Wat is er nieuw

Apistogramma samen met dwerg gourami?

DanFay

New member
Lid geworden
29 maart 2025
Leeftijd
41
Hallo allemaal,
Wij hebben sinds een aantal weken en mooie 1 meter bak staan van 200 liter. Deze is ingericht met wortelhout, behoorlijk wat planten en drijfplanten. Op de bodem ligt zand met wat grind ter decoratie

Ons vis bestand is nu als volgt:
2 algeneters ottocynclus
5 corydoras pygmaeus
10 guppen
5 endler guppen
vuurgarnalen ( door toevoegen van de apistograma is dit inmiddels geslonken ben ik bang)
10 roodkopzalm
10 Kardinaal tetras
6 panda corydora
6 red longtail danio
Koppel apistograma Orange

Ik zou hier een koppel of een mannetje met 2/3 vrouwtjes dwerggoerami aan toe willen voegen.
Is dit een mogelijkheid volgens de ervaring deskundigen? Kan dwerg gourami samen met de apistograma?
Ik krijg graag advies
Alvast bedankt

Ik vind je bak eigenlijk al te vol. Bodem zit vol vis, wat wel eens voor agressieproblemen kan gaan zorgen met de Apistogramma. 3 scholenvissen in het midden en guppen overal.
Dwerggoeramies houden van rust en zijn vrijwel niet gezond te krijgen. Ze hebben het irridovisrus bij zich waardoor ze meestal snel achteruit gaan en sterven.
Ik zou er niet aan beginnen, bak is te druk en ze zijn gezond vrijwel niet te krijgen.

Erg volle bak inderdaad en ik zou keuzes gaan maken en sommige soorten liever uitbreiden zoals de oto s.

De drukte van de bak buiten beschouwing gelaten heb ik een koppel Apistogramma Cacatuoides en een harem Goerami in dezelfde bak en dat geeft absoluut geen problemen.
Ik lees ook dat je de bak een paar weken hebt.
Zitten al die vissen van het lijstje er al in?

De drukte van de bak buiten beschouwing gelaten heb ik een koppel Apistogramma Cacatuoides en een harem Goerami in dezelfde bak en dat geeft absoluut geen problemen.
De bak draait nu met met leven en aantal weken. Hiervoor heeft het aquarium en aantal weken ingedraaid. Als eerst hebben wij de guppen, de corydora pygmaeus, de ottos en de garnalen erin gedaan. Deze kwamen uit onze vorige aquarium. Hieraan hebben wij geleidelijk de rest toegevoegd.

We hebben nu besloten om het voor nu even zo te laten. Als beginner zie je zoveel vissen die je zou willen hebben maar je moet nu eenmaal keuzes maken.

Ik denk dat het qua agressie wel meevalt, maar over het algemeen willen goeramies niet te warm zitten. 22-23 is doorgaans genoeg, dit is anders voor de apistogrammas

De meest gemaakte keuze die aquarianen dan maken, is een tweede bak erbij. En een derde.......
Hahaha ja inderdaad, maar hebben al een klein 2de bakje om de garnalen te kweken en groter te laten worden. De apistograma laten de grotere garnalen wel met rust.
Het is zo verleidelijk om meerdere aquariums aan te schaffen of om een grotere te kopen haha, maar dit aquarium heeft voorlopig even genoeg gekost..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan