Wat is er nieuw

Apistogramma Borellii - zandhappen

Sven70

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2016
Ik heb sinds vorige week een harem Apistogramma Borelllii.
Nu weet ik van deze soort dat deze net zoals de meeste andere cichliden aan "zandhappen" doet. Dus een hap zand nemen om daar voedsel uit te filteren en dan weer uit te spugen.

Nu had ik oorspronkelijk zand op de bodem, maar heb dat er onlangs toch uit moeten halen omdat ik merkte dat er hier en daar verstikking van de bodem optrad. Ik heb in plaats daarvan op dit moment 1mm afgerond quartz op de bodem.

Het is wel de bedoeling op termijn in elk geval een deel weer door zand te vervangen (strandje gescheiden van het quartz met een plexiglas wandjes), maar dat is een projectje dat waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten.

Nu vraag ik mij af hoe erg het is voor de Borellii om het in de tussentijd met dit fijne quartz te moeten doen. Wat ik wel zie dat zowel het mannetje als de vrouwtjes met grote regelmaat een hap van het quartz nemen en vervolgens weer uit spugen, dus het lijkt er op dat ze ook op dit quartz hun natuurlijk gedrag vertonen.
Heeft er iemand ervaring hiermee?

Een plaatje omdat ik ze zo geweldig vind 🙂

borellii-m-1.jpg

1mm is natuurlijk niet heel grof.
Maar toch mis je een deel natuurlijk gedrag als je ze niet ook zand door hun kieuwen ziet spoelen.

Meneer is wel heel mooi op kleur :thumbs:

Je houdt ze onverwarmd hopelijk?

De stekker van de verwarming is er niet uit, maar staat heel laag. Temperatuur is rond de 21 graden nu.
Leek mij een mooie temperatuur die straks richting de zomer langzaam gaat oplopen. In de winter wil ik het een maand of drie nog een graadje of wat lager houden.

Een mooie borelli heb je, zandhappen doen ze regelmatig. Ze scharrelen veel over de bodem en laten dan zand door hun kieuwen gaan, maar doen dit niet de hele dag, ze kunnen ook uren in het water "hangen" zonder enige activiteit.
Ik heb ze ook en hou ze onverwarmd, dus op kamertemperatuur. Het water wordt dan alleen verwarmd door de tl buizen.
's Nachts koelt het water iets af, maar bij mij komt de temperatuur ook niet onder de 20 graden.
Leuk nog een borelli liefhebber, als je wil maak dan een fotoalbum van je aquarium, daar ben ik wel benieuwd naar.

groeten Albert

Ja, zit er wel aan te denken om een album te starten, al valt mijn bescheiden bakje wel een beetje in het niet bij sommige van die super mooie aquaria die jaar aar tussen ziet staan.

Zolang jij tevreden bent over je bakje zit het goed hoor. Smaken verschillen en ook een wat minder beplante bak kan heel mooi zijn 😉.

Waarom zou je geen album opzetten?

Zoals John zei, smaken verschillen, maar jij moet het mooi vinden.

En als jij het mooi en goed vindt, is het goed.

C�dric Vleminckx zei:
Waarom zou je geen album opzetten?

Zoals John zei, smaken verschillen, maar jij moet het mooi vinden.

En als jij het mooi en goed vindt, is het goed.

+1

groeten Albert

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan