apistogramma borelli opal


N

neon

Guest
Ik heb een rio 125 (80cm) bij gekocht en daar gaan we nu dus iets leuks van maken. Bodem is iig zwart zand. Liggen 3 houtjes in en 1 stekje. Het begin is dus gemaakt.

De hoofdvis wordt de apistogramma borelli opal (met het rode hoofd)

Hou je deze in een 80cm nu als koppel, 1m/2v of is een groepje ook mogelijk(zeg 1m/3a4v)

1 soort vis is een beetje saai, dus wie roven er geen eitjes en wie houden de boel schoon? Merk dat ik dat toch wel lastig vind.
 
Hyphessobrycon amandae past goed bij het temperatuurbereik van de borellii.
1 man met 3 vrouwen kun je zeker huisvesten.
 
Ik had iig begrepen dat 2 mannen niet verstandig is, dus dat doen we sowieso niet.
De een zegt een koppel, de ander zegt een harem zodat de energie van de man beter verdeeld kan worden. Slim.
Maar 3 vrouwen kan ook, daar is de bak niet te klein voor?

Ik heb zitten kijken naar nannostomus ivm het kleine mondje maar ik vind de 'witte' visjes niet zo leuk. De morgenthaler (of hoe heten ze ook al weer) wel, maar de prijs is eeb beetje hoog als je een school nodig hebt.

Ik heb 6 baby corydoras sterbai waarvan ik natuurlijk nog niet weet of ze na hun dooierzak zullen blijven leven. Deze zouden er bij kunnen, maar laten ze legsels wel liggen.. keuzes keuzes..

Had jij niet ook borelli's M&I?
Hoe gedragen zij zich bij jou? Waar bevinden ze zich het liefst?
 
Gehad.

Bedoeld was trouwens 1 man 2 vrouwen moet zeker kunnen.
Nannostomus soorten matchen niet goed met temperatuurbereik, Corydoras sterbai ook niet.

Bovendien komen Apistogramma's in een 80cm véék beter tot hun recht als ze de bodem voor zichzelf hebben.
 
voor de apistogramma borrelli zou ik echt gaan voor een subtropische bak
ik heb deze soort zelf en mijn bak is in de winter 16-17 graden en in de zomer (op dit moment 26-27 graden) op dit moment heb ik ook jongen zwemmen
verder zou ik ze in een 80cm bak met 2 vrouwen houden en zeker geen andere bodem soorten met ze samen houden in dit formaat of je moet gaan voor de corydoras hastatus die maar deels op de bodem leeft en klein blijft en ook in het natuurlijke habitat van de borelli voorkomt.

soorten die je goed kunt samen houden met de borellii als je jongen wilt overhouden zijn de
hyphessobrycon amandae
aphyocharax nattereti
aphyocharax rathbuni
 
De borelli past idd niet bij wat ik allemaal al heb ivm de temperatuur, vandaar een nieuwe bak die om hen heen gekozen gaat worden.

Ik had dus ook niet opgelet dat de nannostomus niet past.
Ga de genoemde vissen nog opzoeken. Wij houden iig van opvallende kleuren, dus geen schutkleurtjes.

Het is lastig om vissen erbij te kiezen, want toen de ramirezi's alleen zaten was de schoonmaak iets wat me opviel. Het zijn niet echt poetsers.
Ga je kijken in de bak waar de corydorassen wonen, dan is het daar ontzettend schoon(woont ook nog een labeo die uit zijn panty springt als de vissen rommel maken met voer, die gaat als een dolle poetsen). Dus ik zit met een nadenkertje. Hoe regel ik dat bij de borelli.
 
niet troep op de bodem is juist wel goed voor de jonge vissen
voor de rest gewoon af en toe eens de ruit schoonmaken en een deel van de troep opzuigen met het verversen
kijk anders eens in mijn album (link staat onder mijn bericht)
daarin staat ook wel een filmpje van een vrouwtje met jongen
 
Ik heb het dan over poep en andere troep. Ik hoef in het grote aquarium niks schoon te maken want er is niks om schoon te maken.
Bij de ramirezi's moest ik echt wel om de paar dagen met een netje rond en ook stofzuigen. Hele bende maakte ze er van. Aten wel alg enzo, maar opruimen deden zo 0,0

Wat ik een leuk visje vind, maar mijn man wat minder, is de rasbora galaxy.
De kleuren rood, geel en misschien blauw.
 
Als poepjes je storen zou je er een bende blad en takjes in kunnen gooien. Dan vallen de poepjes niet meer op.
 
Wij hebben sinds kort ook een schooltje (24) hyphessobrycon amandae ofwel vuurtetra's. Zijn hele leuke en kleurrijke visjes. Bij mij scholen ze alleen niet echt, ze zwemmen gewoon allemaal los van elkaar de hele bak door :)
 
Mijn zoontje stond in de winkel bij de sterbai's te kijken en daar zaten gouden chinese danios bij. Ik had ze nog niet eerder gezien, maar moet zeggen dat ik ze wel leuk vind.
Zouden deze ook een optie zijn?
Wel rovertjes denk ik he?
 
Hoezo wil je visjes bij de borelli´s die geen eitjes eten?
Zo gaat het in de natuur ook, dus tenzij je ze koopt om echt te kweken zou ik me daar niet al te druk om maken.

Als poetsers raad ik je een schooltje Otocinclussen aan het zijn hele vriendelijke beestjes die je meestal bij elkaar zal zien ;)
 
Dat is wel de bedoeling ja.

Otocinclusjes hebben we ook sinds enkele dagen. Hele grappige beestjes. Zeker ook een optie voor in deze bak.
 
Ja ze zijn erg leuk, moeten alleen wel in een schooltje gehouden worden van minimaal 6/7 stuks :)
 
Chinese danios zijn heel erg geschikt, hebben een klein bekje en roven vrijwel niet, laten zelfs hun eigen jongen met rust. Ook de juiste temperatuur voor bij A. borelli.
 
+ als je een goed vrouwtje hebt kijken ze wel uit.
 
Weet je dat zeker Jelle, omdat ik las dat ze hun eigen legsel wel op eten. Of ben ik nu in de war met iets anders?

Ze worden richting de 4 cm? Dus net een tikkie groter dan de kardinaaltetra(las dat ze vroeger ook tetra werden genoemd?) welke wel roven. Tenminste die van mij jagen elkaar weg als er ergens eitjes te vinden zijn om er als eerste bij te kunnen zijn.
Omdat ik in deze bak niet constant een flirtend stel wil hoeven uithalen, zoek ik dus vissen die zo min mogelijk zullen roven.
 
Eieren eten ze inderdaad wel, maar ik zou het heel knap vinden als ze die van Apistogramma te pakken krijgen. Jongen laten ze echt met rust. Wat mij betreft is het ondanks de afkomst de beste 'ditter'. Kardinalen zijn inderdaad mini piranhas, die eten alles wat ze te pakken krijgen.
 
er is natuurlijk een verschil tussen eieren die in het rond vliegen en eieren die worden afgezet in een beschermde omgeving met een beschermende ouder erbij :deal:
 

Terug
Bovenaan