Wat is er nieuw

Aphyosemion Wildekampi (Ngagoua JVC 2017/13)

tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
345
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Wederom een post van 1 van mijn killisoorten, dit keer de Aphyosemion Wildekampi Ngagoua. Ik heb deze vissen verkregen via "jurjen13" van dit forum. Om eerlijk te zijn heb ik er twee keer over gedaan. De eerste vissen die ik overnam waren 3 of 4 paartjes. Ze deden het heel goed en hadden meteen veel eitjes en zelfs in het aquarium zag ik jongen zwemmen. Tot dat het vorig jaar zomer erg warm werd en de watertemperatuur hoog opliep. Mijn andere killivissen hadden er geen problemen mee maar in de 3 bakken waar ik deze vissen in hield vond ik dode vissen. Deze soort (in mijn ervaring) kan dus slecht met hitte omgaan. Gelukkig kon ik nogmaals wat vissen overnemen van Jurjen13 en ik heb de vissen gelukkig weer aan het kweken. Dit jaar houd ik de temperatuur van het aquarium van de wildekampi goed in de gaten en probeer het te koelen zodra het te hoog dreigt te worden.

Ik ben inmiddels erg fan van deze vissen omdat ze zich goed laten zien, redelijk makkelijk kweken en werkelijk prachtig zijn.

Bekijk bijlage IMG_1651.JPG

Bekijk bijlage IMG_1652.JPG

Bekijk bijlage IMG_1692.JPG
Bekijk bijlage IMG_1697.JPG
 
Mooie visjes.
 
Leuk Thomansky.
Leuk om te zien dat deze soort zo goed bevalt.
De vanger van de wilde vissen zal het ook leuk vinden. Zal hem binnenkort vertellen over jouw successen.

Groetjes John.
 
@tomansky : met jouw toestemming voeg ik de foto's graag toe aan de database en maak ik er een beschrijving bij. Daar voeg ik ook heel graag jouw ervaringen aan toe 😉
 
@tomansky : met jouw toestemming voeg ik de foto's graag toe aan de database en maak ik er een beschrijving bij. Daar voeg ik ook heel graag jouw ervaringen aan toe 😉
Ja is prima. Ik zal nog eens kijken of ik filmpjes kan maken of nog meer foto's dan kun je de beste gebruiken.
 
Toch weer drama in de bak met deze vissen. De laatste hete dagen hebben toch weer voor slachtoffers gezorgd. Ik heb gelukkig nog een 2de bak met de nakweek staan dus ik heb nog vissen, maar de mooie volwassen exemplaren vielen gisteren 1 voor 1 om 🙁
 
Leuk Thomansky.
Leuk om te zien dat deze soort zo goed bevalt.
De vanger van de wilde vissen zal het ook leuk vinden. Zal hem binnenkort vertellen over jouw successen.

Groetjes John.
Misschien kun je hem ook vragen over de problemen die ik nu voor de tweede keer ervaar. Dat er iets gebeurd met de vissen wanneer de temperatuur omhoog gaat. Ik dacht dat het puur met de temperatuur te maken had, maar de afgelopen dagen zaten er ook weer koele dagen bij en nog steeds zijn de vissen overleden.

In de natuur ervaren deze vissen volgens mij ook warrme temperaturen dus het lijkt me dat het niet (alleen) de oorzaak kan zijn.

Al mijn vissen zitten in hetzelfde water, ze krijgen net zo veel waterwissels, de temperturen zijn allemaal hetzelfde (zonder verwarming op kamer temperatuur), zelfde voer, zelfde planten soorten, enz.

Vanmorgen de laatste 2 vissen overleden van de grote groep met ouder vissen 🙁

Misschien hebben andere een idee over wat er gebeurd? kan te maken hebben met het zuurstofgehalte in het water bij hoge temperaturen, maar ja dat is ook in al mijn andere bakken (8 stuks). Misschien een bacterie waar deze soort gevoellig voor is, die opbloeit als het warmer wordt? Geen idee.
 
Wat is hun levensduur? Sommige killi's worden gewoon niet oud, misschien is deze soort (één van) de kortst levende soorten?
 
Kan van alles zijn, leeftijd, aquarium, bezetting, ziekte. Normaal leven ze tot zo´n 3-4 jaar. Warmte hoeft niet een groot probleem zijn, onder 25C planten ze zich voort, boven de 28C is het te warm voor ze.
Wat helpt is een aanhangfiltertje gebruiken en het water zo turbulent mogelijk laten terug lopen, zo is er veel zuurstof en wordt het water koeler.

M.v.g. John.
 
Wat is hun levensduur? Sommige killi's worden gewoon niet oud, misschien is deze soort (één van) de kortst levende soorten?
Hey Lysia, bedankt voor je suggestie. Ik dacht daar ook even aan, maar vorig jaar vielen de vissen uit 3 verschillende bakken met deze soort om. Er daar zaten jongen, jong volwassen en volwassen vissen bij.
 
Kan van alles zijn, leeftijd, aquarium, bezetting, ziekte. Normaal leven ze tot zo´n 3-4 jaar. Warmte hoeft niet een groot probleem zijn, onder 25C planten ze zich voort, boven de 28C is het te warm voor ze.
Wat helpt is een aanhangfiltertje gebruiken en het water zo turbulent mogelijk laten terug lopen, zo is er veel zuurstof en wordt het water koeler.

M.v.g. John.
Bedankt voor je bericht John. Ik denk dan toch dat het puur de temperatuur is.. die +28 graden is zeker gehaald hier in mijn aquarium kamer de afgelopen tijd. De tip met de filter had ik ook toegepast. Ik zet de uitstroom boven het water oppervlak waardoor er flink wat extra stroming en zuurstof in het water komt. Helaasheeft het niet geholpen.

Wat ik nu wel bedenk is dat het aquarium met de Wildekampi's waar het fout is gegaan boven in mijn stelling staat en het aquarium met de Wildekampi's die er geen last van hebben onder in de stelling staat (net boven het vloer niveau), dit aquarium zal dus zelfs met de hogere temperaturen tijdens de zomer een lagere water tempertuur hebben.

Zodra ik weer kan kweken en ik weer wat volwassen vissen heb, dan ga ik de wildekampi aquariums verplaatsen naar de onderste lagen. Hopeljk helpt dat.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan