Wat is er nieuw

Aparte garnalenbak

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik ben begonnen met vuurgarnalen in mijn gezelschapsaquarium met guppen en platy's. Dit ging zo goed dat ik mijn 60 cm bak speciaal ingericht heb als garnalenbak en er daar zo'n 20 uit de gezelschapsbak ingeplaatst heb. In mijn gezelschapsbak zie ik ze rondscharrelen, worden jongen geboren, kortom dat gaat prima. In mijn garnalenbak zag ik ze bijna niet en als ik ze zag waren ze niet echt actief. Op het eten kwamen ze ook niet echt af en jongen werden er ook niet geboren en dat terwijl de bak optimaal voor garnalen zou moeten zijn. Dode garnalen vond ik echter ook nooit dus van ziekte is er ook geen sprake. Zo ging het de afgelopen twee maanden. Nu had ik een overschot aan guppenmannen dus heb ik er een aantal bij de garnalenbak ingedaan en tot mijn verbazing zijn de garnalen ineens heel actief, ze eten veel meer, zwemmen en scharrelen vrolijk rond en ik zie ze overal en als ik het goed gezien heb ook de eerste zwangerschap. Overal lees je dat garnalen zich het prettigst voelen zonder vissen terwijl het hier juist andersom lijkt te zijn. Wie kan dit verklaren?

Dan was die bak biologisch nog niet in orde.
Guppen erbij die poepen, filter gaat beter werken, waarden worden betr.

Bertus, garnalen zijn toch geen vervuilers? Je antwoord klinkt heel logisch en toch zie ik de logica niet als je begrijpt wat ik bedoel haha. Klinkt logisch dat door de guppen de bacterien die afbreken ook vermeerderen maar als er alleen garnalen inzitten hoeven er toch ook niet zo veel bacterien te zijn? Er zijn heel veel mensen die een alleen garnalenbak hebben en daar gaat het toch ook prima? Natuurlijk ben ik blij dat er ineens zoveel meer leven in mijn bak zit, ik probeer alleen te begrijpen hoe dat komt.

Kan ook zijn dat ze blij zijn met de restjes guppenvoer?
En anders wel de organische reststoffen in de ontlasting van de guppen?

Edit: Ik bedoel daarmee.. misschien krijgen ze nu een completer dieet?

Ze kregen al guppenvoer. Ik wisselde nog wel eens af met guppen en garnalenvoer. Het enige verschil zou de ontlasting kunnen zijn. Ik heb garnalenvoer waar vier vakjes in een potje zitten en volgens mij behoorlijk compleet is. Doordat de garnalen niet veel aten vielen de korrels uiteen en kon ik ze later weer afhevelen omdat het niet opgegeten werd, zelfde met algentabletten vandaar dat ik guppenvoer versnipperde. Wat misschien ook zou kunnen is dat de guppen de algentabletten wel eten waardoor er veel meer door het aquarium dwarrelt.

Ja, zou kunnen, op meer verschillende plekken in de bak kleine beetjes voeding.. waar ze naar op zoek moeten, prikkelt ook wel weer 'scharrelgedrag'.
Lijkt me ook beter voor een scharrelaar zoals een garnaal dat ie daadwerkelijk moet scharrelen 😉

Ff off topic Mark, bij elk bericht van jou probeer ik dat irritante beestje van mijn scherm te vegen. Ik vind hem geweldig.

Dat scharrelen zou de reden kunnen zijn. De garnalen zijn ook helemaal gewend aan vissen want ze komen uit de gezelschapsbak, misschien vonden ze het wel een dooie boel zonder vissen 😛

Haha, ik dacht eerst ook dat er echt een vliegje op het scherm zat hoor. Totdat ik zag dat het dus de avatar was 😀.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan