Wat is er nieuw

Anubia opgebonden met ijzerdraad,.. is dit schadelijk voor water?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Zoals de titel al zegt, heb ik een Anubia plant.
Deze wou niet goed blijven zitten.
En had geen zin om het hele stuk hout er uit te halen en zo de bodem op te laten dwarrelen ( zand) en de plantjes die dan los komen.

Toen kwam ik op het idee om een ijzerdraadje ( van de Action, op zo'n houten rolletje),..om de Anubia te binden en de uiteindes van het ijzerdraad in het mos te steken dat op het hout zit.
Toen bleef de Anubia wel zitten.

Ik vroeg me af of dat stukje ijzerdraad ( 4cm) kwaad kan voor de waterkwaliteit.?
Geen idee of zo iets gaat roesten.

Ik heb wel eens nietjes gebruikt voor de javavarens, dat kon geen kwaad

Denk dat dit niet zoveel kwaad kan. Ik heb er weleens plantenpinnen van gemaakt om deze goed in de bodem vast te zetten.

Ok.
Dan denk ik dat het wel goed zal gaan :thumbs:

Zelfs eens stukje hout met plant gekocht en 2 jaar kwam ik er achter dat er naast nietjes ook een roestige spijker onderin het hout zat. Niks van te merken met de waarden gek genoeg.

Zelfs eens stukje hout met plant gekocht en 2 jaar kwam ik er achter dat er naast nietjes ook een roestige spijker onderin het hout zat. Niks van te merken met de waarden gek genoeg.

Een beetje ijzer is ook goed voor de planten

Hebben we het niet over 2 soorten ijzer nu?

In Kellogs Super K zit ook ijzer, maar dat is staal. Niet de ijzer die in Spinazie zit.

Maar je test wel Fe (Ferrum).. hmmmm

Nou ik weet dar je Fe2 en 2 hebt als het goed is maar verder is dat niet mijn ding. Vandaar de link want daar las ik iets over roest van spijkers of metaal😉

Als ik het me goed herinner heeft Willem van Wezel het zelfs geregeld gehad over het feit dat hij vroeger roestige spijkers bij de planten stak.

Tja, met de technieken van heden ten dagen lichtelijk lomp, maar het zal zeker niet schaden. Ijzer is tenslotte plantenvoeding

Toch vraag ik me sterk af of plantaardig ijzer niet iets totaal anders is dan ijzer/staal.

Het moeilijkste tegewoordig is om aan echte ijzeren spijkers te komen. Misschien stuk sloophout.
De meeste spijkers zijn van staal of aluminium. In staal zit maar een klein deel ijzer.

Plantaardig ijzer is ijzer in zijn 2 waardige vorm. Dat moet zeer goed gecheleerd zijn, anders oxideerd het snel naar 3 waardig ijzer.
Roest van een spijker is 3 waardig ijzer. Maar door deze diep in de bodem te stoppen, kunnen bacterien dit weer omzetten naar 2 waardig ijzer.

Dat principe geld ook voor lateriet klei en jbl kleibollen. Deze bevatten ook 3 waardig ijzer. Maar door deze diep in de bodem te stoppen komt ook 2 waardig ijzer beschikbaar. Daarnaast is klei een goede buffer voor voeding opslag.

Het moeilijkste tegewoordig is om aan echte ijzeren spijkers te komen. Misschien stuk sloophout.
De meeste spijkers zijn van staal of aluminium. In staal zit maar een klein deel ijzer.

Plantaardig ijzer is ijzer in zijn 2 waardige vorm. Dat moet zeer goed gecheleerd zijn, anders oxideerd het snel naar 3 waardig ijzer.
Roest van een spijker is 3 waardig ijzer. Maar door deze diep in de bodem te stoppen, kunnen bacterien dit weer omzetten naar 2 waardig ijzer.

Dat principe geld ook voor lateriet klei en jbl kleibollen. Deze bevatten ook 3 waardig ijzer. Maar door deze diep in de bodem te stoppen komt ook 2 waardig ijzer beschikbaar. Daarnaast is klei een goede buffer voor voeding opslag.

Weer erg leerzaam:thumbs:

Waarmee je dus de spijkermethode van Willem Wezel bevestigt en onderbouwd, leuk 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan