Wat is er nieuw

Apisto of andere zuid amerikaanse dwerg als groep in 1m?

• Onderwerp starter Onderwerp starter fixen
  • Startdatum Startdatum
F

fixen

Guest
Ik vraag me af of er mensen zijn die zuid amerikaanse dwergjes houden in een groep in een aquarium van 100(L)X40(B)X50(H). Zijn er soorten die hiervoor geschikt zijn? Uiteraard met een goede inrichting.
Zo ja, welke soorten komen hiervoor in aanmerking en hoe ziet de groepssamenstelling er dan uit?

Ik heb namelijk interesse in het houden van een groep omdat apisto's ook interessant groepsgedrag kunnen vertonen.

De bedoeling is om hier niks bij te doen of alleen een kleine scholenvis bij te houden om ze op hun gemak te stellen mocht dat nodig zijn.

Edit: ik ben ook aan het kijken naar de cleithracara maronii omdat dit vrij rustige vissen zijn. Alleen deze lijken mij weer te groot om als groep te houden in een 100cm bak.

Wanneer is het een groep, wanneer een harem, of is dit zo'n beetje hetzelfde?

Ik ben in mijn meterbak uitgegaan van 1 man en 2 � 3 vrouwtjes Cacatuoides. En dat lijkt me meer dan voldoende in dit formaat bak. Als je er meer zou willen houden dan denk ik toch dat je aan een groter formaat bak moet denken.

Ik heb een paar keer nestjes gehad met daarbij ook mannen en als die te groot worden gaan ze zelf op jacht naar de dames en dan krijg je toch echt conflicten in een meterbak.
Dus 2 volwassen mannetjes in een bak van dit formaat is vragen om problemen. En wordt erg onrustig.

De kleinste bak die ik voor een groep apistogramma zou gebruiken is 1.20-0.50. Voor een groep(3m/6v) apistogramma borelli. Dario spp of badis badis zou wellicht wel in 1 meter kunnen?

Lees dit artikel maar eens: http://apistogrammaidiots.com/David_P__ ... icles.html
Over de aantallen vissen in de genoemde hoeveelheden liters water gaan ongetwijfeld mensen vallen (en misschien ook wel terecht) maar dat is niet waar het hier om gaat.
Helaas is bij velen onbekend hoe deze dieren in het wild leven, in welke enorme groepsdichtheden en met welke sociale interactie dat dan is.

Dat is inderdaad een beetje waar ik op doel. Ik kijk wel eens filmpjes over de natuurlijke habitat van apisto's en dan zie je er heel veel zeer dicht bij elkaar zitten. De bodem ligt vol met bladeren en op een vierkante meter kunnen er wel 100 te vinden zijn. In het aquarium werkt het natuurlijk een beetje anders. Echter denk ik dat groepen vaak fout gaan omdat mensen er juist niet genoeg in een bak doen. Dan krijg je juist die agressie.

Daar zit zeker wat in, wat er volgens mij echter gebeurd met zulke grote aantallen, is dat er geen territorium meer gevormd kan worden. Hierdoor heb je inderdaad de mogelijkheid veel soorten in een bak te zetten, maar van voortplanting (wat bij apistogramma juist zo mooi en interessant is) is geen sprake meer.

Jelle Touwen zei:
(...)maar van voortplanting (wat bij apistogramma juist zo mooi en interessant is) is geen sprake meer.
daar zou je je wel eens in kunnen vergissen... Ted Judy heeft vast niet zelf die 135 Apistogramma juruensis of 700+ Apistogramma cacatuoides aangeschaft 😉

Wellicht in koppels in andere bakken gekweekt. Wat mij namelijk opvalt is dat in de bakken in winkels, zelfs als die goed ingericht zijn, er in grote groepen geen sprake is van voortplanting, zodra de bak echter leger raakt, of je er een paar in een andere bak zet heb je binnen enkele dagen een nest. Dit heb ik zien gebeuren met aggasizzi, bitaeniata en abacaxis in de winkel waar ik werkte.

deze getallen zo groot zullen in de natuur niet op 80l voor komen denk ik minder dan een liter per vis
heb ook vaak genoeg biotopen gezien waar ze lang niet zo dicht bevolkt zitten en tevens hebben ze dan ruimte om eens te vluchten als er wel wat gebeurt

Denk dat ik persoonlijk vanaf 120 x 50 een groep zou aan durven. Al moet je ook op dat formaat echt flink veel schuil plaatsen creeeren 2 per vrouw. Ik zelf ga ook een groep toevoegen maar ik heb dan 10-15 cm aan bladeren en hout toegevoegd dit geeft al genoeg natuurlijke schuilplekken.

Hoe het in de natuur gaat is natuurlijk niet te vergelijken al deed ik dit eerst wel maar nu kijk ik echt enkel na hoe zou het in aquarium gaan.
Liefst zou ik tot boven aan in de bak hout hebben en dikke 20 cm blad maar ja dan zit je weer met je filter etc.

vind zijn vergelijking ook beetje uit de maat hij is niet zo goed in rekenen denk ik XD
1000 vissen op 9m2 is iets meer dan 100 per m2
zelf zit hij op 135 op 0.3m2 ofzo misschien zelf kleiner dat is zo ongeveer het 3x van een uiterst geval in de natuur.
en in de 150g tank ff rekenen met 30cm diepte (zal dieper zijn)
600l met een diepte van 30cm geeft een oppervlakte van 2m2 dus daar zit hij ze dus met ongeveer 3 keer de dekking van een maximum in de natuur kan naar mijn mening nooit gezond zijn zoon gigantische belasting op een bak

ok� heb eens opgezocht wat het oppervlak van een 20g long is en dan kom ik op 75cm bij 30cm dus een oppervlakte van 0.225m2 dus als je het om rennend naar een hoeveelheid vis per m2 kom je zelfs op een dekking van 600 vissen per m2 dit is dus meer dan 5 keer de maximale dekking die je in de natuur ziet

bij voorkeur tegelijk opdat je geen vissen in een ander zijn territorium plaatst. Op deze manier creeer je gelijke kansen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan