Ik heb ook even gekeken en volgens de klimaatinfo is de gemiddelde watertemperatuur zelfs 28-30 graden.
De vraag die nu bij me opkomt is: als ze in de natuur in bepaalde omstandigheden leven, wil dat dan ook zeggen dat dit de meest ideale omstandigheden zijn? In hun leefgebied is de ph volgens Seriously fish behoorlijk laag (tot Ph 4). In heel veel aquariums zullen ze ook niet op deze ph gehouden worden.
Ik vind dit een erg lastig vraagstuk. Het enige wat ik daar zelf concreet over kan zeggen is dat ze bij mij op ph 7 en 22-23 graden zitten (zal in de zomer wel wat oplopen) en dat ze het daarop, zover ik kan zien, goed doen. Maar ja, ik kan ze natuurlijk niet vragen of ze het koud hebben 😉
Wat ik misschien zou kunnen doen is het volgende: ik ga zo de bodem vervangen van het aquarium waar ze inzitten. Ik zou ze alvast in de Rio kunnen zetten (zelfde temperatuur). De ervaringen, die ik gelezen heb, is dat ze in een groter aquarium meer baantjes gaan trekken. Mochten ze na een aantal dagen/week dan nog steeds een beetje rondhangen i.p.v. zwemmen, dan zitten ze waarschijnlijk te koud.
De temperatuur is in beide aquariums hetzelfde en dit geldt ook min of meer voor de waterwaardes, dus ze worden er niet echt slechter van (als 22-23 graden te koud is, dan zitten ze nu ook te koud). Als het goed gaat, hoef ik ze maar ��n keer te vangen en ze kunnen gelijk naar een nieuw aquarium i.p.v. dat ze een tijd in een emmer moeten zitten.