Wat is er nieuw

apistogramma vs ancistrus gold L144

• Onderwerp starter Onderwerp starter M+b7zq
  • Startdatum Startdatum
M

M+b7zq

Guest
Hallo iedereen 🙂

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een visbestand voor mijn 150 liter aquarium. Het aquarium is 80 cm breed, 35 cm diep en 53 cm hoog. Momenteel dacht ik voor de bovenste waterlaag aan 6x carnegiella strigata en 1 siamese kempvis (man) De kempvis zou ik nog even mee willen afwachten tot na een goede start van mijn aquarium. In de middelste waterlaag zou ik 10-12x kardinaaltetra's willen zetten. Na overleg op dit forum had ik voor mijn onderste waterlaag een koppeltje ancistrus gold L144 in gedachten. Ik vind dit een erg mooie vis en volgens 2 forumleden moest dit wel lukken in dit formaat van aquarium. Nu heeft een vriend (die veel meer over aquaria kent als ik) me vertelt dat voor een ancistrus gold l144 dit aquarium echt te klein is, laat staan voor 2. Hij raadde aan deze te vervangen door een harem apistogramma's (1 man, 2 vrouwtjes). Ik vind dit ook erg mooie vissen, maar dacht net dat voor deze vissen mijn aquarium te klein was. Hebben jullie hierbij eventueel raad?
Alvast bedankt!

Hi! 😀

Betta's verdienen in zo'n formaat aquarium de bovenlaag echt voor zichzelf als territorium. Die storen zich mateloos aan alles wat rustig door hun territorium cruised.
Niet combineren van L144 en Apistogramma ben ik helemaal voor. Of L144 te groot wordt durf ik niet te zeggen. Harem Apistogramma's moet normaal gezien goed kunnen.
Apistogramma's en Betta's combineren kan slecht aflopen. Als je pech hebt moeten ze elkaar niet en maakt de een de ander af.

~ Ivo

Weeral hartelijk bedankt voor je antwoord 🙂 Ik heb er bijzonder veel aan.
En lijkt het jou dan het beste te kiezen voor de carnegiella's (bijvoorbeeld 8x) of een harem betta's (1 mannetje en 2 vrouwtjes)? Of gaat in dit formaat slechts 1 mannetje?
Ivm de onderlaag zou ik het liefst kiezen voor een koppeltje L144. Ik heb hier enkel een beetje bang voor te snelle voortplanting, maar ben dan van plan om aan lokale viswinkels in de buurt te vragen of zij deze nieuwe visjes zouden willen overnemen. Indien dit formaat aquarium niet geschikt is voor 2 L144's volgens jou, kies ik voor de harem apistogramma's en laat ik de kempvis weg. Indien dit het geval is, enige raad welke apistogramma soort en kleur leuk is en over het algemeen gemakkelijk te houden valt voor een starter?
Nog eens bedankt! 🙂

Als ik het zo lees ligt je voorkeur dus bij de Betta's en de L144, toch?

Dat lijkt mij een mooie combinatie - gegeven dat de L144 kan, nogmaals dat weet ik niet - en ook zijn de kardinaaltetra's uit je eerste bericht dan aardig.
Als je je bak goed dicht bouwt met planten, hout, etc. zodat er voldoende schuilplekken zijn is het zeker mogelijk een trio Betta's te houden. Te open en je hebt kans dat ze elkaar beschadigen of erger. Wil je de bak wat opener houden, dan raad ik aan het bij alleen een M te houden. Ook leuk!

Alternatief met de Apisto: Carnegiella strigata, kardinaaltetra's, Apistogramma macmasteri (vaak verkocht onder de naam viejita)

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan