Apistogramma hongsloi


CockerNika

Member
Lid geworden
3 juli 2024
Berichten
10
Leeftijd
24
Halle allen!
Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar ervaringen met de apistogramma hongsloi.
Ik ben geen ongebekende met vissen maar wel met cichliden.
Ik heb een 1 meterbak(180 liter) die pas net een paar dagen staat te draaien. Het hout staat in te wateren en als het goed is komen deze week de bodem en wat plantjes.
Het liefste wil ik een Zuid-Amerikaans biotoop maken met als hoofdvis de Hongsloi, daarnaast zou ik graag een school N. Eques willen, alleen loop ik vast op de hoeveelheid vis.
Kan een harem hongsloi(1m/2v) en een school van +/-20 Eques in mijn 180 literbak? Ik denk dat ik het bij deze 2 soorten houd want dan blijft het lekker rustig, daarnaast hou ik ervan als groepsvissen ook echt een grote groep kunnen zijn.


En oja, het word een zwart water aquarium😊

Ik hoor het graag!
 
ik geen specifieke ervaringen met A. Hongsloi ( wel met andere apistos) , ook niet met N. Eques ( wel met andere nannostomus soorten)
mij lijkt dit in een 1 m bak wel te kunnen , voor beiden
je moet enkel eens bekijken of je de A. Hongsloi best in koppel/harem verband moet houden
 
Apistogramma hongsloi is goed te houden. Al helemaal met de omstandigheden die jij noemt met zwartwater, hout en weinig medebewoners. Ik zie dat de bodem nog moet komen, ik neem aan dat het zand wordt?
Mijn ervaring met hongsloi is dat die in agressie vrij vergelijkbaar is met macmasteri. Ik zou daarom kiezen voor een volle bodem, met veel hout, stenen, bladeren, planten. Bij voorkeur zet je die zo dat er op 1/3 en 2/3 van de bak een fysieke, wat hogere barriere ontstaat, je verdeeld daarmee de bak in 3en, zorg dat er in elk deel in elk geval 2 mooie broedplekken zijn, kokosnoot met gat, stapel stenen met gaten, hout met gaten. Dan zou ik gaan voor een harem van 1 man met 3 vrouwen. Bij 2 vrouwen zal je zien dat er 1 vrijwel direct het pispaaltje is. Bij 3 vrouwen wordt de agressie beter verdeeld.
 
Apistogramma hongsloi is goed te houden. Al helemaal met de omstandigheden die jij noemt met zwartwater, hout en weinig medebewoners. Ik zie dat de bodem nog moet komen, ik neem aan dat het zand wordt?
Mijn ervaring met hongsloi is dat die in agressie vrij vergelijkbaar is met macmasteri. Ik zou daarom kiezen voor een volle bodem, met veel hout, stenen, bladeren, planten. Bij voorkeur zet je die zo dat er op 1/3 en 2/3 van de bak een fysieke, wat hogere barriere ontstaat, je verdeeld daarmee de bak in 3en, zorg dat er in elk deel in elk geval 2 mooie broedplekken zijn, kokosnoot met gat, stapel stenen met gaten, hout met gaten. Dan zou ik gaan voor een harem van 1 man met 3 vrouwen. Bij 2 vrouwen zal je zien dat er 1 vrijwel direct het pispaaltje is. Bij 3 vrouwen wordt de agressie beter verdeeld.
Dankje! Ik heb inderdaad voor zwart zand gekozen. De sansibar dark van jbl. 0.2-0.5mm grootte, leek mij een goede bodem!?
Er is een hele lading organisch materiaal onderweg, denk aan verschillende soorten bladeren, wat elzenproppen en wat savupods. Er liggen al een stel bladeren en proppen in te drijven en eigenlijk wil ik kijken of het mogelijk is om bladeren/takken van bomen hier uit de buurt erin te doen. Heb jij daar toevallig ervaring mee? Is misschien niet helemaal biotoop correct maar het gaat er wel fantastisch uitzien denk ik.
Ik heb een prachtig groot stuk hout erin zitten, dat gaat nog wel even duren voor het is ingewaterd helaas.
De kokosnootholen liggen ook al klaar!

Denk je dat 20 stuks N. Eques te houden is bij 4 apistos in 100cm? Ik heb het liefst een soort scholenvis maar dan wel graag een grote school.
 


Dit is een beetje waar ik voor wil gaan, ik vind dit echt prachtig!
 
20 Nannostomus eques lijkt me prachtig.
Je hebt een goede inspiratie uitgekozen, kijk wel even of je een drijfplantje ofzo kan toevoegen, dat geeft de eques rust en helpt met het water gezond te houden.
Ik gebruik vaak hout van buiten. In mijn India biotoop zitten wortels van een eik, in de kleine Paraguay een wortel van een berk en in mijn Colombia hout van een vlinderstruik en wortels van een Amerikaanse vogelkers (die heb ik wel heel lang laten drogen ivm blauwzuur).
Beukenhout is ook prima en als je ruimte boven je bak hebt is wilgenhout erg leuk, dat loopt namelijk weer uit.
 
Elzenhout is ook een goede optie. Elzenproppen worden al in aquariumland gebruikt om black water te krijgen, ik vermoed dat het hout datzelfde effect gaat hebben.
 
20 Nannostomus eques lijkt me prachtig.
Je hebt een goede inspiratie uitgekozen, kijk wel even of je een drijfplantje ofzo kan toevoegen, dat geeft de eques rust en helpt met het water gezond te houden.
Ik gebruik vaak hout van buiten. In mijn India biotoop zitten wortels van een eik, in de kleine Paraguay een wortel van een berk en in mijn Colombia hout van een vlinderstruik en wortels van een Amerikaanse vogelkers (die heb ik wel heel lang laten drogen ivm blauwzuur).
Beukenhout is ook prima en als je ruimte boven je bak hebt is wilgenhout erg leuk, dat loopt namelijk weer uit.
De kikkerbeet is al onderweg😊 ik heb eigenlijk altijd drijfplanten in mijn aquaria gehad, geeft een prettig sfeertje en de vissen die ik koos waren er vaak blij mee.
Bedankt voor je tips over hout. Helaas heb ik geen ruimte boven mijn bak voor de wilg, al liggen er wel wilgentakjes in nu.
Kwa bladeren, zou je dan beter bladeren uit de zomer of uit de herfst kunnen pakken?
12 euro voor 10 catappa bladeren vind ik echt wel een beetje belachelijk en ik wil er niet maar een paar in mijn bak🙈
 
Droge bladeren zijn het beste, die zijn ook in de zomer wel te vinden aan afgebroken takken enzo. Het heeft mijn voorkeur om geen bladeren van de grond te halen. Qua bladeren zou ik het houden op eik en beuk.
Catappa is ook wel iets goedkoper te krijgen.

 
Elzenproppen geven ook blackwater effect, en die kun je in Nederland overal vinden.
Om welke reden wil je catappablderen?
 
Ik gebruik ook wel bladeren uit het bos, van afgeknapte takken waarvan het blad de grond niet heeft geraakt. Dit in verband met van alles en nog wat wat op de bosbodem ligt (o.a. poep en pies van honden en andere dieren). Dan thuis voor het zekerste nog lange tijd laten drogen.
 
Elzenproppen geven ook blackwater effect, en die kun je in Nederland overal vinden.
Om welke reden wil je catappablderen?
Voor een mooie, natuurlijks laag op de bodem. Soort mulch. Als je het filmpje bekijkt wat ik eerder in dit topic heb gezet dan begrijp je wat ik bedoel😊
 
Ik heb een voedseldroger, misschien ga ik proberen om verse bladeren te plukken en dat te drogen. Er zitten nu toch nog lang geen vissen in, in het ergste geval moet ik met nieuw filtermateriaal opstarten🤷
 
Dan zou ik voor die mulchlaag beukebladeren, elzebladeren, eikebladeren nemen. Gratis in grote hoeveelheden beschikbaar in Nederland. Lindeblad kan ook geen kwaad, maar is wat dunner en zal dus eerder vergaan.
 
Uitkoken van bladeren is ook nog een optie om het risico op ziektekiemen en zo te verkleinen. Als je een bepaalde bladvorm niet mooi vind dan kun je zo’n blad natuurlijk ook kapot wrijven.
 
Door een blad te koken,maak je de celstructuur kapot, en vergaat het dus een stuk sneller. Wel iets om rekening mee te houden.
 

Terug
Bovenaan