apistogramma agassizii en de estimative index


PoorHonestDoctor

Well-known member
Lid geworden
30 augustus 2016
Berichten
182
Leeftijd
34
Ik heb een vraagje met betrekking tot met name de agassizii en het toedienen van meststoffen. Sinds enkele dagen ben ik bezig met het bemesten van mijn planten door middel van de estimative index waarbij je onder andere nitraat toedient. Nu viel me opeens een opmerking op over de gevoeligheid van dwergchicliden voor hoge nitriet en nitraatgehaltes... Tjah nitriet is voor geen enkele vis goed, maar speelt het nitraatgehalte echt een rol? Ik lees ook overal dat de Estimative Index geen problemen zou mogen opleveren voor de dieren in het aquarium, zelfs slakken en garnalen zouden bijvoorbeeld geen last hebben van het koper in CSM+B omdat dit nog ver onder het toxische niveau zit.

kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
 
Volgens mij zal je moeten kiezen. Wil je een aquarium met gezonde vissen? Of wil je een plantenbak waar je afvalstoffen aan toevoegd? Dwergcichliden komen uit heel schoon water, met een opgeloste stoffen gehalte van vrijwel nul. Zulke dieren zou ik nooit willen combineren met moedwillig toegevoegde gifstoffen.
 
Nitraat toevoegen of een aquarium waar van nature meer nitraat in zit zijn 2 verschillende zaken.
Kan goed zijn dat als je deze vissen in een aquarium zet waar door vervuiling veel nitraat in zit ze het minder goed doen. Maar dan is je nitraatgehalte een indicatie voor de vervuiling, en is de algemene toestand van je aquarium meestal niet OK.
De meeste vissen kunnen makkelijk 100e ppm nitraat aan, bij de meesten ligt het dodelijk gehalte boven de 1000 ppm.
Deze vissen komen ook in meerdere regio's voor waar de omstandigheden variëren van water met zeer weinig voedingsstoffen tot meer voedingsstoffen.
Zolang je proper water hebt zou ik me er niet teveel van aantrekken, je kan best weelderige plantengroei hebben samen met deze vissen.
 
Toch heb ik in de 2 bakken met de EI slechte ervaringen met de Dwergcichliden. Deze hebben het nooit erg lang gemaakt. Vooral de Apisto s niet. De Maroni s doen het momenteel goed maar die heb ik ongeveer 9 maanden nu. Voor de meeste vissen is de EI geen probleem maar op dit vlak pas ik wel op met Dwergjes.
 
Hmmm waar ik al bang voor was; wisselende meningen en iedereen heeft ook nog een logische beredenering voor zijn/haar argument.

Ik ga zelf ook nog maar eens de literatuur induiken.
 
Het staat buiten kijf dat Apistogramma's uit zeer schone wateren komen. Sterker nog, in de beschrijving van een soort is zelfs opgemerkt dat de exemplaren gevonden in 'afwijkende' wateren er duidelijk minder aan toe waren.

Ideaal is het ieder geval niet.
 
Ik zou zoals ik al aangaf de gok dan ook niet wagen want dat zou zonde zijn.
 
Ik zou er mee oppassen. Bijna alle Apisto's kunnen slecht tegen nitraat, gezien hun natuurlijke biotoop. Hoeveel nitraat in het water te veel is voor een Apisto weet ik niet, maar daar zou ik niet achter willen komen.
 
Ik heb het met de EI enkele malen geprobeerd en zoals ik al aangaf werden ze niet erg oud hier. Wat dan teveel is weet ik ook niet maar met een no3 van rond de 30-40mg waren ze hier niet echt gelukkig had ik het idee.
 
Nou ik ga sowieso even stoppen met nitraat/fosfaat/sulfaat toedienen, de vissen krijgen natuurlijk voorrang op de planten. Maar ik diende sowieso tussen de 15 en 20 ppm per week (ehhh ppmpw :D ) toe dus dat is al de helft van wat jij (jessica) toediende.

Ondertussen ga ik eens kijken of de uni toegang heeft tot literatuur die gaat over het habitat en waterwaarden van dwergchicliden (en hopelijk kan ik dan iets vinden over wat kan en wat niet kan). Wie weet is er een mooi compromis te vinden.
 
Ik voeg 20mg nitraat toe en 2 mg fosfaat per liter:)
 
Oeps leesfoutje mg en ppm, tijd voor meer koffie :D
 
Ik ga zelf ook nog maar eens de literatuur induiken.
Qua toxiciteit voor dwergcichliden ga je niet veel tegenkomen vrees ik.
Meestal word dit alleen gedaan bij economisch interessante vissen. En dan zie je dat vissen uit kouder snelstromend water over het algemeen gevoeliger zijn voor stkstof dan de rest.

Ondertussen ga ik eens kijken of de uni toegang heeft tot literatuur die gaat over het habitat en waterwaarden van dwergchicliden (en hopelijk kan ik dan iets vinden over wat kan en wat niet kan). Wie weet is er een mooi compromis te vinden.
Dit is alleen interessant als je ook naar de fysiologische eigenschappen van de vissen kijkt, en de eventuele aanpassingen die zijn gebeurt om in die specifieke omgeving te kunnen overleven. Andere invloeden van de omgeving zijn ook niet te onderschatten.
Er is onderzoek gedaan met Pterophyllum sp., en hoe het kwam dat die vissen in zo een mineraal arm water met zeer lage pH konden overleven. En buiten de aanpassingen van de vis zelf, speelden externe factoren zoals voeding en specifieke organische stoffen een rol en zorgden ze ervoor dat de lichamelijke stress werd beperkt. Bootsten ze die omstandigheden na maar met commerciële organische zuren en voeding, werd er wel lichamelijke stress vastgesteld. Dus met dezelfde waterwaardes als de natuurlijke omgeving werken, maar er lukraak wat bladeren ingooien en voedsel uit een potje is geen garantie dat je die dieren er een plezier mee doet.
Een aanpassing wil niet zeggen dat je die omgeving ook nodig hebt, er is meestal een grote range. Voorbeelden genoeg van gekweekte vissen, en dat zijn de meeste dwergcichliden als ik de groothandel moet geloven, en garnalen die in het gemiddelde water ook hun ding doen. Een donkere huid kan in de Sahara een geschenk zijn, maar je gaat er niet door neervallen als je in West Europa rondloopt.
Wat vooral belangrijk is dat je de stress zo laag mogelijk houd. En dan kan ik me best voorstellen dat als je bijna tot hypercapnia word gedreven door CO2 toevoeging, en op diezelfde moment je bestookt word met massa's fotonen omdat het baasje graag veel licht heeft dat je dan wel wat meer stress kan hebben als goed voor je is. En samen met talloze andere stressfactoren zijn er veel zaken waarom een vis het loodje legt. En omdat we dan toevallig een hobby NO3 setje hebben word daar de oorzaak dan gevonden.
 
Tja lab omstandigheden zijn vaak totaal anders dan natuurlijke en semi natuurlijke (aquarium) omstandigheden. Ik weet dat de zebravissen die ze voor onderzoek gebruiken vaak in buffer oplossing met antibiotica zwemmen, gewoon omdat je water dan altijd exact dezelfde Ph en dergelijke heeft en ziekten geen rol spelen. Tjah als je daar de invloed van NO3 uithaalt dan kun je er in de praktijk simpelweg niets mee. De belangrijkste vaardigheid in het lezen van wetenschappelijke literatuur is eigenlijk nog altijd de interpretatie van wat er geschreven staat. Anders krijg je dat krantenkoppen effect met overdreven koppen. De leukste die ik daarvan ken is de volgende; collega gebruikte de microfoon input van zijn telefoon om een (bestaand) meetsysteem voor kankercellen uit te lezen en ze schreven dat in een klein artikeltje op. Voor hij het wist was de krantenkop iets in de richting van "universiteit spoort kanker op met smartphone". :D

Hoe dan ook ik heb alsnog de cacatuoides gekozen ipv de agassizii omdat ik die net nog wat leuker vond toen ik voor de bakjes zat te kijken. An sich verandert dat vrijwel niets aan het probleem. Maar ik heb mijn bemesting terug gebracht naar een kwart van wat normaal bij de EI methode word toegediend, dat zijn waarden die genoeg mensen zonder actieve bemesting halen. Voorlopig gaan we het zo doen en eens kijken hoe de vissen daarop reageren.

Ik waardeer iedereen z'n input :)
 
De belangrijkste vaardigheid in het lezen van wetenschappelijke literatuur is eigenlijk nog altijd de interpretatie van wat er geschreven staat. Anders krijg je dat krantenkoppen effect met overdreven koppen. De leukste die ik daarvan ken is de volgende; collega gebruikte de microfoon input van zijn telefoon om een (bestaand) meetsysteem voor kankercellen uit te lezen en ze schreven dat in een klein artikeltje op. Voor hij het wist was de krantenkop iets in de richting van "universiteit spoort kanker op met smartphone". :D
Voorbeelden genoeg van in de aquariumwereld. :D
 

Terug
Bovenaan