Wat is er nieuw

antennebaarsje samen met marmergoerami?

Apistogram

Well-known member
Lid geworden
23 november 2015
Hallo,

Ik heb een koppel marmergoeramies in mijn RIO 125 zwemmen en wilde daar eigenlijk een koppel misschien een trio antennebaarsjes bij doen.
Is dit een handig idee? Ja ze komen uit een ander werelddeel maar ik heb de goeramies sinds kort gekregen van mijn ouders (en dan kan je ze ook niet uit je bestand knikkeren 😉 ).

groet Jitte

Antennebaarsjes hou je alleen goed bijeen lage Ph van 6 en worden dan met gemak 4. Maar de meeste worden echter niet ouder dan enkele maanden. En ze willen warm zitten en dat willen Marmergoeramie's niet (22 graden is warm zat)

En zo heb je meer gekke combinatie's wat je nu hebt kan allemaal erg koel (22 graden). Behalve de kardinalen die willen juist weer vrij warm (26/27 graden).

Toch zou ik een ander tehuis voor de Goeramie's zoeken een bak van 1 meter x40x40cm is het minimale en jou bak is veel kleiner.

Hallo Botia,

Dus je wilt zeggen dat als ik de goeramies weg doen ik makkelijke een paar antennebaarsjes kan houden?

groet jitte

jitte zei:
Hallo Botia,

Dus je wilt zeggen dat als ik de goeramies weg doen ik makkelijke een paar antennebaarsjes kan houden?

groet jitte
Nee, want behalve de Kardinalen willen de andere vissen niet warm.

En zoals ik al zei als je geen PH van 6 hebt gaan de Antennebaarsjes snel dood.

Het samenstellen van een vissenbestand is niet zo heel simpel.
Er zijn veel aspecten waarmee je rekening moet houden. "Harde" gegevens als de maat van de bak, temperatuur, hardheid, zuurgraad, stromingssnelheid. Maar ook zaken als beplanting, schuilplaatsen, interactie met de andere soorten, concurrentie in de verschillende lagen van het water, voedselbehoefte, etc.

Dat de marmergoerami's uit een ander werelddeel komen hoeft geen probleem te zijn, maar ze worden simpelweg te groot voor jouw aquarium. Dat ze ook een andere temperatuur vragen is dan niet eens meer van belang.

Bij een temperatuur van zo'n 24 � 25 graden kun je de rest van je bestand wel houden.
Verder zijn het allemaal soorten die het bij zacht en ietwat zuur water prima doen, maar daar moet je dan natuurlijk wel voor zorgen.

De meeste van je soorten hebben graag wat schuilmogelijkheden tussen planten, kardinaaltetra's en Otocinclus stellen de schaduw van wat drijfplanten op prijs en de Ancistrus heeft pers� kienhout nodig.
Verder moet je erop letten dat een nieuwe soort je vuurgarnalen niet verorbert.

Van jouw bestand (zonder de goerami's) zwemt bovenin niets, in het midden is het vrij druk met de Puntius schuberti (sherry-barbelen), de Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra's) en de Otocinclus, en onderin zwemmen de Ancistrus en de vuurgarnalen. De appelslakken komen overal.
En nieuwe soort zou je bij voorkeur in de bovenlaag kunnen zetten.

Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars) kan bij 25 graden n�t aan, zacht zuur water is van groot belang evenals schuilmogelijkheden. Dat valt op zich nog wel te realiseren. Het is echter een uitgesproken bodembewoner die daar volgens mij zal smullen van de garnaaltjes, en daarom geen heel goed idee. Daarnaast is het een veeleisende soort qua waterkwaliteit. Vergis je niet in de antennebaars, hij is weliswaar overal te koop maar g��n makkelijke soort.

Bij jouw bestand zou vooral een soort die aan - of net onder - de oppervlakte zwemt een aanwinst zijn.
Je zou daarbij kunnen denken aan Carnegiella strigata (marmerbijlzalm), Poropanchax (voorheen: Aplocheilichthys) normani (afrikaans blauwoogje) op Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje).

Let wel: dit is slechts mijn idee, er zijn veel meer opties.

Bedankt allemaal voor de reacties,

gister zijn de puntius titteya verhuisd naar een ander aquarium met meer soortgenoten(ze waren maar met drie).
Wat de marmergoeramies betreft, ik ga ze proberen te verhuizen naar een groter aquarium maar dat kan wel even duren.
Ik houd dan over: 3 otto's, 3 kardinalen, 1 ancistrus, een dozijn garnalen en een appelslak.
Ik weet dat de otto's en de kardinalen naar een grotere groep moeten en dat gaat binnenkort ook gebeuren.

@paddy.k.1966 ik kijk wel even of er wat tussen zit bij die oppervlakte vissen die jij opnoemde, maar bijlzalmen wordt het niet omdat ik altijd een slechte ervaring heb met ze(in de hoek van het aquarium aan de oppervlakte zwemmen zodat ik ze nooit zie, snel dood gaan(zelfs m'n hele groep in 2 weken!) terwijl het water wel goede waardes heeft).

Ik heb ook al langer een idee om endlers te gaan kweken in een speciekuip 's zomers, en in een aquarium 's winters.
Guppen planten zich voort als onkruid maar ik dacht dat ik de mannen dan in t grote aquarium doe en de jonkies + vrouwen buiten.
???Ook een optie???

Groet Jitte

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan