Wat is er nieuw

Apistogramma pluizig bolletje bij ontlasting?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zwits
  • Startdatum Startdatum
Z

Zwits

Guest
Hallo,

ik zal beginnen met de foto's, voor het geval iemand gelijk het ziektebeeld herkent:

qFJsq2M5btVYsh0FtX-tc-0gvTunF-WH.jpeg

Het gaat om mijn vrouw Apistogramma Cacatuoides, die zwemt in mijn meterbak samen met een Man en nog een vrouw. ik heb ze sinds 12 november 2013. als bijvissen heb ik 12 Hemmigrammus bleheri en 6 oto's.

Ongeveer een week geleden verloor het andere vrouwtje haar nestje en daardoor ontstond er nogal wat geruzie tussen de man en dit vrouwtje. het vrouwtje van de foto stond hier buiten, op een beetje pesten van het andere vrouwtje na. sinds een paar dagen is de rust wedergekeerd. daarna was dit vrouwtje een poosje spoorloos, waar ik haar in een schuilholletje zag en ik dacht dat ze eitjes had. nu zie ik haar vandaag rondzwemmen met dit pluizige bolletje aan haar witte ontlasting.

het pluizig bolletje doet mij denken aan een cichlidepellet (die ik overigens de laatste tijd niet gevoerd heb) die door bacteri�n met het indraaien van een bak bedolven raakt. beter kan ik het niet omschrijven.

het vrouwtje zwemt nu heel langzaam in een hoek van de bak, vaak ook bovenin waarbij ze snel ademt. ook zie ik wat schade aan de huid bij de staart en aan de kop. dit kan van de onrust in de bak zijn, verschuilen tussen het hout of het heeft een andere oorzaak. aan de andere vissen kan ik niks raars zien.

De bak heeft nog niet eerder een ziekte gehad en draait nu iets meer dan een jaar. maandag nog 20 % water ververst. er zit een 700l/ph filter op.

wat is dit?

bij voorbaat dank

waterwaardes net gemeten,

Ph 7
KH 5
No2 0
No3 12,5
Po4 0,5

omdat het pluizig is zou schimmel dan een optie zijn ja, maar waarom die dan aan de ontlasting zou hangen..

ik zie geen rodestekels oid wat een parasiet zou betekenen, het ziektebeeld is wat je ziet op de foto's..

iets met de eileider lijkt mij het meest logisch, omdat ze tegen een nestje aan zat.. alleen helpt me dit nog niet verder en ben ik bang dat het voor het visje einde oefening is.

Hey bah wat vervelend zeg!!!
Ik kan je er iet mee helpen, hopelijk dat iemand weet wat het is en wat er eventueel aan gedaan kan worden

Heb je haar al lang? Voor mijn idee begint ze ook wat krom te trekken en dat willen oudjes wel eens doen...

Daarnaast valt me op dat tussen het uiteinde van de rugvin en de staartvin er iets niet helemaal jofel uitziet. Ik heb de vrijheid genomen het even aan te geven op je foto:

DSC_0047_zps51bafe6b.jpg

Alledrie die mankementjes samengenomen: is dit visje niet gewoon 'op' (of bijna).

~ Ivo

Zwits zei:
ook zie ik wat schade aan de huid bij de staart en aan de kop. dit kan van de onrust in de bak zijn, verschuilen tussen het hout of het heeft een andere oorzaak. aan de andere vissen kan ik niks raars zien.

Ik heb haar een jaar, maar hoe oud ze precies is valt niet te zeggen.

Ik heb gister ook nog even met Vismeneer gesproken, die ook lezingen geeft over (dwerg)cichliden en duidelijk wat kennis in huis heeft. het pluizige deed hem denken aan een schimmel wat zou wijzen dat het al langer aan haar ontlasting hangt. ik moest het even in de gaten houden want slijmerige ontlasting betekent vaak een parasiet.

het bolletje is inmiddels weg, wel zie ik nog slijmerige ontlasting en hangt ze nogsteeds bovenin de bak.

ik blijf het in de gaten houden en vooralsnog zie ik niks bij de andere vissen.

Vind het er merkwaardig en akelig uitzien, Zwits. Geen idee wat het is,ben wel benieuwd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan