Apistogramma Sp. D33

C

ChristianVT

Guest
Vanaf vandaag ben ik de troste bezitter van een wildvang koppel Apistogramma Sp. D33. Deze Apistogramma is recentelijk voor het eerst in de hobby gekomen door Ernst van Genne die deze zelf in Januari in Colombia heeft gevangen. Deze Apistogramma valt onder het Macmasteri complex en lijkt dan ook veel op de Macmasteri en de Vijeta. De makkelijkste verschillen zijn toch wel dat het rood in de D33 feller is in zijn staart, dat de D33 rode borstvinnen heeft en rood in zijn bovenvin heeft.

De vissen zitten nu zo'n 45 minuten in het aquarium, zodra ze een beetje gewend zijn aan hun nieuwe omgeving ga ik een poging doen om een paar goede foto's van de soort te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Dit zijn de beste foto's die ik tot nu toe heb kunnen krijgen. Foto 1 is van het vrouwtje, de andere van het mannetje.

IMG_0750.JPG
IMG_0734.JPG
IMG_0746.JPG
IMG_0745.JPG
 
Mooie exemplaren heb je daar, je ziet duidelijk het verband met de macmasteri groep.
 
Erg mooi!

Het doet me denken aan een andere Apistogramma, maar ik kan nergens een foto vinden van de soort/type die ik bedoel. Dat was geen A. sp. "D33" dacht ik.
Kan goed zijn dat ik een verkeerd beeld van een A. sp. "Tame" in mijn hoofd heb.


Heb je toevallig nog iets gehoord over de A. sp. "D44" van Ernst? (ivm dat springen)
 
A. Sp Tame had Ernst nog zitten, die lijkt er inderdaad erg veel op. Deze heeft de hele bovenvin vol met rood zitten en krijgt ook rode vlekken op de kop. Dat is eigenlijk het voornaamste verschil.

Of Ernst nog de D44 heeft kan ik mij niet herrineren. Kan mij iets vaags herrineren dat het op een van zijn bakken stond maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
 
Heb hem ineens een berichtje gestuurd. Want ben benieuwd hoe ze er nu uiteindelijk uit zien.

Zoals je zegt is er wel een duidelijk verschil met de A. sp. "Tame", maar ik dacht nog een andere soort te weten die er beter op lijkt. (Waarschijnlijk iets dicht bij de A. hoignei)
Ach ja, maakt niet uit. Ben benieuwd of je ze tot kweken zal kunnen krijgen. Maar dat zou normaal niet te moelijk mogen zijn.
 
Gelukkig zitten ze in een gezelschapsbak, kleine kans dat er jongen zullen overleven. Zit er nog wel over te denken voor als ze jongen hebben ze misschien uit te vangen.
 
Hier nog wat extra foto's van de man :)
IMG_0822.JPG
IMG_0824.JPG
IMG_0826.JPG
IMG_0827.JPG
IMG_0843.JPG
IMG_0844.JPG
 
De Apistogramma D33 hebben momenteel eieren. Dit was niet echt gepland in deze bak maar we gaan zien wat er van over blijft. Het vrouwtje is nu echt prachtig knal geel met mooi knal rood in de borstvinnen. Helaas wil ze natuurlijk niet voor de foto verschijnen :p Het valt me nog mee hoe agressief ze zijn tegenover de rest in de bak maar dat zal straks nog wel komen als het vrouwtje met de jongen door de bak gaat. Het mannetje mag voorlopig nog mee verdedigen in plaats van dat hij zijn eigen hoekje achter het filter krijgt..
 
oh, dat is mooi rap! Wat voor waarde's heb je je water?
 
oh, dat is mooi rap! Wat voor waarde's heb je je water?

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten haha. Ik vermoed iets van kh 2-3 en ph 6.5-7.0. Al vraag ik mij erg af of die ph meting accuraat is. De druppeltester is al vrij oud (2 jaar+) en was nu ook helemaal leeg. Ik heb een osmose apparaat en doe meestal zo'n 1/2 osmose en 1/2 kraanwater. toevallig de week voordat ze eieren hadden helemaal kraanwater gedaan omdat ik osmose was vergeten te maken. De week hierna helemaal osmose gedaan en toen daarna had ik eieren. Naar mijn mening voelt elke Apistogramma zich op zijn minst prettig in een kh van 0-4 en kweken de meeste op deze ph. Alleen de echte black water species, zoals de Apistogramma sp. Abacaxis welke in het wild voorkomt op een ph van 4-5 kweken niet op de water waarde die ik heb. Heb toevallig de Apistogramma sp. Abacaxis zelf in de andere bak zitten, deze zitten er sinds Maart en die hangen nog steeds als een scholenvis bij elkaar >.< 1 man en 2 vrouwen zijn het.
 
Hier een filmpje van 2 dagen geleden. Het vrouwtje met vrij zwemmende jongen. Ik vermoed dat het er momenteel zeker 30 zijn.
 
Terug
Bovenaan