Wat is er nieuw

Apistogramma Cacatoïdes is zijn vrouwtje kwijt

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Sinds een week is mevrouw cacatoïdes van de radar verdwenen. Heb ze iets meer dan een jaar gehad.

Zou het iets kunnen te maken hebben gehad met de L3(xx) Panaqolus die ik vorige maand gered heb van de toiletpot en die al vanaf dag één haar halve kokosnoot voor zich inpalmde ?

Ondanks dat ik aan de andere kant van het aquarium een tweede halve kokosnoot installeerde heeft ze daar nooit gebruik van gemaakt.

Nu is meneer Kakatoïdes dus weer vrijgezel. Kan hij nog een tijdje voort zonder vrouwtje(s) of kijk ik toch maar beter zo snel mogelijk uit naar een metgezellin ? Op het eerste zicht lijkt hij het zich niet aan te trekken en zwemt hij lustig tussen de rouwtetra's en de corydoras pandas.

Waarschijnlijk is het vrouwtje opzoek gegaan naar een andere schuilplaats, soms is dit onder een stuk hout of steen.
De mogelijkheid bestaat dat ze hier niet meer is uitgeraakt.
Opzich kan het mannetje alleen gehouden worden, al vind hij het vast fijner dat hij nog 2 vrouwtjes krijgt. (wanneer je slechts 1 vrouwtje aanschaft kan dat vrouwtje soms zo hard geintimideerd worden door het mannetje dat ze sterft van stress daarom dat men meestal meerdere vrouwtjes koopt daarom zijn ze ook harem vormers.

Ja dat was wat ik ook steeds hoorde dat ze in harem moeten gehouden worden. Nu de verkoper had ze toen als koper en verzekerde me dat een tweede vrouwtje niet nodig was en eigenlijk heb ik het mannetje NOOIT achter zijn vrouwtje zien jagen. Zal aan zijn karakter gelegen hebben denk ik 🙂

Ik heb net een koppel cacatuoides gekocht, op aanraden van de verkoper. Ik was eigenlijk van plan een harem te kopen, maar dat werd afgeraden. Dat zou concurrentie tussen de vrouwen kunnen geven, als er een koppeltje gevormd wordt. Een andere klant had zo net een vrouwtje verloren. Ik heb het dan maar bij dat koppeltje gehouden, verkopers die je minder meegeven dan je komt vragen, neem ik ook serieus. Ik hou het wel in de gaten, voorlopig houden het mannetje het redelijk rustig. Het vrouwtje heb ik, denk ik tenminste, wel haar reflectie zien aanvallen.

(...) als er een koppeltje gevormd wordt
wat nu juist niet gebeurt bij een haremvormer. In jouw Rio 180 is echt wel ruimte voor een harem (even los van andere eventuele bodembewoners). In de 121 van Herbstnebel idem.

wat nu juist niet gebeurt bij een haremvormer. In jouw Rio 180 is echt wel ruimte voor een harem (even los van andere eventuele bodembewoners). In de 121 van Herbstnebel idem.

Het blijft een uitdaging om tussen al het mogelijke advies je weg te vinden als beginner. Hoeveel vrouwtjes zou je aanraden in een Rio 180 met behoorlijk veel verstopplaats op de bodem? 2 of 3?

Zonder andere bodembewoners en wetende dat een vrouwtje een subterritorium claimt van ca. 30x30 moet drie kunnen, maar er zijn ook een aantal forumleden waar het met twee als wij ons niet vergissen uitstekend ging.

Mijn voorkeur gaat uit naar 3. Andere bodembewoners zijn er niet, tenzij je japonica-garnalen meetelt. Met 30x30 territoria is het op het nippertje, maar als ik de inrichting bekijk lijkt het me doenbaar. De zichtlijnen worden in elk geval voortdurend onderbroken. Bedankt voor jullie advies!

Heb gisteren de binnenfilter eruit gehaald zodat er meer plaats vrijkomt in de vision 260. Ik ga volgende week om 2 vrouwtjes zodat hij weer wat gezelschap heeft van eigen soort. Ondertussen heb ik 3 halve kokosnoten verdeeld over de lengte van de bak (links, midden en rechts). Ook in het stuk kienhout is een hol .
Ik heb op dit moment redelijk wat bodembewoners zoals een schooltje corydoras panda (12), ancistrus gold, tijgerpleco en een gewone pleco van 22 cm reeds, en wat japonica garnalen.

Wat ik me ook afvroeg is of je in een 121cm bak 2 soorten dwergcichliden kan houden en dan bedoel ik een holenbroeder en een substraatbroeder ?

Heb eergisteren 2 vrouwtjes bij em geplaatst en hij was gelukkig hoor. Onmiddelijk begon hij kleur te krijgen en deed hij stoer naar de vrouwtjes toe. Nu vandaag, de derde dag, laat hij ze wat meer met rust. 🙂

Heb eergisteren 2 vrouwtjes bij em geplaatst en hij was gelukkig hoor. Onmiddelijk begon hij kleur te krijgen en deed hij stoer naar de vrouwtjes toe. Nu vandaag, de derde dag, laat hij ze wat meer met rust. 🙂

Leuk te horen. Ik denk dat het hier ook nog goed gaat met de drie vrouwtjes. Denk, want ik kan lang niet alles interpreteren. Op een bepaald moment zag een van de vrouwtjes bv. erg 'bleek', ze was ook alle tekening vergeten, de dwarse streep op haar flank was niet meer te zien. De volgende dag zag ze er weer normaal uit. Het mannetje blijft hier trouwens alle vrouwtjes achterna zitten, telkens hij er eentje ziet. En vanavond merkte ik op dat één van de vrouwtjes voortdurende naar het zelfde plekje onder een steen terugkeert en daar de andere vrouwtjes vandaan houdt. Ik zag haar daar zelfs het mannetje een keer wegjagen.

De vrouwtjes verkleuren ook wanneer ze in broedvorm zijn, misschien is dat de verklaring?

Spannend in elk geval ! 😀

Ik weet niet hoe lang het gepast is in dit topic te blijven antwoorden, maar we zijn nu eenmaal al bezig...

Ik las dat ze meestal net meer kleur krijgen. Sinds een aantal dagen is eeen van de vrouwtjes niet meer weg te slaan van een of ander holletje. Ze jaagt andere er ook fel weg, zelfs de japonica's. En gedraagt zich anders naar het mannetje: ze gaat er nu zelf naartoe, keert dan haar buik naar hem en slaat met haar staart. dan keert ze weer terug naar haar plekje. Sinds vandaag doet een tweede vrouwtje dat ook, zij zit helemaal aan de andere kant van de bak. Ze zijn beide nu ook erg donker gekleurd, met veel tekening. Het geel op hun vinnen is ook feller.

Het mannetje lijkt niet goed te weten wat hij ermee mee aan moet 🙂. Hij volgt ze in elk geval niet. En zit vooral het enige vrouwtje achterna dat zich nog niet gesetteld heeft. Die heeft het niet onder de markt, ze wordt ook door de andere vrouwtjes achterna gezeten als ze te dichtbij komt, ik hoop dat ze zich snel ook een plekje kan toe-eigenen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan