Wat is er nieuw

apistogramma agassizii soorten

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
4,206
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ga toch proberen om een antwoord te krijgen/ vinden. Ik ben bezig met mijn aquarium in te richten van 2m x 0,6 x0,4. Het heeft eerst een maand met planten gedraaid, er zitten nu een aantal soorten vissen in, maar ik wil er ook nog graag wat dwergcichliden bijzetten. Ik zou ze normaal gesproken al gehad moeten hebben, maar ze zijn bij mijn aquariumwinkel (aquarium Coenen in Best -iemand ervaring mee toevallig?- niet leverbaar momenteel.
Ik wilde graag apistogramma agassi fire red, maar al internettend kwam ik ook nog andere kleurslagen (?) ondersoorten(?) tegen. Heeft iemand ergens een linkje waarop die verschillende ondersoorten terug te vinden zijn?

N.B. wat ik nu in mijn bak heb: 13 keizertetra's (Nematobrycon palmerii), momenteel 2 Pterophyllum red shoulder (ik wil er eigenlijk 7, maar 5 zijn aan bacteriële kruisbesmetting overleden, dus er komen er weer terug 5 bij, via q-bak) 1 pleco, koppeltje ancistrus gold, siamese algeneter gold, 2 diamantgoerami's, 1 labeo frenatus 1 muis botia 2 clownsbotia's, 5 corydoras aeneus, corydoras panda. (De panda en de muis waren niet helemaal de bedoeling, maar ze mogen blijven zolang ze zich happy voelen.)
Hier wil ik dus bij: apistogramma agasizii harempje en laetacara curviceps.

Graag wat reacties!
 
Dit zijn alle agassizii ondersoorten en complexgenoten:
Apistogramma agassizii
Apistogramma agassizii (Japurá)
Apistogramma agassizii (Juruá)
Apistogramma agassizii (Leticia)
Apistogramma agassizii (Putumayo)
Apistogramma agassizii (Red)
Apistogramma agassizii (Tamshiyacu)
Apistogramma agassizii (Tefé)
Apistogramma agassizii (Tigre)
Apistogramma cf. agassizii (Ampiyacu)
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam)
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Apeú
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Careiro
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Curuaí
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Itaituba
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) Lagoa Janauacá
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) - Madeira
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Manaquiri
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Tapajós
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Tapajós Rotrücken/Red-back
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Tocantins
Apistogramma cf. agassizii (Broad Black Caudal Seam) – Xingu A. cf. agassizii (Marañon)
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net)
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) - Alenquer
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) – Januari
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) - Jari
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) - Negro
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) - Nhamundá
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) - Trombetas
Apistogramma cf. agassizii (Netz/Net) - Urubu
Apistogramma cf. agassizii (Pastel)
Apistogramma cf. agassizii (Purus)
Apistogramma gephyra
Apistogramma cf. gephyra (Rio Curuá)
Apistogramma cf. gephyra (Santarém)
Apistogramma sp. "Blauspiegel/Blue-spangle"
Apistogramma sp. "Tefé"
Apistogramma sp. "Vitória do Xingu"

In deze lijst zitten echter niet de nakweek kleurslagen en behalve de Tefé's en met een beetje geluk een Netz local zul je de meeste ook niet vinden in de handel.
 
Machies, wat een boel!

Zijn meerdere apistogramma's in één (mijn) bak onder te brengen als ze genoeg verschillen van kleur? Dan laat ik misschien de laetacara vallen.
 
Mag ik vragen waarom je apisto's en laetacara's wil toevoegen? Volgens mij is de bak al redelijk vol maar heel eerlijk houdt ik niet zo van dit soort ratjetoes. Da's persoonlijk dus voel je niet aangevallen 😉. Maar ik denk dat de apisto's best wel last zullen hebben van die andere vissen zoals botia's. En die gourami's en maanvissen? Gaat/ging dat goed met elkaar? Of hebben ze nog geen paarneigingen/nestjes?
Coenen btw is een goede zaak en hebben toch eigenlijk zeer regelmatig apisto's voorradig.
 
Ik weet t, t is een zooitje, maar de toevoeging van de cichliden is vanwege het kleuraccent (de ancistrussen zie je eigenlijk zelden) en vanwege hun gedrag.
De gourami's hebben wel paarneigingen, de maantjes zijn nog te jong. De gourami's jagen wel de maantjes weg bij het voer, maar ik voer altijd aan twee kanten, dus dat geeft geen problemen.
 
De belangrijkste reden waarom ik de apisto's graag heb, is dat ik het een heel erg mooi en leuk visje vond en dat ik in feite van hun behoeften ben uit gegaan, en daar het aquarium op ontworpen en gebouwd heb en de verdere vissen heb uitgezocht. Dan is het ook zo wat om ze er niet in te hebben...
 
Om te beginnen: absoluut 'chapeau' dat je hier op het forum om raad vraagt vóórdat je nieuwe vissen in huis haalt!

Héél véél mensen halen eerst vissen in hu8is die ze mooi vinden en komen pas met vragen als de problemen al begonnen zijn.
Ik ga eens even kijken hoe ik je kan helpen ...

Ik denk dat je in jouw bak, in ieder geval gelet op de afmetingen (2 meter, 600 liter), zéker een harem of zelfs een groep Apistogramma's kunt houden.
Twee verschillende soorten zou ik persoonlijk niet doen, ze zijn weliswaar klein maar qua gedrag toch wel degelijk èchte cichliden, dus territoriaal. In een groep van dezelfde soort gaat het vaak wel goed omdat dan de agressie over meerdere vissen wordt verdeeld.
Je zou ook kunnen kiezen voor een harem Apistogramma's en een koppel dwergcichliden die zich meer in de middenlaag ophouden, zoals Laeticara dorsigera (die is qua temperatuur makkelijker te combineren met je andere vissen en bovendien makkelijker te krijgen dan L. curviceps) of Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide).

Maar ik zou je absoluut aanraden de rest van je bestand op orde te brengen vóórdat je Apisto's in je bak gaat zetten.
Want bij je huidige vissenbestand zie ik toch wel wat problemen aankomen.

Wat je nu hebt is dus:
- 13 Nematobrycon palmeri (keizertetra)
- 2 Pterophyllum scalare sp. 'Manucaperu Red Shoulder', worden er 5 of 7
- 1 pleco (ik weet niet welke soort je daarmee bedoelt)
- 1 koppel Ancistrus cf. cirrhosus sp. 'Gold'
- 1 Epalzeorhynchus siamensis (siamese algeneter)
- 2 Trichopodus leeri (diamantgoerami)
- 1 Epalzeorhynchus frenatus
- 1 Yasuhikotakia morleti (muisbotia)
- 2 Chromobotia macracantus (clownbotia)
- 5 Corydoras aeneus,
- xxx Corydoras panda

Daarmee heb je vrij veel soorten die met name op of nabij de bodem vertoeven: A. cf. cirrhosus, E. siamensis, E. frenatus, Y. morleti, C. macracantus, C. aeneus en C. panda. Daar zijn dan ook de problemen te verwachten, zéker als er ook nog eens dwergcichliden bij komen.
Bovendien leven de meeste daarvan (eigenlijk alle behalve E. frenatus) het liefst in een groep. Verder zal een koppel A. cf. cirrhosus al heel snel voor meer nakomelingen zorgen dan je wilt, en zul je maar moeilijk van het overschot kunnen afkomen (er is héél veel aanbod, zelfs weggeven op Marktplaats is lastig).
Als je voor Apistogramma's wilt kiezen zou ik het hooguit op de E. frenatus en één andere soort houden. Persoonlijk zou ik dan voor de clownbotia kiezen; een heel mooie vis en dit is een van de weinige bakken in Nederland waarin een groep van deze prachtige vissen zou kunnen. Een enkele Ancistrus of andere harnasmeerval zou er dan nog best bij kunnen.

De combinatie met maanvissen levert meestal geen problemen op àls er genoeg schuilmogelijkheden bij de bodem zijn. Volwassen maanvissen eten weliswaar kleinere vissen maar zijn alleen echt agressief als ze een nest hebben. Dan verdedigen ze een territorium van pakweg 60 cm. In jouw bak blijft er dan genoeg ruimte over voor de andere vissen.

Ook T. leeri zal geen problemen geven. Zonder nesten zwemmen ze bovenin de bak gewoon gezellig langs de maanvissen, en bij een nest gaan de maanvissen naar de bodem en de diamantgoerami's nòg meer naar de oppervlakte. En Apistogramma's zullen ze sowieso vrijwel nooit tegenkomen.

In het midden heb je momenteel eigenlijk alleen de school van 13 N. palmeri.
Dat is een heel leuke en best actieve vis. Ik vind 13 stuks in een 2m-bak best weinig dus het zou best meer kunnen, maar dan is er een keuze die je zult moeten maken.
Je kunt voor een behoorlijk grotere school keizertetra's kiezen, maar je zou ook voor 2 scholen kunnen kiezen. Ook hiermee kun je voor kleur in je bak zorgen.
En dan denk ik met name aan een soort die òf heel slankgebouwd òf juist heel hooggebouwd is (want N. palmeri zit daar net een beetje tussenin) met complementaire kleuren, dus veel rood of veel blauw. Opties zijn bijvoorbeeld Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra), Hyphessobrycon columbianus (Colombia-tetra), H. flammeus (rode rio), H. sweglesi (rode fantoomzalm) of Melanotaenia praecox (dwergregenboogvis). Maar: de keuze is reuze!

Kort samengevat: in jouw bak is heel veel moois mogelijk, maar om dat te bereiken zul je wel afscheid moeten nemen van een aantal van je huidige vissen.
Ik ben dan ook héél benieuwd hoe je bestand èn je bak (foto's!) eruit gaan zien.
 
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!

Met Pleco bedoel ik Hypostomus plecostomus.
Ik heb 1 panda, die zich aangesloten heeft bij de rest van de corydorasjes.
Ik ben er vannacht behoorlijk mee bezig geweest. Ik heb iig al besloten om af te zien van de laetacara. Ik heb de indruk dat die niet echt toevoegt en dan maakt ie dus de bak alleen maar voller.
Ik heb erg veel schuilplaatsen op de bodem: ik heb 2 bloempotjes en plastic buisjes in gegraven, ik heb veel planten waartussen ze zich kunnen verschuilen en meerdere stukken kienhout.

Ik ben aan het denken over een tweede bak, en het oorspronkelijke plan was dat de clownsbotia's daar dan in gaan. Helaas sneuvelde mijn verwarmingselement bij het overhuizen van mijn meterbak naar de 2m bak, dus moesten ze daarbij in. Anders hadden ze nog een jaartje in mijn meterbak gezeten en dan naar die nieuwe nog te maken bak. (Ze zijn nog niet zo groot)
Ik heb dan ook een vraagje: kun je zonder de inrichting van een aquarium eruit te moeten halen, nog bodembewoners als clownsbotia's eruit vangen zonder vreselijk veel stress te veroorzaken?
Als dat zo is, dan kunnen zij eruit (en evt pleco of de ancistrussen) en naar die nieuwe bak en dan is denk het bodembestand al een stuk beter.
 
Ok ,ik ben inmiddels een eind aan het googlen en rondneuzen enzo geweest. Het zal wel gaan lukken om de clownbotia's eruit te vangen. Dan is mijn bodembestand al een stuk kleiner.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan