Wat is er nieuw

Antennebaarsjes paren of vechten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Sinds eergisteren hebben we 2 antennebaarsjes. Dit ging goed tot net. We vragen ons af of dit paargedrag is of dat ze gewoon aan het vechten zijn. Dan komen we meteen bij onze andere vraag: zijn dit 2 mannetjes of een mannetje en een vrouwtje? In de dierenwinkel is ons namelijk verteld dat we deze 2 vissen samen konden houden. Kan dit gedrag in de toekomst dan kwaad? Zie onderstaand filmpje:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=5VHkMqUp4HY&feature=youtu.be[/video]

Groetjes!

Dit is vechten, je hebt namelijk 2 mannetjes zo te zien!

Dat lijken ook mij twee vechtende mannen. Kan voor nu even goed gaan, maar de kans is aanzienlijk dat dit op de (middel)lange termijn eindigt met een dode. Teruggaan met ten minste een van beiden dus.

Ten minste: omdat de combinatie tussen dwerggourami's en ramirezi's vanwege een te ver uiteenlopende temperatuurbehoefte geen gunstige is.

~ Ivo

Je hebt idd 2 mannen, lange voorste rugvinstralen en vooral GELE buikjes, vrouwtjes hebben rode buikjes en zijn juist FELLER gekleurd dan mannetjes.

Greetzz BigSmoke

Bedankt voor de reacties dan gaan we morgen maar weer eens contact opnemen met de dieren winkel.
Betreffend de goerami's, de water temperatuur is gelijk aan de temperatuur waarin de antennebaars zich op zijn gemak voelt dus dat moet geen probleem zijn.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Syl&Ar zei:
Betreffend de goerami's, de water temperatuur is gelijk aan de temperatuur waarin de antennebaars zich op zijn gemak voelt dus dat moet geen probleem zijn.
En wat mag die temperatuur dan zijn?

Dan zou de temperatuur zo rond de 27 graden moeten liggen dat is VEEL, maar dan ook VEEL te warm voor dwerggourami's.

Hier de temperatuur 24 graden, en dat gaat al een half jaar prima met de gourami's en rami's.
Ik zeg niet ideaal, maar so far so good! 😉

Er zijn toch al 2 Ramirezi's en een dwerggourami dood? Dat vind ik niet so far so good.

Ja, dat is zo, maar dwerggourami's zijn niet het gezondste en sterkste ras, het vrouwtje was al heel snel dood, en de rami's zijn verzwakt door de wormen die ik in de bak had en 7 weken aan het kuren ben geweest, die zijn eerder daar aan onderdoor gegaan dan aan de temperatuur, ik kan niet zeggen dat dat de reden was.
Het andere koppeltje ( half jaar oud) en het mannetje van de dwergjes ( een jaar oud inmiddels)gaan goed hoor.

Je kan je afvragen waarom juist zij eraan onderdoor gegaan zijn en dan komen de omgevingsomstandigheden (waar temperatuur een heel belangrijk onderdeel van is) om de hoek kijken.

Misschien hebben jullie gelijk, toch vind ik ze mooi, en we zien wel.
Soms kan je verleiding niet weerstaan, ik ben zelf ook heel benieuwd hoelang ze het volhouden in de bak.Maar hoe dan ook, ik kan het niet bewijzen dat het de temperatuur is waar ze aan overleden zijn, rami's zijn gevoelig en die kuren zullen ze geen goed gedaan hebben ,ik zie dat toch als de hoofd reden, en niet de temperatuur.
Ik ben blij dat het andere koppeltje het wel gehaald hebben.

:thumbs:

Goed zo! jij denkt aan het welzijn van je vissen 🙄

[size]
"sarcasm mode off'[/size]

Zou kunnen dat de weerstand minder was geworden, van je ramirezi's, door de lage temperatuur. Maar ja, de echte oorzaak zul je nooit weten..

het is wel een feit, dat de Rami's welke je tegenwoordig koopt heel vaak veel zwakker zijn dan vele jaren terug.
Ik wijt dat zelf aan de gigantische hoeveelheid kweekexemplaren uit relatief weinig ouders, ofwel inteelt. Ik heb zelf vroeger wildvang Rami's gehad, deze waren zeer veel mooier gekleurd dan de hedendaagse, ook een cm of 2-3 groter, hoger qua bouw, en veel levendiger en feller.
Mijn exemplaren waren als ik ze kocht zo'n 3 cm groot en groeiden tot wel 10cm uit. Ze bleven meestal een jaar of 3 in leven. en dat terwijl ik toen nog niet zo lang een bakkie had....!

Greetzz BigSmoke

visstisck zei:
Zou kunnen dat de weerstand minder was geworden, van je ramirezi's, door de lage temperatuur. Maar ja, de echte oorzaak zul je nooit weten..
Ik ga mee in het verhaal over de weerstand. Temperatuur is voor koudbloedige dieren van directe invloed op stofwisseling en daarmee weerstand. Zo werkt dat nu eenmaal met koudbloedige dieren en daarom is de temperatuur zo belangrijk om op te letten. Koeler = minder weerstand, maar waar per soort de grens ligt kan verschillen. Degenen die ik waardeer hebben het in hun advies over bv. 26, 27 graden en zelfs 30 graden C. Behoorlijk verschil met 24.

BigSmoke zei:
het is wel een feit, dat de Rami's welke je tegenwoordig koopt heel vaak veel zwakker zijn dan vele jaren terug.
Dat is waar, er is zeer slechte nakweek op de markt, maar ook hele fraaie! Die van Astrid, dat waren goed gebouwde en goed gekleurde (niet alleen de hoeveelheid kleur, maar ook het patroon klopte).

BigSmoke zei:
Mijn exemplaren waren als ik ze kocht zo'n 3 cm groot en groeiden tot wel 10cm uit.
Zijn dat andere centimeters of...? Ik weet dat een goed volgroeid exemplaar de 8cm (TL, incl. staartvin) kan halen, maar 10? Dat is nieuw voor me. Toevallig een foto'tje van?

~ Ivo

BigSmoke zei:
Dat maakt het des te belangrijker om voor een geschikte omgeving te zorgen.

mascha&iv�: Ik heb het over wel 30 -40 jaar geleden! En daar heb ik geen fotootjes meer van!
Althans geen waarop deze visjes te zien zijn.

Greetzz Bigsmoke

Heb zelf ook wel zwakkere ramirezi's gehad,of zwak, van mindere kwaliteit. Die bleven altijd klein, zelfs de mannen haalden de 5 cm niet eens. Maar ik heb ook ramirezi's van uitstekende kwaliteit (vond ik zelf dan) gehad, die haalde de 8 cm zeker wel.

Vind het toch altijd frappant dat je vaak wel het verschil ziet of de ramirezi's van Oost Europese kwekers of Duitse kwekers komen. De ramirezi's die ik tot nu toe van Duitse kwekers heb ontvangen waren zeer goed van kwaliteit en die konden wel tegen een stootje. Maar ook de ramirezi's van mindere kwaliteit kunnen wel degelijk tegen een stootje, mits je ze de goede verzorging geeft,althans dat is mijn ervaring. En ik heb ook prachtige ramirezi's gehad, van waarschijnlijk Oost Europese kwekers.

Ramirezi's blijven populair. Elke keer als ik bij de dierenwinkel kom kijken dan zijn de nieuw aangevoerde ramirezi's vaak binnen een week al weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan