Wat is er nieuw

Apistogramma borelli en Boraras brigittae

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Is er iemand die ervaring heeft met de combinatie Apistogramma borelli en Boraras brigittae?
Gaat dat goed samen of zien de Borelli's de Rasboras als een lekkere snack?

Alvast bedankt!

Ik heb geen ervaring met de combinatie maar ik denk dat borelli ze wel met rust laat. Alleen moet de brigitae niet te koel. 23 graden is echt wel de minimale temperatuur. Borelli mag wel wat koeler. Qua temperatuur past danio margaritatus beter.

Ik heb anders een flinke poos de Boraras brigittae op 20/21 graden gehouden. Geen uitval, alleen ze waren wat rustiger dan toen ik ze op 24 graden hield, maar dat is met de meeste vissen zo.

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik twijfel inmiddels ook of ze wel zo warm moeten. Seriously fish heeft het over 20-28 graden en zelf heb ik ze nu op 22-23 graden zitten en dat gaat prima; ze zijn alles behalve schuw, mooi op kleur en best actief, rekening houdend met het feit dat het niet super drukke vissen zijn.

Verder denk ik dat ze (mits ze niet opgegeten worden) wel eens heel goed bij de Borelli's zouden kunnen passen. Ze zwemmen vooral middenboven, waardoor ze elkaar niet in de weg zitten, het zijn geen drukke zwemmers en het zijn geen eierrovers, dus op dat gebied zullen er ook niet zo snel conflicten ontstaan.
Optisch lijkt het me ook een mooie combinatie, dat de Borelli dan duidelijk de grootste vis en hoofdbewoner is.

Ik had me inderdaad vergist in de temperatuur, voortaan toch even nakijken voor ik iets uit het hoofd zeg. Denk inderdaad ook dat het een prachtige combinatie is. Rood bovenin en blauw en geel op de bodem.

Nou, er wordt heel erg vaak gezegd dat Boraras brigittae warm gehouden moeten worden, dus ik vond die opmerking helemaal niet zo gek. Ik denk eerder dat hier langzaam andere inzichten over aan het ontstaan zijn. Op dat gebied passen ze dan ook weer goed bij de Borelli's want hiervan staat in de boeken dat ze warmer moeten, terwijl ik hier op het forum gelezen heb dat dit niet waar is 😉

Als ik me niet vergis heb ik ergens op de computer een bestand staan met watertemperaturen in de peat swamps in Zuidoost-Azi� waar de brigittae's vandaan komen. Nu even geen tijd, maar zoek het er straks even bij.

~ Ivo

Super! Ik ben benieuwd.

Staat toch wat minder info in dan ik dacht. Het gaat om 4 locaties in Sarawak, Borneo gedurende de maanden juli, augustus en november 2009.
Minimum- en maximumtemperatuur waren 26.85 resp. 32.90 �C. Gemiddelde temperatuur was 28.59 �C. Om meer te weten zou je eigenlijk dus nog klimaatinformatie van Borneo moeten hebben. Ik weet wel dat er een regenseizoen (of twee per jaar) is, maar het schijnt er altijd wel vochtig te zijn. Klimaatinfo vond ik hier. Dat komt aardig overeen.

B. brigittae komt volgens mij van Zuidwest Borneo, dus op een iets andere plek, al is dat vooralsnog weinig reden om te denken dat het ook meteen om een fors ander klimaat gaat.

Oftewel: ik ben benieuwd naar informatie die zou suggereren dat het helemaal niet zo warm hoeft te zijn.
Waarop baseerde Corydorasfan zich bijvoorbeeld om ze zo koel te gaan houden?

~ Ivo

Ik heb ook even gekeken en volgens de klimaatinfo is de gemiddelde watertemperatuur zelfs 28-30 graden.

De vraag die nu bij me opkomt is: als ze in de natuur in bepaalde omstandigheden leven, wil dat dan ook zeggen dat dit de meest ideale omstandigheden zijn? In hun leefgebied is de ph volgens Seriously fish behoorlijk laag (tot Ph 4). In heel veel aquariums zullen ze ook niet op deze ph gehouden worden.

Ik vind dit een erg lastig vraagstuk. Het enige wat ik daar zelf concreet over kan zeggen is dat ze bij mij op ph 7 en 22-23 graden zitten (zal in de zomer wel wat oplopen) en dat ze het daarop, zover ik kan zien, goed doen. Maar ja, ik kan ze natuurlijk niet vragen of ze het koud hebben 😉

Wat ik misschien zou kunnen doen is het volgende: ik ga zo de bodem vervangen van het aquarium waar ze inzitten. Ik zou ze alvast in de Rio kunnen zetten (zelfde temperatuur). De ervaringen, die ik gelezen heb, is dat ze in een groter aquarium meer baantjes gaan trekken. Mochten ze na een aantal dagen/week dan nog steeds een beetje rondhangen i.p.v. zwemmen, dan zitten ze waarschijnlijk te koud.

De temperatuur is in beide aquariums hetzelfde en dit geldt ook min of meer voor de waterwaardes, dus ze worden er niet echt slechter van (als 22-23 graden te koud is, dan zitten ze nu ook te koud). Als het goed gaat, hoef ik ze maar ��n keer te vangen en ze kunnen gelijk naar een nieuw aquarium i.p.v. dat ze een tijd in een emmer moeten zitten.

Mascha&Ivo zei:
Oftewel: ik ben benieuwd naar informatie die zou suggereren dat het helemaal niet zo warm hoeft te zijn.
Waarop baseerde Corydorasfan zich bijvoorbeeld om ze zo koel te gaan houden?

~ Ivo

Verschillende databases. Seriouslyfish bijvoorbeeld, ze moesten toen samen met corydoras paleatus, gewoon geprobeerd en dat verliep prima.

Ik houd ze hier met Corydoras hastatus. Die zijn toch ook echt klein. Niets aan het handje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan