Wat is er nieuw

apistogramma cacatuoides bakje van Klaas1

• Onderwerp starter Onderwerp starter klaas1
  • Startdatum Startdatum
K

klaas1

Guest
Geachte leden,

Na een tijdje geen aquarium te hebben gehad begon het toch weer te kriebelen. Het is uiteindelijk een rio125 geworden puur omdat ik geen tijd meer heb voor een groot aquarium.

Zoals het er nu voorstaat.

1234567.jpg

bak informatie;
25 Graden.
Er wordt over turf gefilterd.
Waterwaarden: nog geen meting gedaan.

De inrichting zal bestaan uit veel kienhout, zand als ondergrond, een rustige zachte verlichting, catappa bladeren, 2 kokosnoten etc.

Als visbestand komt er een harem apisstogramma cacatuoides in. Ik ben er nog niet uit of het 1 man met 2 vrouwen wordt of 1 man met 3 vrouwen. Aangezien de bak redelijk klein is, denk ik dat het er 2 worden maar ik hoor graag jullie advies.
Daarnaast wil ik er 1 of 2 L nummers in hebben die klein blijven. Ik heb bij verduijn cichlids een paar mooie gezien maar ik sta graag open voor jullie suggesties.

groetjes,

Ik ga mee met bovenstaande posts.... Pics please

Der kunnen er wel 2 in maar let op dat de algeneter de eitjes van je Apistogramma op kunnen eten.
En ik zou er nog een extra schooltje in doen voor afleiding.

Re: apistogramma cacatuoides bakje 80 cm

Leuke plannen en goed bezig!Ben benieuwd naar de foto's.

Twee vrouwen gaan bij mij nooit goed. De vrouwen gaan continue de strijd met elkaar aan, waarna de minder dominante vrouw voortdurend wordt opgejaagd.Dan zet ik er liever drie vrouwen in zodat de agressie wat meer wordt verdeeld.Maar in een bak van 80 cm twijfel ik zowel over een twee als een derde vrouw..

Meestal gaat het wel goed met twee vrouwen hoor.

klaas1 zei:
(...)
2 kokosnoten etc.
(...)
Daarnaast wil ik er 1 of 2 L nummers in hebben die klein blijven.
Dat mogen er een stuk meer zijn. Twee per vrouwtje is geen overbodige luxe. Als je daarnaast nog L-nummers wilt die holletjes claimen geldt dat des te meer.
Brengt me op de combi Apisto - L-nummers en dat is vaak geen ideale. Ik raad die combi af.

~ Ivo

aquariummark.jpg

Dit is de bak zoals die er nu voor staat. Meer bladeren zijn onderweg
en de rest van het kienhout is nog aan t zinken. Tevens heb ik vandaag
plantjes besteld. Het zijn de volgende geworden:

Alternanthera Reineckii 1x
Echinodorus Tricolor 1x
Vallisneria Torta 1x
Echinodorus Harbich 2x

Het idee is om met name achteraan het aquarium de planten te zetten,
en vooraan meer met hout en mos te worden. Daarom zijn het ook met name
grote planten geworden.

In verschillende bakken die ik heb gezien op dit forum is er wel een sprake van
een combinatie van appistogramma soorten met L-nummers, Voor zover ik
weet gaat dat goed?

klaas1 zei:
Alternanthera Reineckii 1x
Echinodorus Tricolor 1x
Vallisneria Torta 1x
Echinodorus Harbich 2x
Leuk plantensetje. Zet de reinecki wel onder de lampen, anders is de kans aanzienlijk dat deze niet voldoende licht krijgt, want dat wenst hij wel.

klaas1 zei:
In verschillende bakken die ik heb gezien op dit forum is er wel een sprake van
een combinatie van appistogramma soorten met L-nummers, Voor zover ik
weet gaat dat goed?
Dat een combinatie gemaakt wordt wilt niet zeggen dat het een goed idee is, en dat het ergens goed gaat betekent niet dat het bij jou niet fout kan gaan. Ik ken inderdaad ook de bakken waarin Apisto's succesvol met L-nummers worden gecombineerd, maar over het algemeen zijn dat toch de grotere bakken. Apistogramma's verdienen in een 80cm bakje de bodem voor zichzelf. We hebben ��n keer de combi gehad en dat doen we nooit meer. Ook in onze 1m20 bak hebben we geen combinatie tussen Corydoras, L-nummers en bodemgerichte dwergjes willen maken. De reden staat heel goed omschreven in een email die ooit of het forum stond:
As you indicate; to combine Corydoras with Apistos usually is a bad idea. The Apistos will defend their territory, trying to chase the Cory's away.The latter don't understand their behavior, and keep coming back, again and again. At last, the Apisto will try to attack the only and most vulnerable part of the "armored" Corys; their eyes. Corys without eyes is not nice to look at.
So both species are stressed most of the time, and the Corys sometimes badly hurt.
Corys also sometimes eat small Apisto fry.
You could always find people saying that this combination works fine in their tank, but bad things happened so often that I NEVER recommend the combination.
In the nature, I've never found Corys and Apistos living together. Sometimes they, of course, are trapped in the same rest water pool during the dry season, but that doesn't mean they live together usually. Corys usually are found in the big rivers, while Apistos live in the forest creeks. I've found Corys of the long-nose types in the same small forest creeks as Apistos; no-shoaling species like C.fowleri and C. semiaquilus. These Corys are territorial, and live at least 1meter apart from each other most of the time. But I found them almost 100 meters away from the nearest Apisto.

I've tried dwarf-Corys like C.pygmaeus together with Apistos. That works much better, the Corys are not hurt. But they are not happy; they usually are chased away from all the hiding places, and end up lying all together in the open. They don't breed, and don't look happy.

The L-numbers catfish are usually most active during the night. At that time the Apistos rest/sleep on the ground. I've seen catfish, like Ancistrus and others, during the night, chasing the Apistos up from the ground and up among plant leaves in the top of the tank, again and again and again. After some time, the Apistos are stressed so often that they could die. In the nature they could move to another part of the river; in a tank they cannot move far enough away.
I've seen catfish eat Apisto eggs, and also make so much hustle and bustle in the tank that the Apistos loose or give up their fry.

Well, now you understand why I usually don't give advices of community tanks. I like the Apistos to have a nice time, to have the same surroundings as they have in the nature, and to show all their nice colors and interesting behavior. They usually have the ground for them selves in the nature, and I think they should in our tanks too 🙂
Het hoeft niet altijd fout te gaan, maar zelfs zonder dat het fout gaat is de kans aanzienlijk dat de Apisto's niet volledig op hun gemak zijn en dat is gewoon zonde.

~ Ivo

Nee, cacatuoides zijn vaak erg agressief.Daar zijn de andere bodembewoners niet tegen opgewassen.

Het is weer even tijd voor een update, de plantjes zijn gearriveerd,
Mooie plantjes die besteld zijn bij aquariumplantenshop het zijn uiteindelijk de volgende geworden:

Alternanthera Reineckii
Echinodorus Tricolor
Echinodorus paniculatus
Vallisneria Torta

Bij de alle plantjes liggen kleibollen, vinden de echinodorus heerlijk 🙂
En hopelijk slaan ze snel aan.

Verder 2 catappa bladeren in de bak gedaan
plus een handvol black Cones.

biostart toegevoegd en dan volgend weekend eens kijken voor visjes. Ik ben er nog steeds niet uit wat het moet worden
ik wil toch erg graag die cacatouides proberen in mijn bak. Naar mijn mening genoeg schuilplaatsen, twee kokosnoten en gezichtsblokkers voor de man.

markaqua1.jpg

markaqua.jpg

Ik heb geen idee waarom ze schuin te zien zijn 😛

Wat vinden jullie ervan?

Ziet er al goed uit alleen zou ik het houd wat anders neerzetten
Meer zoals dit
f90441c0c3686b2fe47e11b2dbc3fb55_zpscb9ef372.jpg

En weet je al hoeveel vrouwtjes je er in gaat doen?

En hoe zier het er uit.

Ik vind het juist een erg leuk begin.
Hout is erg goed neergelegd.

De combinatie corydoras of l nummers met apistogramma raad ik ook af.
In een 80 cm is het gewoon te druk.
Ik heb het geprobeerd met de Mikrogeophagus Ramirezi en Altispinosus.
Bij beide soorten ontstond er spanning. Zeker wanneer er een nest is.
De drukke corydoras zwemmen continue door het territorium heen, als een stel koeien.
De ancistrus die ik had idem...
Ik heb een aantal keer een nest gehad maar vanwege de drukte nooit succesvol.
Daarnaast ontstond er veel onrust tussen man en vrouw, dit kwam denk ik ook door de drukte...
Bij Ramirezi ging de vrouw telkens dood en de altispinosus dame had ook erg te lijden onder het onrustige gedrag van de man en de corydoras.
Om die reden heb ik ze uiteindelijk weg moeten doen.

Ik maak die fout nooit meer, in elk geval,

Niets mis mee! Niet elke bak hoeft hetzelfde te zijn gelukkig. Onze Zuid-Amerika bak heeft ook twee stapels hout, in plaats van dat altijd maar vanaf de achterwand naar beneden laten komen van de takken als ware het een rivieroever. Veel van de soorten die wij in zo'n bakje houden leven niet eens onder de overhangende takken 😉

Volgende keer wel ff de foto's draaien 😉

~ Ivo

En is het al mooi geworden.

Heb je al een koppel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan