Wat is er nieuw

Anubias verslijmt / wordt slap

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik had net even een nieuw plantje erbij gedaan in het aquarium.

Kwam ik per ongeluk tegen de Anubias aan en liet er een blad met steel los, vanaf de basis van de plant zelf.

Ik keek eens goed naar de rest van de Anubias.
Blijkt dat de plant gewoon week is en erg kwetsbaar.
Kwetsbaar en erg breekbaar.
Ik hoef er maar langs te gaan en er laat wel ergens een blad met steel los.

De plant zit met visdraad op een steen vastgebonden en staat gewoon in het aquarium.
Dus niet met de wortels in de grond.

De bak draait nu drie weken in.
Ik voeg plantenvoeding toe.

Sera Florena en EasyLife Carbo.
Temperatuur is 23 graden.
Verlichting is ook gewoon normaal, niks geks.

Hoe kan het dat een sterke plant als de Anubias ineens zo kwetsbaar is geworden?
In de winkel zag hij er prima uit.

Zal hij zich zelf herstellen of kan ik de plant beter eruit halen?

Ik had het een tijdje geleden ook met mijn Anubias nana mini. Blaadjes lieten los, op een gegeven moment was heel de wortelstok zelfs verslijmd. Ik had hem toen maar weggegooid. Ik had meerdere stekjes in mijn aquarium maar het was niet bij allen zo. Geen idee waar het aan lag, misschien wennen aan het onderwater leven. Je zou het nog even aan kunnen kijken wat er verder mee gebeurt.

MaFlodder zei:
Ik had het een tijdje geleden ook met mijn Anubias nana mini. Blaadjes lieten los, op een gegeven moment was heel de wortelstok zelfs verslijmd. Ik had hem toen maar weggegooid. Ik had meerdere stekjes in mijn aquarium maar het was niet bij allen zo. Geen idee waar het aan lag, misschien wennen aan het onderwater leven. Je zou het nog even aan kunnen kijken wat er verder mee gebeurt.

Ik raak hem niet aan verder, ik laat hem mooi met rust.
Wacht nog even af wat de Anubias gaat doen.
In dit geval gaat het om een mooi en vrij groot exemplaar van de Anubias Barteri var. Nana ( dus ik denk gewoon de Anubias nana).

Tenzij de waterwaardes eronder gaan lijden, dan verwijder ik hem wel.
Maar voor nu zijn de waterwaardes prima.

Ik denk zelf ook het wennen aan onderwater leven.
Maar ik dacht dat de Anubias een vrij sterke plant was en vraag me daarom af waarom de wortelstok van de Anubias verslijmt en zo uiteindelijk de gehele plant afsterft.

Nog meer mensen die dit bekent voor komt?

Hoe kan het toch dat een Anubias het loodje legt?
Het is dacht ik een hele sterke plant.

Ik kom op internet meerdere ervaringen tegen, maar ik heb geen idee waar aan het kan liggen verder.

Ja de nana is bij mij 1 plant volledig en 1 plant voor 50% verslijmd. Het verslijmende stuk ruim afsnijden! De overschot zal het goed doen.

yov zei:
Ja de nana is bij mij 1 plant volledig en 1 plant voor 50% verslijmd. Het verslijmende stuk ruim afsnijden! De overschot zal het goed doen.

Waarom gebeurd dat bij de Anubias?

Waarom zou hij gaan verslijmen?

Geen idee. Ik denk dat dit te maken heeft met waterverandering. Een beetje een reactie op het veranderen van omgeving? (Van lfs naar het aquarium) mijn lfs liet weten dat dit wel eens gebeurt bij de Anubias ik had het nooit eerder gehad en dan bij de nana op 2 planten tegelijk.

Fishy303 zei:
Hoe kan het dat een sterke plant als de Anubias ineens zo kwetsbaar is geworden?
In de winkel zag hij er prima uit.

Zal hij zich zelf herstellen of kan ik de plant beter eruit halen?
Dat is een bekend fenomeen, en de oorzaak ervan nog niet helemaal achterhaald.
Kan een schimmel, bacterie, aanpassingsprobleem, te ver doorgekweekte weefselcultuur,... zijn.
De enige manier dat je nog iets kan redden is om de aangetaste delen weg te snijden, en dan hopen dat de goede stukken overleven. Maar deze methode baseert zich vooral op hoop.
Hou ze vooral weg van andere Anubias, mocht het iets zijn dat overdraagbaar is.

Laatste keer dat ik het heb gehad was met Anubias "White". 3 nieuwe planten die binnen een paar weken volledig begonnen weg te rotten. Terwijl ik bij dezelfde verdeler een maand ervoor er ook had besteld, en die zijn niet beginnen rotten.
Zie het hier in de LFS ook wel eens dat er een hele lading wegrot, terwijl die van de week ervoor/na het niet hebben.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb de Anubia's er inmiddels beide uitgehaald.
Wel heel jammer, want het waren mooie exemplaren, maar het was helaas niet anders.
Van ellende vielen ze al zowat uit elkaar, vooral de grootste.
De kleinste had het nog niet zo erg, maar vertoonde wel al de beginselen van het verslijmen.

Heb ze vervangen voor andere planten.

Hoi ik had het zelfde probleem met deze plant. Ik heb hem meerdere malen vervangen maar hij bleef verslijmen en afbreken. Ik hand alles geprobeerd voeding, CO2, enz maar niets leek te helpen. We waren ervan overtuigt dat de plant iets te kort kwam en na veel zoeken en testen heb ik meer licht boven me bak gehangen en wat blijkt... De plant groeit sindsdien als kool.
Dus mogelijk bij jou ook zo. Bij mij heeft de verlichting erg goed geholpen.

Succes

Gr Ed

Ik heb dit gehad met een nana en met een cofeefolia. Ik heb ze toen in een bakje van mijn zoontje gedaan. In die bak doe ik alleen af en toe een klein scheutje micro's. In de bakken waar ze verslijmden, kregen ze mirco's en CO2.
Grappig genoeg doen ze het nu goed in de bak van mijn zoontje. De cofeefolia loopt langzaam uit. De nana nu de mooiste Anubias in huis met een tiental bladeren.

Ik kan het ook niet verklaren, maar is kennelijk niet een kwestie van meer middelen/bemesting. Overplaatsen naar een andere bak kan het wel oplossen. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als ik ze nu weer in mijn eigen bakken terug zou zetten...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan