Apistogramma Cacatuoides starterskit?


V

Visiax

Guest
Hey iedereen!

Ik zou graag een aquarium opstarten. Doel is om een koppel apistogramma cacatuoides met wat gezelschapsvissen te houden.

Nu vroeg ik me af wat volgens jullie de top starterskits zijn voor dit doel?
Ben beperkt in ruimte, dus compactheid is een pluspunt!

Heel erg bedankt!
 
Als je echt compactheid wilt:
60x30x30cm bakje , zoals de aquatlantis 54L. Zak filterzand (Zand is heel belangrijk! Apistogramma zijn aardeeters, dus grind kan absoluut niet!) van wildkamp of hornbach, en volgooien met planten en hout. In 60cm kun je de Apistogramma beter alleen houden, maar een stuk of 8 Nannostomus marginatus kunnen er ook bij, dit is de enige soort die de Apistogramma niet lastig zal vallen in zo'n klein bakje.

Wil je andere opties, kies dan voor een bak van 80cm. De juwel rio 125 is compleet, en vrij goedkoop. Hierin kun je ze beter combineren met tetra's.
 
Heel erg bedankt!

Is er een groot verschil in de kwaliteit van de combo sets? Zoek iets dat zo kwalitatief mogelijk is, zodat het onderhoud vlot verloopt (woon op een appartement, vandaar de plaatsbeperking)

Bedankt!
 
de Apistogramma cacatuoides is behoorlijk pittig, en een haremvis. deze zou ik zeker niet in een 60cm bak houden. ook niet als het alleen bij de Apisto's zou blijven.
 
60cm kan, 80 is natuurlijk beter.
Vooral de inhoud van de bak is belangrijk, zoals eerder vermeld bij voorkeur filterzand gebruiken.
Daarbij volgoende schuilplaatsen in de vorm van hout en planten en iets gedempt licht is ook altijd wenselijk om het natuurlijke gedrag te aanschouwen.
Uit ervaring bleek bij mij dat de apistogramma gevoelig is voor nitriet, lijkt wel meer dan bij andere vissen.
Dus een goed ingedraaide bak (5weken) en zeker geen overbevolking is aan te raden.
 
De aquaria van Juwel zijn vaak compleet. Daarmee bedoel ik dat er verlichting, een filter en een thermostaat in zit. De verlichting geeft niet heel veel licht, maar dat is uit te breiden.

Ik zou voor een bak van 80 cm gaan. De cacatuoides man wordt toch wel vrij fors.
In een bak van 80 cm zou ik maar 1 vrouw houden. Ook de vrouwen kunnen onderling erg fel zijn.
Ik heb zelf meerdere malen de cacatuoides in een koppel gehouden, ging bij mij prima.

Verder inderdaad de bak met veel beplanting en hout inrichten en zichtlijnen doorbreken. En ben het er inderdaad mee eens, zand is onmisbaar bij dwergcichliden. Dit vanwege hun natuurlijke drang om happen zand te nemen en graven bij het maken van hun nest.
 
Ja, 60 cm is wat krap, maar mits goed ingericht, zouden alle vissen perfect een territorium kunnen vormen zonder agressie. Neemt niet weg dat 80cm beter geschikt is.
 

Terug
Bovenaan