Wat is er nieuw

apistogramma nijsseni

Lars045

Well-known member
Lid geworden
13 mei 2013
heeft iemand ervaring met deze cichliden? ik vind er op internet niet zoveel over. zoals minimale aquarium maat enzo.

80 cm minimale aquarium maat dus dat zit met 1.20 wel goed. ben wel benieuwd of nog meer mensen ervaring ermee hebben. ik zag ze in de winkel en vond ze mooi dus eerst maar opzoek naar informatie

R�mer omschrijft in zijn Cichlid Atlas I een minimumbakmaat van 1 meter. Ik werd er laatst door diverse mensen op gewezen dat nijsseni niet de rustigste is, dus die 1 meter is goed verklaarbaar. Niet erg, want ook dan zit je met 1m20 goed, maar het is wel iets om in gedachten te houden bij de rest van je bestand (in het bijzonder ten aanzien van andere bodemgerichte dieren).

~ Ivo

bij de links boven zijn de meningen nogal verdeeld. beetje raar het kan natuurlijk ook aan het karakter van het visje liggen.

Ik heb hem zelf gehad in mijn juwel rio 125 (80cm) en dit ging prima dus dan zit je met een 120cm inderdaad wel goed. Ik zou deze cichlide wel per koppel houden en niet als harem. Ik had eerst een harem maar de vrouwtjes gingen elkaar flink te lijf met als gevolg dat er 1 stierf. Ik weet natuurlijk niet hoed dit zal zijn in een 120cm aquarium. Kan goed gaan maar ook fout is per vis toch verschillend.
Voor de rest een hele leuke vis die ik iedereen wel aan kan raden. Vooral als er een nestje met jongen is (en dit gebeurde bij mij behoorlijk snel en met regelmaat een nieuw nestje) laten ze heel mooi gedrag zien.
De kleuren zijn dan wel iets minder fel als sommige andere maar dit maken deze visjes dubbel en dwars goed door hun leuke gedrag.

Gr. Kevin

Ik meen dat nijsseni een sterke koppelvormer is, dus dat zou misschien de situatie bij Kevin verklaren?

~ Ivo

Dit klopt inderdaad ik ben daar alleen op een hele vervelende manier achtergekomen. Mede dankzij slecht informatie van de LFS en ook zelf te weinig info ingewonnen.

Dacht mezelf goed te hebben ingelezen maar blijkbaar dus niet het geval nu ik dit pas lees na het aanschaffen van deze vissen :juggle:

Ik heb sinds een week ook deze knapperds,een man met 2 vrouwtjes.
Man jaagt beide vrouwtjes weg als hij in de buurt komt en ook de vrouwtjes onderling kunnen elkaar niet uitstaan.
Zag ze net zelfs letterlijk aan elkaars lippen hangen en rondjes door de bak tollen.
Vrouwtjes zijn rond de 2.5cm dus nog niet eens volwassen neem ik aan.
Eerdaags maar 1 van de dames terugbrengen naar de winkel want de kans is dan groot dat er 1 het niet overleven gaat...

En koppelt ook nog eens lastig, heb ik me laten vertellen.

~ Ivo

Nou snap ik waarom niet heel veel mensen ze hebben! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan