aphyosemion australe


S

seahorse

Guest
hallo,
ik ben een beginnende aquariaan en ben in het bezit van een beginnend aquarium ben aan het beginnen twijfelen of ik wel een riparium ga maken (zie topic riparium dieren) ik zou er nu graag een paartje aphyosemion australe in houden oftewel ga ik een riparium maken met de maten 60x30x15 maar ben aan het twijfelen of ik het aquarium niet helemaal ga vullen als ik hem helemaal vul dan zijn de maten 60x30x30 en netto zo'n 45l water iemand op het forum heeft gezegd dat als ik hem helemaal vul er 3 soorten in kunnen kan iemand hier bevesteging voor geven
en kunnen jullie me tips geven van of dat die wel makkelijk te houden is want lees ook een beetje tegenstrijdige informatie alvast super bedankt groetjes seahorse
 
Zou geen riparium maken als je begint te twijfelen.
Gewoon niet twijfelen en beginnen met de bak geheel te vullen.
Hou er rekening mee dat de australe's graag hun dag beginnen met levend voer.

Groetjes John.
 
Riparium is niet perse lastiger, wel wat lastiger in onderhoud. Vooral zorgen dat je makkelijke planten gebruikt. Met een dichte kap blijft de luchtvochtigheid meestal wel hoog genoeg voor de meeste makkelijke planten. Voor het watergedeelte zou ik het bij n soort houden. Een waterhoogte van 15 cm is niet veel. En met 3 a 4 killi's is het visueel prima. Twee soorten (vaak gelijkende vrouwen) wordt rommeliger qua zicht, en je hebt kans op hybrides als ze uit dezelfde groep komen.

Mocht je het interessant lijken, check mijn topic eens:

http://www.aquaforum.nl/threads/killi-georienteerde-bak-jeffrey.72035/

Succes!
 
... als ik hem helemaal vul dan zijn de maten 60x30x30 en netto zo'n 45l water iemand op het forum heeft gezegd dat als ik hem helemaal vul er 3 soorten in kunnen

Dit hangt heel sterk af van de soorten die je kiest. Ik heb zo'n bak gehad (Zie 60 cm in handtekening onder mijn post.) Heb je wat op het oog?
 
dat is nu dus echt hoe ik het wil hebben echt prachtig en je hebt ook een grote collectie killi's die takken dat zo uit de achterwand lijken te komen dat wou ik ook doen. Super bedankt nog effe een vraagje in verband met de killi's in welk verband hou je die? ik denk in 1m/3v of kunnen 2 mannen ook denk van niet alvast bedankt grtjes seahorse
 
Ik had twee paartjes Aphyosemion celiae celiae Téke CXC 21. Nu is de bak in rust en de killi's heb ik voor een groot deel al vergeven. De bak ondergaat nu een transformatie tot open riparium, maar dat heeft nog wel wat werk te gaan.
 
is die makkelijk te houden? vind het wel een mooi visje!
 
De opmerking van drie killisoorten kwam van ons.

Dan denken we aan de combi:
- Epiplatys annulatus
- (Chrom-/Script-)aphyosemion
- Fundulopanchax gardneri

Maar dat is dan een killi gezelschap en géén kweeksetup.
 
ja die kwam inderdaad van jullie maar beging nu weer te twijfelen! waarom toch zo moeilijk!!! langs de ene kant wil ik dolgraag een mooi riparium voor een stukje tropisch regenwoud te hebben maar langs de ander kant vind ik het toch leuk weet iemand mini plantjes die van veel licht en vocht houden? grtjes seahorse
 
Ik zou denk ik Fundulopanchax gardneri's niet combineren met een killi uit dezelfde waterlaag. Pittig visje, zowel de mannen als de vrouwen. Weet eigenlijk ook niet of de combinatie van F. gardneri met Pseudepiplatys annulatus zo'n gelukkige is, of het moeten volwassen exemplaren zijn. Een Chromaphyosemion met een Aphypsemion soort is al beter. Aphyosemion australe of striatum met een Chromaphyosemion als je de bak helemaal vult. Als je een riparium neemt zou ik lekker één killisoortje nemen en een klein groepje Otocinclus bijvoorbeeld.
 
ik denk dat ik voor een riparium ga gaan maar oftewel de gadneri's oftewel de australe
grtjes seahorse
 
Ik vind je topic wel interessant zijn toch wel wat dingetjes die mij opvallen die ik anders zou doen.
Binnen de killi's zijn er veel springende houdini's! De annulatus (dwarsbandsnoekje) is bijvoorbeeld een goede springer.
Hierdoor zou je toch in problemen kunnen komen. Dus denk goed na qua inrichting.

Ga je een bouw verslag maken? vind het wel interessant
 

Terug
Bovenaan