goed te beluchten tijdens medicatie
 
@michelle1

Ik heb vanmiddag de doperwten geprobeerd, maar helaas wilde ze er niets van hebben. Ze heeft sowieso geen zin in eten vandaag zover ik erbij was.

Wanneer zou ik verbetering moeten zien, weet je dat toevallig? Ze heeft vandaag weer doorzichtige ontlasting dat niet losraakt..
Ook ademt ze nog erg snel.

Gelukkig is ze zich niet aan het verstoppen dus er is ook een positief teken :)
 
Staat dat niet in de beschrijving. Ik weet niet wat voor medicatie jij heb gebruikt. Is allemaal verschillend.

Ik heb voor de flagelaten het spul van manuas gebruikt. Is wat duurder maar schijnt wel goed te zijn. Ik heb ook een microscoop zodat ik de poepjes kan bekijken zodat ik zeker weet wat er aan de hand is.

Ik heb geen tropisch aquarium maar sluierstaarten. Ik had er eentje die niet meer at de overige wel, die begon na een dag of 5 weer mondjesmaat Te eten terwijl sluiers echt vreetmonsters zijn dus dit duurde ook even.

Ik weet dat er in de beschrijving van manuas staat dat de medicatie beter zijn werk doet als ze eten. Dat je moet trachten om lekkere dingen te serveren maar mijne at ook niets in het begin of spuwde het uit.

Ik zag nog witte slierten na de behandeling. Nu hebben sluiers gauw last van verstoppingen vandaar het erwtenverhaal. Mijne krijgen dit regelmatig ter preventie. Na de kuur weer poep onder de microscoop gedaan en was opgeschoond. Waren nog niet echt top fit, toen heb ik de poeder erna gedaan toen zag je ze echt met de dag opknappen.

Tracht enig geduld te hebben. De medicatie zal even duren en de vis zal het ook niet fijn vinden alleen in een bakje te zitten met chemisch spul erin.

De rest van je vissen vertonen geen vreemd gedrag of poep?

Lees net dat je Colombo heb gebruikt. Dit is normaal gesproken ook een goed merk.
 
@michelle1

Gebruik inderdaad colombo flagellex. Er staat niets bij in de beschrijving, behalve "één week na de laatste toevoeging kunt u de wekelijkse waterverversingen hervatten". Er staat wel dat het nitraat kan opwekken en je misschien noodgedwongen het water moet verversen tussendoor. Misschien dat het nitraat te hoog is en ze daarom snel ademt. Morgen nog maar eens 25% verversen.

Ik ben niet geheel zeker dat het daadwerkelijk flagelaten zijn, maar alle symptomen wijzen hier wel op. Het is daarnaast al sinds afgelopen donderdag bezig. De rest van de vissen vertonen geen vreemd gedrag of poep, dus het is in ieder geval niet besmettelijk, of ik heb geluk gehad.

Ik probeer geduld te hebben, maar het is niet fijn om het visje zo te zien met weinig tot geen verbetering :/ Vind het in ieder geval erg fijn dat ik er niet helemaal alleen voor sta dankzij al je hulp!!
 
Heb net even de beschrijfsaanwijzing gelezen van de flagellex. Staat in dat je op kort termijn moet verversen en over kool moet filteren na 48 uur? Daarna capsules in het voer? Dat is natuurlijk niet handig als je vis niet eet.

Discus vissen hebben vaak last van flagelaten en op het discus forum word flagellex niet meer gebruikt ivm resistentie.

Snap dat je niet zeker weet of het flagelaten zijn dit kan je alleen zeker weten als er een vers stukje ontlasting onder de microscoop word bekeken. Mag niet van de bodem afkomen maar dit is voor vele geen optie.

Doe je niets en eet hij niet gaat hij uiteindelijk toch dood dus je moet wat en ik zou ook uitgaan van flagelaten gezien de verschijnselen.

Bij de discussen word de manaus of Sera med prof. Flaggelol gebruikt en nog wat gevaarlijker spul maar dat zou ikzelf niet wagen op z on klein visje.

Eerst even goed de gebruiksaanwijzing uitpluizen. Als het na 48 uur eruit had gemoeten zit hij er al wat te lang in en wellicht dat hij daarom het moeilijk heeft. Zou hem dan even in 1/3 aquariumwater en de rest vers water zetten om hem even bij te laten komen en het aan te kijken. Kan je even overdenken wat je nog wil doen. Niet te lang wachten want flagelaten zijn vooral in het beginstadium uit te roeien.

Ik weet niet of je in de buurt van arnhem woon? Ik heb hier een grote fles van manuas staan dan mag je best wat van dat spul bij me ophalen want is best een kostbaar flesje om aan te moeten schaffen.

Altijd moeilijke keuzes met zieke vissen
 
@michelle1 Voor het gebruik met 25% verversen en na 48u weer. Dit heb ik aangehouden. Het probleem is denk ik dat het een antennebaarsje is. Die kunnen al slecht tegen een hoge PH, en door de medicatie versterkt dit. Mijn groot aquarium, waar ik de helft van het water voor de quarantaine bak vandaan heb, zat gelukkig op PH ~7.2. Over kool moet gefilterd worden na 48u zodat het medicijn weer uit het water gaat als ik het goed gelezen heb. Ik zag echter nog geen verbetering, waardoor ik dit niet gedaan heb. Over capsules niets kunnen vinden in de gebruiksaanwijzing (lijkt me overigens wel een slimme aanpak, maar bij de beschrijving staat specifiek dat het medicijn doordringt tot het vissenlichaam)

Ik ga haar inderdaad even in nieuw water stoppen, slim idee! Ik wil hem eigenlijk tijdelijk terug in het aquarium stoppen, maar weet niet of dit verstandig is. Misschien dat het medicijn inderdaad niet effectief genoeg is en de ziekte daarom nog steeds besmettelijk is..

Ik stuur je een bericht ivm de manuas.
 

Terug
Bovenaan