Wat is er nieuw

Apistogramma Ramerizi eist hele Rio 400 bak op?

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik heb een koppel Apistogramma Ramerizi, die in de linkerhoek van de bak eitjes lijken te gaan leggen. Nu jagen ze echt fel achter de andere vissen aan als die in de buurt komen. Het blijft maar doorgaan. Is er nog iets wat ik hier tegen kan doen? Het territorium is toch niet groter dan 50cm zou ik zeggen?

Aan de andere uiterste kant van de bak zit een koppel Apistogramma Cacatuoides in een kokosnoot. Die doen andere vissen (nog) geen kwaad...

Is een Rio 400 (150cm) te klein hiervoor? Er zitten naast de 2 koppels apistogramma's 3 hoplosternum thoracatum, 10 Corydoras Sterbai en 3 farlowella acus in...

Apistogramma cacatuoides en Microgeophagus ramirezi kunnen alle twee flink fel zijn met het verdedigen van hun jongen. Al zou het is een bak van 1.50 meter wel samen moeten kunnen, als zij de enige bodembewoners zijn. Dit is helaas niet het geval, de combinatie met Corydoras zorgt helaas wel vaker voor problemen. Als je gewoon kraanwater in je aquarium hebt zal het nest ramirezi binnen een paar dagen eronder zijn en keert de rust terug. Om gedoe in de toekomst te voorkomen zou ik 1 soort echter verwijderen.

En de drukke momenten die de Hoplosternums willen hebben zullen de situatie er niet beter op maken

Maar om concreet in te gaan op de vraag in de topictitel: als Mikrogeophagus (geen Apistogramma) ramirezi de hele bak opeist is de inrichting waarschijnlijk te karig.

Overigens is het te hopen dat het afzetten van de eitjes niet een vorm van overlevingsdrang is. Je schreef enige dagen terug over een nitriet piek en als er nu een van de soorten in je bak daar moeite mee geeft is dat de ramirezi. Wat mij betreft heb je je bak te snel in een te snel tempo bevolkt.

~ Ivo

Oke dus het koppel antennebaarsjes eruit of het koppel cacatuoides? Of misschien wat meer beplanting/kienhout?

Welke heeft trouwens een kleine territorium gebied? De Cacatuoides of de Ramerezi? Denk dat ik dan het beste die met het kleinste territorium gebied kan houden en de ander weg doen?

Je zou ook de Corydoras er uit kunnen halen.

Qua grootte van het teritorium zou ik niets durven zeggen, wel is het zo dat A. cacatuoides op kraanwater jongen kan krijgen, en dat die kans bij M. ramirezi erg klein is.

Je hebt meer kienhout/stenen/planten nodig. Cichliden blijven cichliden en die hebben territoriumdrift. Door ervoor te zorgen dat de vissen elkaar zo min mogelijk zien (kijklijnen verbreken), zorgt dit ervoor dat de vissen minder snel naar elkaar uit vallen.

Ook zorgt meer 'inhoud' ervoor dat territoria kleiner worden, omdat ze hun territorium gemakkelijker af kunnen bakenen. "Tot dat stukje hout jaag ik de andere vissen weg". Heb je een karige bak, dan blijven ze jagen. Natuurlijk kun je ook pech hebben en agressievere vissen hebben, maar dat is het lastige of het mooie van (dwerg)cichliden.

Zojuist ook met de LFS gebeld. Geeft ook aan dat de Ramerizi's eerst de gehele bak een aantal weken alleen tot hun beschikking hebben gehad, waardoor het territorium groter is. Ik heb wat extra kienhout in de bak gedaan, zodat ik ik dat erbij kan leggen als het zinkt vd week.

Voor nu heb ik alvast de linkerkant vd bak (waar de Ramirezi's zitten) wat afgeschermd met zuurstofplantjes en helemaal aan de rechterkant (waar de kokosnoot voor de Cacutuoides ligt) ook alvast wat zuurstofplantjes neergezet.

Denk dat het ook nog even wennen is, omdat ik vandaag pas de Hoplosternums en Cacutuoides heb toegevoegd?

Wat extra kienhout erin gelegd, wat nog moet zinken. Zie hier foto van nu:

joey_001.jpg

Foto is wat klein, dus kan er niet veel van zien. Als de caca's en anderen er vandaag pas aan zijn toegevoegd, dan kan dat inderdaad voor problemen opleveren, omdat de rami's de bak voor henzelf zien. Door de bak te herinrichten, dus alle stukken hout ergens anders etc, worden de rami's gedwongen om een nieuw territorium te maken. Hopelijk lost dit het probleem op.

Moet zeggen dat het nu al een stuk rustiger is nu ik de zuurstofplantjes ergens anders heb neergezet. De Rami's komen er bijna niet meer voorbij. Nu wachten tot het kienhout gaat zinken en dan verder inrichten, zodat er meer schuilplekken komen.

Daarbij nog hopen dat de Caca's in de kokosnoot gaan broeden, maar dat moet denk ik wel goed komen, omdat dat het enige hol is.. 🙂

Zal vd week een nieuwe foto maken als ik het opnieuw heb ingericht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan