Wat is er nieuw

Apistogramma

• Onderwerp starter Onderwerp starter stanley1949
  • Startdatum Startdatum
S

stanley1949

Guest
bezit een ferplast dubai 120 (240liter) nu nog een verzamel bak met div maar wil overgaan op cichliden. maar ben hier een beginner mee .
Kunnen Apistogramma agassizii double red en bv Apistogramma agassizii fire of Apistogramma cacatuoides orange bij elkaar en hoeveel dan vn ieder

Wat is de rest van je bestand? Wat zijn de waterwaarden en de temperatuur? Heb je een foto van de inrichting?

Ook niet onbelangrijk is de maat van je bak. De meeste cichliden zijn territoriaal/ agressief tegenover andere vissen/cichliden dus ruimte en schuilplaatsen zijn bij deze vissen belangrijk.

Gelukkig zijn de maten wel bekend na vermelding ferplast Dubai 240, namelijk 121 x 41 x 56 h cm 😉

wil alle vissen barbelen - tetra danios cories er uit halen samen met bijna alle planten (dus opnieuw inrichten met rotsen) maar ben vast op zoek naar info en aantallen over bovengenoemde Apistogramma agassizii double red en bv Apistogramma agassizii fire of Apistogramma cacatuoides orange vind wel info over deze maar niks of ze samen kunnen en aantal

aquarium 121 x 41 x 56
filter Superfish Aqua pro 600
zand bodem

De vissen die je noemt hoeven niet in een bak met stenen hoor, de Apistos hebben liever een bak met wat zachter water, ik denk dat je de Zuid Amerikaanse dwergcichliden verward met gewone cichliden?

Stenen, hout en planten is een prima inrichting voor Apistogramma soorten. Van de 2 soorten die jij noemt is de A. cacatuoides het makkelijkst te houden, A. agassizii is iets gevoeliger voor waterwaarden. Ik zou de 2 soortenniet combineren, maar een mooie harem van 1 man en 3 vrouwen moet zeker kunnen.

@Erik Gewone cichliden? daar heb ik nog nooit van gehoord.

@Jelle: sorry hoor, het is nog vroeg 🙂

Dat is helemaal waar, ben wel benieuwd wat je met standaard cichliden bedoelde, toch niet van die Malawi gedrochten he?

Ja ik zat aan de Cichliden te denken die hard water nodig hebben, die zitten altijd in een bak met veel rotsen omdat ze hard water nodig hebben. Ik kreeg het idee dat Stanley dat bedoelde met zijn post omdat hij ook de planten er uit haalt, dit deed mij vermoeden dat hij dat doet omdat cichliden planten slopen (maar wat dus niet opgaat voor Apisto's)

Jij bedoelt de Malawi en tanganyika cichlides 🙂 Die hebben inderdaad hard water nodig en worden gehuisvest in een aquarium met bijna alleen maar stenen 🙂
Apistogramma's hebben zachter water nodig. Ik heb ze altijd gehouden in een aquarium met kienhout, maaskeien en toch nog redelijk wat beplanting omdat ze dit toch wel kunnen waarderen.

Ik zou het inderdaad ook houden bij een harem van een soort. Ik ben ook al eens eigenwijs geweest en heb toen twee soorten gecombineerd maar dit werd een slachtpartij dus geen aanrader 🙂
Ik zou gaan voor de Apistogramma Cacatuoides omdat deze makkelijker zijn om te houden. Ik heb ze zelf ook gehad en het zijn echt vissen met karakter en dit gaat nooit vervelen. Ik zou zeggen een harem van een man en 3 vrouwtjes zodat in de paringstijd de stress over meerdere vrouwtjes verdeeld word 🙂

Evt beukenbladeren oid op de bodem

erik bedankt voor info ja op verkeerde been gezet wat betreft rotsen omdat ik alleen maar aqua tegenkomt met rotsen
dus ging er van uit dat meeste van mn planten er uit moesten .
kan ik mn tijgerlotus dus gerust laten staan

Gelukkig had ik het dus goed begrepen 🙂 Ja Apisto's slopen je bak niet dat zijn dus de Malawi en Tanganyika Cichliden. Ik heb zelf een koppel Borreli's in mijn bakje, op de link in mijn onderschrift kan je zien dat die helemaal vol zit met planten 🙂

Over het algemeen laten apistogramma soorten je planten gewoon met rust dus zou niet bang zijn dat ze je tijgderlotus gaan slopen 🙂

Ik heb diverse Apisto s gehad en niet meegemaakt dat ze de planten slopen hoor.

Nee, niets van dat. De planten zullen ze met rust laten. Als je meerdere soorten apisto's in deze bak wilt gaan houden heb ik maar 1 advies: doe het niet! Ik heb ook meerdere soorten dwergcichliden in dezelfde bak als jij gehad en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat dat niet ging werken. De Caca of Agassizzii man zal de dienst gaan uitmaken. Hoe goed je je er je bak ook op afstemt.

Neem nu 1 soort apistagramma en bouw daar de rest van je bestand omheen qua bijvis. Er is zoveel moois in de handel. Ik weet zeker dat je daar uiteindelijk veel meer plezier van zal gaan hebben.

De A. Agassizzii double red die je in je gedachte hebt is absoluut een aanrader mits je een goede kwaliteit kan krijgen. Ik heb hier ook erg lang van genoten totdat ik overging op discus. De Caca's zijn ook erg mooi maar daar zijn naar mijn mening nog meer kweekvarianten van dan van de agassizzii.

Gr Robin

robin bedankt voor info kan je me vertellen met welke soort(en) ik de agas red samen kan houden

Zoals eerder al genoemd, Ik zou in een 120cm ook geen verschillende soorten dwergcichlides bij elkaar houden. een mooie harem van de agassizii en daar een mooie school met bijvissen bij. denk bijvoorbeeld aan hemigrammus bleheri (scholen erg mooi in de middenlaag) en een school bijlzalmen voor bovenin. ik zou iig apisto's niet combineren met corydoras, dat kan nog wel eens problemen opleveren (territorium, cory's snappen dat principe niet en bulldozen door de bak heen wat veel stress opleverd voor de apisto's en die ook flink naar de cory's kunnen uithalen. bij mijn neefje zwemmen er al 2 rond met nog maar 1 oog door uithalen van zijn apisto's).

verder doe je de apisto's echt een plezier met een boel kienhout in de bak en wat zachter zuurder water. door het kienhout kunnen ze lekker schuilen en een paar schuilholletjes kunnen ook geen kwaad.

Het kan absoluut, 2 soorten dwergjes in een 120 cm bak als er sprake is van een goede match qua (1) broedwijze (holenbroeder/plat oppervlakte broeder/verticaal oppervlakte broeder) en (2) agressieniveau. Die combinaties zijn alleen niet zomaar gemaakt en de combinatie waarvan ik weet dat ie werkt zit geen Apistogramma bij. Dat zijn wel twee gevoelige soorten waar je beter niet aan begint zonder aangepast (osmose/regen) water.

Ik zou het in jouw geval dus ook houden bij 1 soort Apistogramma plus bijvissen.

~ Ivo

Hoi Stanley,

Wij hebben een apistogramma agassizii Fire Red en een apistogramma cacatuoide double orange.

Er zijn verschillende meningen over het feit of je ze wel bij elkaar kan houden. Naar onze ervaring kan dit zeker!

Zolang de mannetjes even groot zijn, en tegelijk in de bak worden gezet. Dat is wel het belangrijkste.
Waarom?? De kleinste, delft het onderspit. Als ze even groot zijn, zijn ze aan elkaar gewaagd en laten ze elkaar na een tijdje met rust.

Het zijn terratoriale vissen. Daarom belangrijk om een grote bak te hebben met genoeg verstopplekjes.
Omdat ze er tegelijk worden ingezet, hebben allebei de mannetjes nog geen terratorium om te verdedigen, en moeten ze alle twee eerst wennen aan de nieuwe omgeving, en een eigen deel van de bak toe eigen.

Het allermooiste is om meerdere vrouwtjes dan mannetjes te hebben. Zoiezo moet elk mannetje een vrouwtje hebben.
Vrouwtjes doen helemaal niet moeilijk naar elkaar. Zij zoeken een eigen holletje om zich te settelen.

Dus als de mannetjes hun eigen deel hebben toe ge-eigend, en inmiddels hebben gesetteld met het vrouwtje, is er zeker geen probleem!

Bij ons gaat dat heel erg goed. Bij onze eerdere 2 apistogramma setjes ook.

Wil je foto's zien, of heb je nog vragen waar ik mee kan helpen, dan hoor ik het wel.

Succes!

Dan is het natuurlijk wel handig om te weten hoe groot de bak was waar je beide in gehouden hebt, en voor hoe lang?!

... zei:
Vrouwtjes doen helemaal niet moeilijk naar elkaar.

Ik heb toch echt hele andere ervaringen, ook onder de vrouwtjes van hetzelfde soort.

Ooeh, Apistogramma agassizii gecombineerd met Apistogramma cacatuoides. Agassizii kan volgens mij ook redelijk fel zijn, maar cacatuoides worden toch wel een slagje groter en nemen hun taak als ouders uiterst serieus. Denk dat de agassizii daar niet tegen opgewassen is, maar kan me ook vergissen (gezien het bericht hierboven).

Ik zou dan eerder denken aan dwergcichliden die wat hoger zwemmen en op andere plekken hun legsel leggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan