Wat is er nieuw

anubias probleem

ropje

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2019
Leeftijd
64
sins ongeveer 1,5 week vind ik vreemde plekken op mijn anubias nana.mijn waterwaarden zijn op zich goed.
niraat-25
fosfaat-1
kh-7
ph-6,8
ijzer-0,5
nitriet-0
nh3/4-0
aquarium rio 240,verlichting juwel helialux led op 70% ong.20lumen.co2 installatie
bij mijn lfs denken ze aan slakken of algeneter.die zitten er wel in.6x otocinclus affinis.en 4x renslak.
maar die zie ik eigenlijk nooit op de plant zitten.ik geef all in one plantvoeding van plantedbox.de plant staat er ong.5 maanden in.iemand miss
IMG_20190411_123643.jpg
IMG_20190411_123643.jpg
IMG_20190411_123500.jpg
chien een idee.

Lijkt inderdaad op een aangegeten blad.

Dit doen L nummers soms ook maar die heb je niet begrijp ik?

nee bezit geen l nummers,alleen de aangegeven algeneters,dwerg gouramies,koppel ramirezi,koppel double red en corydoras habrosus en een schooltje kegelvlekjes.en zou het bijna vergeten nog een aantal japonica garnalen

hallo bertus als je bedoeld welke anubias,dat staat erbij de nana

nee bezit geen l nummers,alleen de aangegeven algeneters,dwerg gouramies,koppel ramirezi,koppel double red en corydoras habrosus en een schooltje kegelvlekjes.en zou het bijna vergeten nog een aantal japonica garnalen

Ja vreemd en of de Oto s dat doen weet ik niet en ik ken dat fenomeen nog niet maar wellicht een ander wel.

hallo bertus als je bedoeld welke anubias,dat staat erbij de nana

Dat had ik gelezen, ja. .
ook p hout gebonden, en niet in de bodem? wortels wel. he.

jawel hoor mooi op een stuk hout,alleen de wortels kruipen de bodem in.rizoom zit bovenop het hout

Dat is verder dan niet het probleem Ropje.

ik denk dat ik vannacht maar eens kijk of er geen slakjes inzitten,die mijn plant beschadicht.maar toch vreemd dat het met de anubias gebeurt en niet op de andere planten.

sins ongeveer 1,5 week vind ik vreemde plekken op mijn anubias nana.mijn waterwaarden zijn op zich goed.
niraat-25
fosfaat-1
kh-7
ph-6,8
ijzer-0,5
nitriet-0
nh3/4-0
aquarium rio 240,verlichting juwel helialux led op 70% ong.20lumen.co2 installatie
bij mijn lfs denken ze aan slakken of algeneter.die zitten er wel in.6x otocinclus affinis.en 4x renslak.
maar die zie ik eigenlijk nooit op de plant zitten.ik geef all in one plantvoeding van plantedbox.de plant staat er ong.5 maanden in.iemand missBekijk bijlage 271148 Bekijk bijlage 271148 Bekijk bijlage 271149 chien een idee.
Krijgen die slakken van je ook iets te eten? Of eten ze met de pot mee? Misschien hebben ze honger en moet je ze voeden?

nerite slakken zijn hoofdzakelijk algeneters,maar ze krijgen algentabletten bijgevoerd en ik leg 2 maal per week courgette of andere groente in de bak.maar het lijkt me als ze planten eten dat ze dan planten met zachtere bladeren zouden eten,maarja ik kan er natuurlijk ook naast zitten

Ik vermoed dat er misschien wel aan de plant geknabbeld wordt maar dat is volgens mij omdat de blaadjes aan het afsterven zijn en niet omgekeerd.

(Nerite-)slakken, garnalen (en oto's) zijn er als eerste bij wanneer een blad rot/zacht wordt/schade vertoont maar ze zijn zelden de oorzaak van de aanvankelijke schade ime.
Tenzij je natuurlijk een "verkeerde" slak in de bak hebt maar dan zou die ook aan andere (zachtere) planten vreten denk ik.

Hoe ziet de rest van de plant er uit?
Laten de blaadjes (makkelijk) los?
Hoe zien stengel en wortelstok er uit
Je hebt ze niet behandeld met easy carbo terwijl ze boven water stond toevallig?

ik heb hem wel ongveer 2 weken terug eruitgehaald en ingespoten met peroxide omdat er wat baardalg opzat.de rest van de plant staat er fris bij en krijgt ook voldoende nieuwe blaadjes.

ik heb hem wel ongveer 2 weken terug eruitgehaald en ingespoten met peroxide omdat er wat baardalg opzat.de rest van de plant staat er fris bij en krijgt ook voldoende nieuwe blaadjes.
Dat je deze plant hebt moeten behandelen, zou er op kunnen duiden dat de plant te licht staat :juggle:

dat zou mogelijk kunnen zijn,nadat ik hem heb behandelt heb ik ook de plantenvoeding verhoogd en tot nu toe zit er nog geen alg op,dus dat is nog even afwachten

ik heb hem wel ongveer 2 weken terug eruitgehaald en ingespoten met peroxide

Dat zal de oorzaak zijn hoor.

Je kan ze beter onder water behandelen of de peroxide goed verdunnen als je ze uit het water haalt. En dan nog: door ze uit het water te behandelen is de impact veel groter, zeker als je ze na de behandeling nog even boven water laat staan. Dan werkt het allemaal wat heviger...

Ik heb hetzelfde eens gehad met een anubias en easy carbo.
Anubias uit de bak, ingespoten met 50%easy carbo/50%water en even laten staan.
De dag erna waren de algen rood en dood... :thumbs:

Anderhalve week later begonnen de behandelde blaadjes te smelten en uiteen te vallen, beetje zoals op je foto. :br:🙁
En ik had de ganse plant behandeld...😀
Het herstel heeft lang geduurd (is ook een trage plant) maar ze is wel gerecupereerd hoor. De wortelstok was intact en ik ben ongeveer de helft van de blaadjes verloren maar intussen is dat terug in orde...

Het is dus mogelijk dat je de komende periode nog meer schade ziet opduiken maar de nieuwe groei zal terug gezond zijn.

we gaan het afwachten ,maar ik geloof wel dat het goedkomt daarvoor ziet de rest van de anubias er te goed uit:petjeaf:

Het zijn planten die heel veel kunnen hebben, zelf heb ik er een in een 30 liter garnalen bakje zonder toevoeging van plantvoedingen, die harder groeit dan ik wil en al diverse malen moest snoeien.

Ik beaam Willem zijn theorie/verhaal.
Ik heb ook eens die fout gemaakt. Ik had toen zuivere easy carbo met een penseel op alle bladeren met algen gedaan...
1/3 van de plant heeft het niet gehaald. Geen paniek, na een tijd herpakt de plant zich. Eventuele kale wortelstokken kan je dan verwijderen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan