Wat is er nieuw

Apistogramma borelli bakje van 4ndr3

4ndr3

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Leeftijd
57
In de kamer die ik gebruik voor het thuiswerken staat al jaren een quarantaine bakje. Deze heeft laatst nog dienst gedaan om een kweekje L519 in op te laten groeien en staat sindsdien "leeg". Nu schreeuwt een lege bak natuurlijk om ingericht te worden. En mocht ik daarna een quarantaine bakje nodig hebben, dan is dat weer een mooie reden om een extra bakje te halen.

Het aquarium is een Eheim aquastar van 54 liter met het standaard meegeleverde binnenfilter, verlichting en verwarming. Het aquarium heb ik ingericht als een soort van ondergelopen stukje bosgrond, naar voorbeeld van een filmpje dat ik op YouTube tegenkwam.

De inrichting bestaat uit een laagje filterzand, enkele op stenen geplakte takken, een stukje kienhout, wat losse takjes en een laagje catappa bladeren met een paar elzenproppen. Aangevuld met een klein leghol en een keramische halve kokosnoot. Als beplanting heb ik een tweetal anubias, een stekje bucephalandra, een paar uitlopers vallisneria spirales en een plukje chrismas moss vanuit de grote bak toegevoegd.
Daarnaast heb ik een stekje van de drakenklimop van bovenaf door een opening in de deksel in de bak gehangen. Eens kijken of hij het gaat doen.

20251221_145303.jpg

Na 2 dagen waren de bladeren en losse takjes gezonken en ziet het er al wat beter uit.

20251222_170427.jpg

Omdat het filter constant heeft gedraait durfde ik het wel aan om na enkele dagen vissen toe te voegen. De bezetting bestaat uit 2 baby L519 die ik in het voorfilter van de grote bak tegen kwam. Als ze een centimeter of 3 zijn mogen deze op zoek naar een nieuw huis.

Screenshot_20260110_153849_Gallery.jpg

Inmiddels zitten ook de nieuwe bewoners twee weken in het aquarium en beginnen ze een beetje op kleur te komen.

Een "paartje" Apistogramma borelli Paraguay als hoofdbewoner. De grootste is zo'n 2,5cm de kleinste 2cm.

20260104_123747.jpg

20260104_123848.jpg

Als dithervisjes een schooltje Hyphessobrycon amandae.

20260104_124212.jpg

En een handje vol red sakura garnalen om samen met de slakken het overgebleven voor weg te werken

20260104_124044.jpg

De temperatuur is 21,5 graden en ik ververs 3 liter per dag. Eens kijken of het me op deze manier lukt om apistogramma's langer dan een half jaar in leven te houden. In de grote bak is het me met verschillende soorten apistogramma's nooit gelukt, maar daar waren ze nooit de hoofdbewoner. Dit keer probeer ik alles op hun af te stemmen. Op dit moment eten ze vlokvoer, klein granulaat en knabbelen ze aan witte muggenlarven. Diepvries artemia en daphnia gaan er ook in als koek.

Het bakje staat er op dit moment zo bij

20251231_122256.jpg
20251231_122307.jpg

Leuk bakje, ik hoop alleen wel dat de garnalen niet door de Borelli’s worden opgesnoept. Apisto en garnalen zijn volgens mij niet zo’n gelukkige combi.

Leuk bakje, ik hoop alleen wel dat de garnalen niet door de Borelli’s worden opgesnoept. Apisto en garnalen zijn volgens mij niet zo’n gelukkige combi.
Ik weet wel zeker dat de garnalen zullen verdwijnen als de apistogramma's groot genoeg zijn. Mocht het eenmaal zover zijn, dan voeg ik een paar amano's toe vanuit de grote bak. Ik heb nu gekozen voor de red sakura, omdat de amano's 2x zo groot zijn als de apistogramma's op dit moment. En dat vond ik er echt niet uitzien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan