Wat is er nieuw

apistogramma peru

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Hallo allemaal,

Ik heb pas een tijdje naar deze apistogrammas zitten kijken, en ik vraag me af of iemand weet welke soort dit is?
Het lijkt mij een soort uit het nijsseni complex, het is wildvang uit Peru. Zelf gok ik dat het de apistogramma matses is, iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

613277_0_82_app1.jpg

684722_0_82_app2.jpg

849393_0_82_app3.jpg

394466_0_82_app4.jpg

353313_0_82_app6.jpg

382476_0_82_app7.jpg

Dit is inderdaad de Apistogramma nijsseni. Ik zit te denken om een koppeltje in mijn bak te doen. Hoe vind jij de vissen?

Hoezo "inderdaad de nijsseni"?

Jelle schrijft nijsseni complex en denk A. matses.

~ Ivo

Verkeerd gelezen. Als ik op internet kijk krijg ik deze naam: Apisto Nijsseni Select

'select'? Wat betekent dat dan eigenlijk, weet jij dat?
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn, maar komt op mij een beetje over als een soort van 'we weten eigenlijk niet zeker wat het wel is'.

Lijkt mij hoe dan ook geen nijsseni, want mannem nijsseni hebben een rode rand in de staartvin.
A. matses: http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=1
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt Jelle, zowel o.b.v. van bouw en tekening van de mannen en vrouwen.

~ Ivo

Dat is een andere vis, bekijk de staartvin maar eens. Jouw foto: rode rand in staartving, Jelles foto: gele rand 😉

~ Ivo

Kan me de verwarring wel voorstellen.🙂 Lijkt er inderdaad wel op. In ieder geval een prachtig exemplaar.

Zijn dit de vissen die rechts in het hoekje zitten of niet jelle...heb al een x op apistogramma.com gevraagd of ze er wat mee konden maar daar kwamen ze er niet echt uit, ze dachten zelfs dat er misschien wel 2 soorten door elkaar heen zaten...maar ik had er een filmpje gepost maar ze hadden liever goeie foto,'s...

Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar gezien de bouw - met name de vorm van de staartvin - lijkt "nijsseni-complex" mij een goede inschatting. En gezien de kleur lijkt het me geen A. nijsseni ss.

Helaas: welke soort het precies is, daar heb ik geen idee van.

In ieder geval vind ik dit zeker interessant genoeg om te volgen.

nollie zei:
Zijn dit de vissen die rechts in het hoekje zitten of niet jelle...heb al een x op apistogramma.com gevraagd of ze er wat mee konden maar daar kwamen ze er niet echt uit, ze dachten zelfs dat er misschien wel 2 soorten door elkaar heen zaten...maar ik had er een filmpje gepost maar ze hadden liever goeie foto,'s...

Wisten ze dat in de winkel ook niet?

Dit zijn inderdaad de visjes in de hoek. Bert had ze onder een fantasie naam gekocht. Het enige dat die weet is dat het wildvang Peru is. Schiet je dus niet veel mee op. Heb ze ook op apistogramma.com staan, ben benieuwd.

Voor de duidelijkheid: ik vond de eerste foto van de man best duidelijk, of er moet nog een soort zijn die ik niet ken die veel op de matses lijkt.

visstisck zei:
Wisten ze dat in de winkel ook niet?
Je wilt niet weten wat er verkeerd gelabeld binnenkomt.

Jelle Touwen zei:
Het enige dat die weet is dat het wildvang Peru is. Schiet je dus niet veel mee op.
T.a.v. de nijsseni group niet niet.
En dan nog: komt ook voor dat er ergens onderweg gemixt blijkt te zijn met andere gebieden, zeg dan maar dag met het handje tegenover afgaan op herkomstgebied (/rivier).

nollie zei:
Op basis waarvan kwamen ze er niet uit, de mannen of vrouwtjes?
Video niet duidelijk genoeg?

Maargoed, het is ook geen makkelijke. De nijsseni group (noemt Mike Wise het kom ik net achter) heeft aardig wat soorten:
- baenschi, nijsseni, panduro, pantalone, sp. "Oregon" en sp. "Zwilling" lijken het mij om ��n of meerdere redenen niet (bv. rood in staartvin, vorm staartvin of een ander kenmerk dat wel duidelijk is als je het nazoekt).
- rositae heb ik nog even geen idee van
- payaminonis en cf. payaminonis vind ik geen goede foto's van.
- en dan is de lijst die ik gebruikte misschien niet meer up to date.

~ Ivo

Ik heb de link aan mijn topic daar toegevoegd, hopelijk helpt het.

Tot nu toe twijfelt Mike tussen nijsseni en sp. Oregon. Volgens een ander moet het de nijsseni zijn.

Nou... wij bakken er dus niks van :stars:

😀

Ach, het is nog niet gezegd dat zij gelijk hebben 😛 heb er net weer 2 foto's toegevoegd om ze verder in verwarring te brengen 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan