Wat is er nieuw

Anubias Nana probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter PaulHC
  • Startdatum Startdatum
P

PaulHC

Guest
Ik heb in mijn bak 4x Anubias Nana.
Ging allemaal goed totdat er iedere week wel een plant begon met bladeren te verliezen.

Resultaat na vijf weken:

- van 2 planten is alleen nog de wortelstok over
- bij de derde vallen de gaten erin
- en bij de vierde is het loslaten gestopt en komen er juist nieuwe blaadjes bij

Ik heb iets gelezen dat Anubias dat kan doen als de omgeving verandert en ook over ijzer/fosfaat tekort.

Wat is hier aan de hand?

Groet,
Paul

De anubius nana mini is een gemakkelijke, langzaam groeiende plant. De plant past zich gemakkelijke aan in een nieuwe omgeving. De stevige moerasplant heeft helder groene bladeren en kan het best voorin het aquarium geplaatst worden. Sterke belichting moet vermeden worden bij Anubius soorten.

Ijzer tekort.
Stop er laterietbolletjes bij.
Is een moerasplant.

Dank je Bertus, dacht al zoiets.
Mijn Echinodorus krijgt trouwens gele bladeren, niet veel maar toch.
Ijzer dus.

Bij mij zitten de Anubias trouwens op kienhout. Werken die laterietbolletjes dan ook?

Nee die werken alleen als de plant er met zijn wortels bij kan.
Wat je wel kan doen, is een vloeibare plantenmest kopen ( bv duplaplant 24) en daarvan elke dag 1 druppel (NIET meer) per 100 liter water in je bak doet. dit bevat ook naast ijzer nog heel wat andere mineralen en sporenelementen en is goed voor alle planten.

Greetzz BigSmoke

Dank je BigSmoke.

Zal daar eens naar kijken.
Heb twee weken geleden wel Easy Life Profito toegevoegd en het lijkt langzaam te helpen.

Zal dat andere middel ook aanschaffen.

Groet,
Paul

Heb Dupla Plant 24 even opgezocht maar dat is niet goedkoop zeg.

Een fles van 50 ml kost 24,95, volgens de verpakking is het 1 druppel per 50 liter dus in mijn geval zeker 2 druppels per dag.
Dat is 25 dagen dus dat komt neer op een euro per dag.

Voor een keer niet erg maar als je dat dan moet blijven doen wordt het een dure kwestie.

De dosering is niet goed die op de fles staat! Ik schrijf duidelijk 1 druppel op 100 liter water en NOOIT meer. Weet dat uit zeer lange ervaring me tdit spul. Lijkt duur, maar ik doe met zo'n flesje bijna een jaar...3 druppels per dag en de dag dat ik waterwissel sla ik altijd over.

Ik koop altijd 100cc flesjes die kosten zo � 30,00.

Kijk maar eens hier:
https://www.interaquaristik.de/aquarium ... l/a-82576/

Greetzz BigSmoke

Sorry BigSmoke, je hebt me overtuigd.
Ik realiseer me dat ik een rekenfout heb gemaakt door 1 ml als 1 druppel te zien. 🙂
Nu is het idd een heel ander verhaal.

Tnx
Paul

John, de waterwaardes zijn:

pH 7.5
KH 7
GH 9
NH3 0
NO2 0
NO3 10
PO4 0

Groet,