Wat is er nieuw

apistogramma agassizii mannetje of vrouwtje?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Oertje
  • Startdatum Startdatum
O

Oertje

Guest
hey! met veel interesse heb ik als niet-lid dit forum geraadpleegd. nu ik een vraag heb toch maar lid geworden!

ik had 2 apistogramma's, een koppeltje. nu is er helaas een overleden. ik wil de overgebleven graag een nieuwe partner geven. ik ben er echt niet heel zeker meer van of het een mannetje of een vrouwtje betreft. ik denk een vrouwtje, misschien kan iemand me dit beter vertellen? onderstaand een foto van het eenzame visje

apistogramma.jpg

apistogramma_2.jpg

groetjes, bart

Welk formaat heeft dit visje Bart?

~ Ivo

PS: een mannetje en vrouwtje bij elkaar zetten vormt zeker nog geen koppel. Belangrijk om te weten. Sowieso kun je de agassizii eigenlijk beter in harem houden als je aquarium dat toelaat. Wat is het formaat en wat zijn medebewoners?

een centimeter of 4.. het betreft een bak(je) van 60cm en zijn medebewoners zijn 5 cory's albino en 8 neotetra's

Welkom Bart,

Ik zou zeggen dat je eenzame visje een vrouwtje is. Ik vind het beestje er eerlijk gezegd niet goed uitzien. Ze is erg mager en de verhouding van de ogen ten opzichte van het lijfje vind ik vreemd. Je hebt kans dat het visje nog wat opknapt met wat soortgenoten en afwisselend (diepvries)voer.

Zoals Ivo al zei, kan je deze apistogramma beter in harem houden (1m2v). Mijn man beschikt zelfs over 3 vrouwtjes. Hij is er maar druk mee haha. Ik heb nog nooit echt een koppel gehad met de Agassizii.

Mvg Robin

Toch twijfel hier.

Als het visje werkelijk 4 cm is zijn de ogen inderdaad wat groot en is het visje magertjes.
Is ze nog maar 3 cm (en je zit er makkelijk naast in zo'n glazen bak) dan valt het allemaal wel mee. Kleine visjes hebben in verhouding grote ogen (het zwart om het oog vertekent ook erg) en kleine agassizii dames zijn nu eenmaal rank gebouwd, ook al mag ze wat voller dat zeker.

Ter vergelijk, hieronder een dametje van ons van ca. 3 cm, ook grote ogen met de zwarte omlijning erbij en nog niet zo vol:

ag-07_zps3a26c62b.jpg

Maar wat ik niet zo goed begrijp Bart is het volgende. Je hebt het erover dat je een 'koppeltje' had, een mannetje en vrouwtje dus, e er is er eentje heengegaan. Dan zou je toch weten welke?

~ Ivo

Hartstikke bedankt voor de reacties,

Ik had de vissen ook pas 2 weken, gekocht bij een andere aquarium zaak omdat ze bij m'n vaste de red agassizii niet hadden, en die soort wilde ik juist zo graag.. Ze werden me ook verkocht als kleine vissen die nog een stuk zouden groeien, dus 3 cm is bij nader inzien correcter.. Nu ik er nog eens goed over na heb gedacht weet ik wel zeker dat het het mannetje is die overleden is. Dus daar ben ik zo goed als zeker uit.. Wilde graag bevestiging zodat ik straks geen mannetje erbij zou zetten..

vrijwel direct merkte ik op dat het mannetje schrikachtig rondzwom in een hoekje en soms lag te happen op de bodem.. Ik terug naar de betreffende winkel om uit te leggen dat m'n visje waarschijnlijk ziek gekocht is, met de intentie om ze te waarschuwen dat er misschien ziekte heerst in de bak waar hij uit kwam.. Vervolgens kreeg ik een grote mond dat het aan mij lag en ik maar iemand anders moest lastig vallen.. Vervolgens heb ik nog een snelle werp over de bakken geworpen en zag ik een tweetal dode otocinclussen drijven.. Ik zei er wat van en me werd verteld dat die halve prijs zijn.. Daar kom ik dus nooit meer.

Ondertussen zat ik thuis met de vreemd bewegende vis en ik dacht aan een schimmeltje.. Heb een quarantaine bak geleend van een vriend en daar amandelboombladeren in gedaan. Daar dat werkte in het verleden met een Sumatraan met een schimmeltje.. Mocht helaas niet baten en is van de week overleden..

Zal ik nu (bij een andere zaak) een mannetje en een vrouwtje red agassizii halen? Een harem is naar ik lees een beter idee.. Of is 60cm bak daar te klein voor en zal ik op zoek gaan naar een nieuw huisje voor de agassizii?

Groetjes bart

Mascha&Ivo zei:
Toch twijfel hier.

Als het visje werkelijk 4 cm is zijn de ogen inderdaad wat groot en is het visje magertjes.
Is ze nog maar 3 cm (en je zit er makkelijk naast in zo'n glazen bak) dan valt het allemaal wel mee. Kleine visjes hebben in verhouding grote ogen (het zwart om het oog vertekent ook erg) en kleine agassizii dames zijn nu eenmaal rank gebouwd, ook al mag ze wat voller dat zeker.

~ Ivo

Nu ik nogmaals goed naar de foto's heb gekeken begin bij mij de twijfel ook toe te slaan. Ik heb ook de double red variant en bij mijn vrouwtjes is er erg weinig rode kleur in de vinnen te ontdekken. Eigenlijk zien ze er hetzelfde uit als jouw vrouwtje Ivo. Overwegend geel dus (mooie foto trouwens). Het 'vrouwtje' van Bart heeft daarintegen overduidelijk rood getinte vinnen.
Als het toch een man blijkt te zijn, vind ik het diertje te klein, te mager en uit verhouding. Ik vind het visje er gewoon niet gezond uit zien. Misschien is het een optie om dit visje terug te brengen en elders wel een gezond harem vandaan te halen?

60cm Vind ik wat aan de krappe kant voor deze apistogramma maar zonder al te veel bijvis moet het te doen zijn. Zorg je ook voor wat legholen? Ik heb bijvoorbeeld 2 halve kokosnootje per vrouwtje. Hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt.

Gr Robin

Er zijn vrouwtjes met veel oranje/rood in hun vinnen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=sBljV0HnWXI[/video]

eigenlijk bij elke dwerg heb je een vaste herkenningspunt man/vrouw. Is het einde van de rugvin rond of een scherpe punt. Dat laatste geld voor een man. Verder zijn 'double red' en 'fire red' en dat soort variaties kweek vormen.
Ik vind dit visje wat magertjes voor een dwerg. Voet het wat bij met rood of witte muggenlarven. Liefst levend.

Verder, happen in de grond is normaal gedrag voor cichliden. Cichliden gebruiken zand om de kieuwen te poetsen.

Tot slot, in een 60cm zou ik het houden bij een paar, bij een harem in zo'n kleine omgeving ga je concurrentie en onderlinge strijd ontwikkelen door afbakening van territorium.

Overigens heb ik een sterk vermoeden dat dit een dame is.

Mannen hebben vaak wel een puntigere rugvin, vaak zijn de borstvinnen ook wat langer ontwikkeld.

Maar ik heb zeker wel een aantal vrouwelijke dwergcichliden gehad (Mikrogeophagus ramirezi en altispinosus) met een verlengede vinstralen. De vinnen blijken dus niet altijd even betrouwbaar te zijn.

Bij Apistogramma's zou ik zeggen dat de vrouwen vaak wel zwart in de borstvinnen hebben, al is dat ook niet altijd even goed te zien (bij bv. stress verdwijnen de zwarte strepen in de borstvinnen bij mijn vrouwtjes).
Vaak hebben Apistogramma vrouwen ook wel een typische lichaamsbouw. Kort en gedrongen. Al zal dat ook niet bij alle vrouwen zo zijn en zullen er vast ookn mannen zijn die dat ook wel hebben.

Ik heb zelf een koppeltje Agassizii.
Mijn eerste koppeltje waren, dacht ik en de verkoper toen, toch twee vrouwen. Dus, een man erbij en dan een harem.
Zodra de man erbij kwam bleek 1 van de vrouwen ineens toch een man te zijn! Dus toen had ik ineens 2m en 1 v...
De kleine man ontwikkelde zich echter niet goed, hij bleef dun en kleiner dan de andere man, uiteindelijk is deze ook overleden. De andere man is prachtig gegroeid en mooi geworden. Het vrouwtje moet helaas niet veel van hem weten, hoe hij zijn best ook doet. Dus wat dat betreft klopt het inderdaad dat een m en v niet per definitie een koppel vormt.

Mijn vrouw heeft soms, net als jouw foto, ook heel veel rood. Dat wisselt enorm, soms is ze knalgeel.
Ik vind de rugvin wel wat lang een ook puntig uitlopen, alleen is dat wat lastig te zien op je foto.
Ook de ogen vind ik wat dik lijken, zeker op de tweede foto. Als je van boven kijkt, puilen ze dan wat uit?
Als dat zou is zou er sprake kunnen zijn van een bacteriele infectie?
Maar het beestje kan natuurlijk ook gewoon grote ogen hebben! ;-)

Thijssen_S zei:
De andere man is prachtig gegroeid en mooi geworden. Het vrouwtje moet helaas niet veel van hem weten, hoe hij zijn best ook doet. Dus wat dat betreft klopt het inderdaad dat een m en v niet per definitie een koppel vormt.
Dan heb jij dus ook geen 'koppel':
Thijssen_S zei:
Ik heb zelf een koppeltje Agassizii.

Overigens ook een beetje vreemd, gevoelsmatig gezien, om bij een soort waar de man uitgesproken polygaam is (een haremvormende soort dus) van een koppel te spreken.

~ Ivo

Ik denk dat er ook bij een haremvormende vissoort wel gesproken kan worden van een koppel op het moment dat er echt sprake is van 1 m en 1 v, zelfs als dat elkaar een beetje tegenspreekt. Een koppel bestaat uit een setje van twee, haremvormend of niet.
Helaas matched het dus niet, en nee, ze vormen dus geen koppel ;-).
Wie weet, misschien bloeit de liefde ooit nog op!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan