Antennemeerval beschadigde kieuwdeksel


Q

Quin

Guest
Hallo mensen,

Daar ik niet weet waar dit precies thuis hoort, zet ik het hier maar neer.. Gisteravond ontdekte ik dat mijn antennemeerval een kapotte kieuwdeksel heeft. Hij ademt heel erg snel, is rusteloos en verstopt zich steeds. Ik heb hem direct in de quarantaine bak gezet, aangezien ik niet weet wat de oorzaak kan zijn. Misschien heeft er iemand hier een idee? Maar mijn meest belangrijke vraag is; kan mijn vis hier mee leven? Op onderstaande foto's is alles wat beter te zien.

Duidelijk zijkant:
979325quin109_0_82_20130913_12.jpg


Buik kant:
391731quin109_0_82_20130911_21.jpg


Veel licht zijkant:
128749quin109_0_82_20130911_21.jpg



Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

P.S. Mocht dit topic verplaatst worden, zou de verplaat(st)er mij dan AUB even een link door willen sturen zodat ik hem weer kan vinden? ;)
 
In de natuur komen zelfs vissen voor die een compleet kieuwdeksel missen en die worden ook gewoon oud, dus ja je vis kan er oud mee worden, en nee ik weet niet de oorzaak. Welke andere bewoners heb je erin? een foto van je totale bak zou ook fijn zijn wellicht heeft de vis zich beschadigd aan de inrichting.
 
Dat is geen antennemeerval, maar een Synodontissoort. Welke soort weet ik niet, maar het zijn (vrijwel?) allemaal scholenvissen.

Kapotte, missende en gekrulde kieuwdeksels komen inderdaad vaker voor en daar kunnen ze prima mee leven.

Houd het beestje in de gaten en doe voorlopig niets. Waarschijnlijk geneest het vanzelf, mits je waterwaardes in orde zijn.
 
idd een synodontis als er geen rovers of vreetzakken aan andere vissen bij zitten (die dus evt aan deze vis de wond zouden kunnen gaan eten) zou ik m gewoon weer in zijn eigen plekkie zetten en in de gaten houden.

iets meer waterwisselen (wat vaker) wellicht, het is een wond zo te zien maar dat is ook afhankelijk van hoe groot je bak is natuurlijk.
 
Synodontis
De meeeste zijn tangayika soorten,en verlangen
En is een baardmeerval.
 

Terug
Bovenaan