Wat is er nieuw

AntenneBaarsje in combinatie met?

• Onderwerp starter Onderwerp starter KTRW
  • Startdatum Startdatum
K

KTRW

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en had enkele vragen.

Nu ben ik sinds kort weer begonnen met mijn aquarium, de bak staat nog zonder vissen in te draaien.

Nu wil ik hier een koppeltje antennebaarsjes in gaan houden. Nou wou ik er nog iets bij doen wat geen vis is.
Ik las dat garnalen worden afgeraden helaas.

Heeft iemand nog andere idee�n wat ik hier bij zou doen, of dat volwassen garnalen of grotere?

Koen

Rustige vissen zijn te combineren met Antennebaarsjes. Denk dan aan zalmpjes uit de familie Nannostomus, Bijlzalmen, en algeneters bv de Farlowella acus.

Waarom wil je er iets bij dat geen vis is? Het blijft toch een aquarium.
Antennebaarsjes zijn geen gemakkelijke vissen om te houden. Zorg ervoor dat je goed weet welke eisen ze aan je aquarium (water) en verzorging stellen. Doe je dat niet dan zal je iedere twee weken nieuwe moeten kopen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut

Het is niet een super grote bak vandaar datbik er ook niet al teveel in wil doen. Het aquarium is 72 liter. (60 bij 30 bij 40).

Op het moment zitten er een paar rotsen in, er staat een stuk hout verticaal/diagonaal tegen de achterwand en er zijn een paar bodem planten en een paar grotere planten en nog een paar kleine attributen.

Hoi Jos,

Ik heb me goed ingelezen over het antennebaarsje dus kwa water kwaliteit moet dat helemaal goed komen.

Ik wou is wat anders dan nog meer vis erbij, en was wel gecharmeerd van die garnalen maar dat is niet de slimste keus heb ik gelezen.

Ik zal zeker de zalmpjes in mijn achterhoofd houden!

Hoi,

Antennebaarsjes gaan helaas niet in 60cm. Er zijn maar enkele cichliden die passen in 60cm, te weten Apistogramma borelli en enkele Tanganyika slakkenhuisbewoners (Lamprologus multifasciatus bv).

Antennebaarsjes (Mikrogeophagus ramirezi) zijn ook nog eens heel gevoelige vissen, om waterwaardes stabiel te houden in een 60cm bakje is ook al aardig wat ervaring vereist. Ik zie zelf minimaal 300 liter staan als aanbevolen bakmaat voor Mikrogeophagus ramirezi, om deze reden.

300Liter is in mijn ervaring toch zwaar overdreven te noemen. Ramz kunnen wanneer in een koppel gehouden toch welvanaf een 80CM.

Maar ze willen warm zeer zacht en zuur water.

MauriceM zei:
300Liter is in mijn ervaring toch zwaar overdreven te noemen. Ramz kunnen wanneer in een koppel gehouden toch welvanaf een 80CM.

Qua maat en gedrag misschien wel, maar zoals ik zei die 300 liter komt voort uit het feit dat een dergelijke maat bak nu eenmaal stukken makkelijker stabiel te houden is qua waterwaardes dan een 60cm of 80cm bakje.
Er gaan nu eenmaal een hoop ramirezi's vroegtijdig dood, zeker de mindere kwaliteit die we tegenwoordig veel zien.

Een goed koppel zou ik zelfs in 60cm aandurven. Ons koppeltje zou ik geen enkel probleem mee voorzien. Probleem is, dat weet je nu eenmaal vooraf niet en een 80cm heeft dan stukken meer 'marge' en is daarom een behoorlijk verstandige bakmaat.

Typische van dat zachte water dat Maurice terecht naar voren brengt is dat als er planten instaan de pH over de dag heen juist meer zal schommelen (want CO2 opname en afgifte overdag resp. 's nachts) dan bij harder water. Vanuit die optiek ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met stabiel, Saskia.

~ Ivo

Dan ga ik misschien toch kijken naar een grotere bak of andere visaen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan