Anticiperen op algen, nu het nog kan ?

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Berichten
109
Leeftijd
42
Binnenkort, als we mogen in BE, kan ik naar de aquariumwinkel mijn besteld aquarium afhalen. Slechts 42 liter, dus niets groot.

Opzet is wat groen erin en daarnaast garnalen.
Ook co2 voor het groen komt erin.

Door de beperkte grootte kunnen er dus ook beperkt aantal gewenste diertjes in. Liefst beestjes die de meeste algen weghouden.
Ik zou er wel graag volgende in hebben:
-Neocaridina davidi var. Blue fairy (bijnaam ken ik niet)
& -
Neocaridina davidi var. Yellow (citroentjes)
Hoeveel neem ik er van elk dan?

Best er een otocinclus durf ik precies te besluiten als ik hier lees. Deze vind ik wel leuk : otocinclus affinis dan.
Maar klopt het dat je dan best 3maand wacht tot er voldoende algontwikkeling is? Want die ontwikkeling wil ik eigenlijk voor zijn.
Hoeveel neem ik er dan best, gezien men Klein bakje.?

Ancistrus wordt blijkbaar groter en lukt dan niet in deze bak

Ook nog een slak nodig? Of houden de voorgenoemde beestjes dit klein bakje wel clean?

Gr & thxw
 
Over de vis is hier (https://www.aquainfo.nl/artikel/otocinclus-vittatus-lda023/) wat te lezen.
Het zijn scholenvisjes voor sterk stromend water.
De garnalen houden niet zo erg van sterke stroming. Dus of het goed samengaat?

Over de garnalen: fascinerende diertjes, maar de blue fairy en de citroen gaan onderling kruisen.
Als schilders geel en blauw mengen wordt het groen. Dat zal met de garnalen niet zo zijn.
Experts zeggen dat je op den duur alleen maar bruine tot doorzichtige garnalen krijgt....
Garnalen eten ook best wel algen, maar zeker niet in hoeveelheden die zoden aan de dijk zetten, tenzij je er tig-honderd hebt.
Van garnalen heb je er overigens zelden te veel. Ik heb eens gelezen dat als ze allemaal op de bodem zitten en je geen grind meer ziet het tijd is om uit te dunnen.?
Hoeveel om te starten? Het forum zegt 10 van elk. Waarom 10? Geen idee. Wel de groep zo groot mogelijk maken. Als je portemonnee 20 van elk aan kan, op zeker doen.
Als je geen super doorgekleurde diertjes wenst, kijk eens op marktplaats. Het scheelt enorm in de prijs en of de 3x duurdere diertjes in de winkel ook 3x beter zijn.....

Slakjes, tsja, meestal komen met je plantjes ook poelslakjes mee. Hoef je niets voor te doen. Een bijzondere slak is wat anders. Dat is eigen keuze. Ik ben niet zo bezig met slakjes. Ze zijn er, blijven redelijk van de planten af, dus het is wel goed zo.

Co2. Moet je dat wel willen. De meningen lopen uiteen tussen kan goed met garnalen tot een garnaal heeft snel last van co2.
Ik ben dan van de "oude school" en blijf van al die hightech af.

Zelf zou ik op dit bakje een niet zo sterke verlichting nemen, waardoor de planten trager groeien, geen extra co2 nodig hebben en ook geen of heel summier plantenvoeding. Het groen hierop afstemmen, dus geen planten met een sterke lichtbehoefte. Wat bijvoorbeeld kan is Anubis, javavaren, valisineria, waterPEST en natuurlijk veel mossen voor de garnaaltjes.
 
Ik kijk hier iets anders tegen aan. Algeneters zijn er niet om je aquarium 'clean' te houden. De hoeveelheid alg die een visje eet kan onmogelijk alg tegen houden als het aquarium niet in balans is. En als een aquarium in balans is, is het tegenhouden van alg weer niet nodig. Een bankje van dit formaat moet je lekker bij een leuk groepje garnaaltjes en wellicht wat nano visjes zoals een groepje Rasboara Galaxy houden. Vergeet de 'eis' dat het algeneters moeten zijn.

Otocinclus in dit formaat zou ik niet aanraden, die willen graag met een grote groep zitten en die ruimte heb je er niet voor.
 
Ik ben ook van mening dat je moet proberen om een bak algenvrij te houden en niet om achteraf de bewoners dit te laten opknappen. Vaak lukt dat ook niet. Ik zou in zo n bakje ook alleen de garnalen houden maar geen 2 kleuren ivm het genoemde kruisen.
Ik weet niet wat voor inrichting je wil maar garnalen houden van mosjes dus zelf heb ik in de bakjes alleen wat hout met mosjes en een Crypto en dan is co2 meestal ook niet nodig.
 
Je kan eventueel wel 2 verschillende garnalen families nemen, neocaridinia en caridinia
 
Dat klopt alleen dan wel opletten dat de Caridina niet onder de voet wordt gelopen door teveel Neo s.
 
Terug
Bovenaan