Wat is er nieuw

Anubias gaat dood?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JelleLo
  • Startdatum Startdatum
J

JelleLo

Guest
Het lijkt erop dat mijn Anubias aan het sterven is. Hij zit er nu ongeveer een week in. Hier volgen foto's van voor:

20200416_135111.jpg
20200416_135057.jpg

En nu:
20200422_080641.jpg
20200422_080637.jpg

Ik geef Colombo FloraGrow Carbo en FloraGrow pro. De rest van mijn planten doen het geweldig en groeien als kool....

Iemand enig idee wat er mis is? En eruit halen of nog even aanzien?

mischien teveel licht daar houd anubias niet zo van en op de foto lijkt het of hij vol in het licht staat

Er lijkt ook aardig wat vuil/alg tussen te zitten, wellicht dat die meer impact heeft dan je zou verwachten. Wellicht heeft het hout ook een impact, je kunt kijken om 'm op een steen te lijmen/binden zonder de slechte bladeren en kijken hoe ie dan gaat.

Ik denk exact hetzelfde als @ropje hierboven. Kun je ons meer vertellen over het licht? Welke lamp hangt er boven en hoeveel uren per dag staat deze aan? Overige informatie over de bak is ook van harte welkom. In welk aquarium staat deze plant? Hoe lang draait deze bak al en wat voeg je verder precies toe? Ik lees dat je FloraGrow Carbo en FloraGrow Pro toevoegd. Maar hoeveel voeg je toe en wanneer voeg je dit toe?

Hier een totaal overzicht van de bak:

IMG-20200416-WA0060.jpeg

Hij draait nu iets langer dan een week met de volledige inrichting.

Het is een juwel rio 125. Er hangt een Juwel LED DAY en een Juwel LED NATURE boven. De bak heb ik nieuw gekocht. Verder zit er een externe eheim 2224 bij die hem filtert. Er zit een FLORA BASE PRO bodem in op de plekken van de planten links en rechtsachter. Ik voeg alleen de Colombo floragrow carbo en FloraGrow pro toe. Respectievelijk 3 en 4 pijpjes per dag.

Hier nog een foto van hoe het er nu uitziet. De planten links en rechtsachter zijn aanzienlijk gegroeid. Deze heb ik 3dagen geleden zelfs nog gesnoeid tot de halve lengte maar komen nu alweer bijna tot de waterlijn. Verlichting brand zo'n 10 uur per dag.
20200422_105012.jpg

Hier een totaal overzicht van de bak:

Bekijk bijlage 296576

Hij draait nu iets langer dan een week met de volledige inrichting.

Het is een juwel rio 125. Er hangt een Juwel LED DAY en een Juwel LED NATURE boven. De bak heb ik nieuw gekocht. Verder zit er een externe eheim 2224 bij die hem filtert. Er zit een FLORA BASE PRO bodem in op de plekken van de planten links en rechtsachter. Ik voeg alleen de Colombo floragrow carbo en FloraGrow pro toe. Respectievelijk 3 en 4 pijpjes per dag.
Je bak draait een week en er zitten vissen in??
edit; je hebt je inlaat tegenover je spraybay, wat je circulatie niet ten goede zal komen. Werkt vaak beter indien beide aan dezelfde kant.

Je bak draait een week en er zitten vissen in??
edit; je hebt je inlaat tegenover je spraybay, wat je circulatie niet ten goede zal komen. Werkt vaak beter indien beide aan dezelfde kant.

Zoals je kan zien op de foto van de huidige situatie is dit al aangepast. Ik heb HS BactoTurbo gebruikt. Volgens de gebruiksaanwijzing kunnen hierna direct vissen toegevoegd worden. Er zitten alleen nog maar kardinaaltetras in. De gevoelige vissen volgen over +/- 2 weken.

Ik zou ten allen tijde een bak 4 weken laten indraaien en nu is het zaak om de waterwaarden goed in de gaten te houden want je kan last krijgen van nh3/4 en no2.

Zoals je kan zien op de foto van de huidige situatie is dit al aangepast. Ik heb HS BactoTurbo gebruikt. Volgens de gebruiksaanwijzing kunnen hierna direct vissen toegevoegd worden. Er zitten alleen nog maar kardinaaltetras in. De gevoelige vissen volgen over +/- 2 weken.
sorry hoor maar ik heb altijd moeite met dit soort uitspraken,het zijn maar tetra s ,het zijn ook levende wezens.en die moet je proberen goed te verzorgen

Ehh, ik zie maar 1 foto en daar zie ik ze tegenover elkaar.
BactoTurbo is leuk, maar zorgt er niet voor dat je aquarium opeens al is ingedraaid, daar komt meer bij kijken.

Je Anubias willen een beschaduwde plek. Nu staan ze op plaatsen waar juist de hoogste lichtintensiteit is. Je andere planten vragen wel die lichtsterkte en geven dit aan door het wel goed te doen.

sorry hoor maar ik heb altijd moeite met dit soort uitspraken,het zijn maar tetra s ,het zijn ook levende wezens.en die moet je proberen goed te verzorgen
Waar zie jij de zin "Het zijn maar tetra's." staan dan? Dat wordt helemaal nergens gezegd volgens mij.

Overigens zou ik een aquarium altijd 4 weken indraaien. :petjeaf:

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zitten alleen nog maar kardinaaltetras in , zo komt het op mij wel over door de woorden, nog maar,

Ik denk dat de TS bedoeld dat er alleen nog maar tetra s inzitten maar niet dat het maar tetra s zijn😉
Precies zo interpreteer ik de zin dus. Ik zag er geen kwade bedoelingen in. Maar leuk om te zien hoe iedereen dat anders ziet! :petjeaf:

Kan ze ook ergens anders onderbrengen als dat tot de mogelijkheden behoort.

Kardinaal tetra's zijn juist toch vrij gevoelige vissen? :S

Je zou kunnen zorgen voor schaduw voor de Anubias. Bijvoorbeeld door drijfplanten. Eventueel zou je een drijfring kunnen maken waar ze in blijven drijven. Deze ring met een zuignap op de juiste plaats bevestigen ?
Even knutselen misschien, maar dan hebben je andere planten geen last van weer te weinig licht 🙂

Je hebt je inlaat tegenover je spraybay, wat je circulatie niet ten goede zal komen. Werkt vaak beter indien beide aan dezelfde kant.

Nog even een vraagje hierover, want ik begrijp nu pas wat je bedoelde. Moet de spraybar het aquarium in spuiten? Of juist tegen de zijkant (glas)? Heb hem nu aan dezelfde kant als de inlaat geplaatst. Als ik De spraybar het aquarium in laat spuiten (dus niet richting het glas) gaan al mijn planten schuinhangen door de stroming.

Edit: alle vissen en garnalen hebben het tot dusver overleefd. Wil niet te vroeg juichen maar lijkt gelukkig alsof ze er geen erg aan hebben gehad dat ik ze er wat eerder in geplaatst heb.

Nog even een vraagje hierover, want ik begrijp nu pas wat je bedoelde. Moet de spraybar het aquarium in spuiten? Of juist tegen de zijkant (glas)? Heb hem nu aan dezelfde kant als de inlaat geplaatst. Als ik De spraybar het aquarium in laat spuiten (dus niet richting het glas) gaan al mijn planten schuinhangen door de stroming.

Edit: alle vissen en garnalen hebben het tot dusver overleefd. Wil niet te vroeg juichen maar lijkt gelukkig alsof ze er geen erg aan hebben gehad dat ik ze er wat eerder in geplaatst heb.
Met jouw layout zou ik van de achterwand naar de voorwand blazen en je filterinlaat dus in 1 van de hoeken tegen je achterwand. Dan krijg je een mooie circulaire beweging.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan